Det kom som en glædelig
overraskelse, da Honda tidligere på året meddelte,
at man ville engagere sig i Verdensmesterskabet for
standardvogne – World Touring Car Championship
(WTCC) – fra og med 2013.
WTCC havde nemlig brug for den
indsprøjtning, da Seat og BMW til dels havde trukket
fabriksindsatsen ud af mesterskabet og efterladt
Chevrolet var alene på banen. Siden har også
Chevrolet valgt at trække sig ud og tilbage står
Honda i kamp med hvem? For det er tidligst i 2014,
at Citroën også melder sig på standardvognsbanen.
Virkeligheden er, at de
internationale økonomiske konjunkturer, har sat
deres præg på bilfabrikkernes engagement i
motorsport. Men virkeligheden er også, at de
fabrikker, der regulært anvender deltagelsen i
motorsport til udvikling af de serieproducerede
biler, har et reelt grundlag for fortsat at satse på
sporten. Og præcis dér ser man årsagen til, at Honda
ikke stiger om bord på en synkende skude. WTCC lever
nemlig i bedste velgående, blot på andre præmisser
end for et par år siden.
Og dem kan Honda i det store hele
være ligeglade med, for den japanske fabrik er i
WTCC ikke bare for at vinde en VM-titel, men også
fordi den erfaring, fabrikken opnår ved at deltage i
motorsport på så højt niveau, benyttes i udviklingen
og fremstillingen af de serieproducerede biler og
dermed kommer bilkunderne direkte til gode. Dermed
adskiller den nye satsning sig også fra fabrikkens
tidligere engagement i Formel 1, hvor afstanden fra
teknologi til serieproduktion efterhånden var blevet
så markant, at man ikke længere med respekt for
sandheden kunne hævde, at deltagelsen i Formel 1
havde med den teknologiske udvikling af almindelige
biler at gøre.
Produktionsbilerne danner basis
”Omvendt er forskellen på den
serieproducerede Honda Civic og den, vi benytter i
motorsport, ikke så stor,” fortalte den ene af de to
nybagte Honda-kørere, den tidligere Formel 1 kører
og standardvognsverdensmester, Gabriele Tarquini,
kort tid inden Honda’s test-premiere i WTCC.
”Hjulophæng og motor kommer fra standardbilen, det
samme gør det meste af bilens basiskonstruktion, men
det hele er naturligvis blevet kraftigt modificeret,
så vi kan benytte bilerne til race. Men det er
stadig en Honda Civic, der ligger til grund.”
Dermed er afstanden fra racerbane
til serieproduktion den kortest mulige. Men
naturligvis gør den indtil videre reducerede
fabriks-konkurrence det muligt for Honda at være med
stort set i toppen fra begyndelsen af.
”På den ene side er ingen af
2012-bilerne forældede til næste år,” påpeger Tiago
Monteiro, en anden tidligere Formel 1 kører, som er
den anden af Hondas to kørere i den kommende sæson.
”Selvom udviklingen går hurtigt, har Chevrolet
racerne været så stærke i år, at de er fuldt
konkurrencedygtige og måske også alle andre
overlegne i 2013. Men henover sæson’en satser vi på
at indhente dem og besejre dem. Og hvis tingene
flasker sig for os, vil vi også kunne kæmpe om
VM-titlen allerede i det første år, men en Top-3 er
fuldt realistisk.”
Honda har valgt, at benytte de
sidste tre VM-afdelinger i 2012 som test af den nye
Civic WTCC, ikke mindst for at få en idé om, hvor
man er i konkurrencen. I den første af de tre
afdelinger, der hver består af to løb, opnåede Tiago
Monteiro hhv. en 9. og en 10. plads, hvilket er
fuldt tilfredsstillende for en helt ny bil på en
bane, hvorpå man ikke har data fra tidligere løb.
Gabriele Tarquini skal afslutte
året for sit hidtidige team, inden han tager plads i
Civic cockpittet og så tager Honda hul på 2013 for
fuld udblæsning. I praksis er det det italienske JAS
team, som har nære relationer både til Targuini og
Honda, der står for løbsdeltagelsen, men den finder
sted i et nært samarbejde med fabrikken. JAS teamet
er i øvrigt kendt i Danmark, fordi teamet tidligere
har haft såvel Jason Watt som Tom Kristensen i
stalden.
|