- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Gabrile Tarquini og Tiago Monteiro præsenterede Hondas nye VM-våben: Honda Civic WTCC på Paris Motorshow.

Honda satser på WTCC og vil kæmpe om VM-titlen allerede i År 1


Af Søren Clauding – 2. november 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det kom som en glædelig overraskelse, da Honda tidligere på året meddelte, at man ville engagere sig i Verdensmesterskabet for standardvogne – World Touring Car Championship (WTCC) – fra og med 2013.

 

WTCC havde nemlig brug for den indsprøjtning, da Seat og BMW til dels havde trukket fabriksindsatsen ud af mesterskabet og efterladt Chevrolet var alene på banen. Siden har også Chevrolet valgt at trække sig ud og tilbage står Honda i kamp med hvem? For det er tidligst i 2014, at Citroën også melder sig på standardvognsbanen.

 

Virkeligheden er, at de internationale økonomiske konjunkturer, har sat deres præg på bilfabrikkernes engagement i motorsport. Men virkeligheden er også, at de fabrikker, der regulært anvender deltagelsen i motorsport til udvikling af de serieproducerede biler, har et reelt grundlag for fortsat at satse på sporten. Og præcis dér ser man årsagen til, at Honda ikke stiger om bord på en synkende skude. WTCC lever nemlig i bedste velgående, blot på andre præmisser end for et par år siden.

 

Og dem kan Honda i det store hele være ligeglade med, for den japanske fabrik er i WTCC ikke bare for at vinde en VM-titel, men også fordi den erfaring, fabrikken opnår ved at deltage i motorsport på så højt niveau, benyttes i udviklingen og fremstillingen af de serieproducerede biler og dermed kommer bilkunderne direkte til gode. Dermed adskiller den nye satsning sig også fra fabrikkens tidligere engagement i Formel 1, hvor afstanden fra teknologi til serieproduktion efterhånden var blevet så markant, at man ikke længere med respekt for sandheden kunne hævde, at deltagelsen i Formel 1 havde med den teknologiske udvikling af almindelige biler at gøre.

 

Produktionsbilerne danner basis

”Omvendt er forskellen på den serieproducerede Honda Civic og den, vi benytter i motorsport, ikke så stor,” fortalte den ene af de to nybagte Honda-kørere, den tidligere Formel 1 kører og standardvognsverdensmester, Gabriele Tarquini, kort tid inden Honda’s test-premiere i WTCC. ”Hjulophæng og motor kommer fra standardbilen, det samme gør det meste af bilens basiskonstruktion, men det hele er naturligvis blevet kraftigt modificeret, så vi kan benytte bilerne til race. Men det er stadig en Honda Civic, der ligger til grund.”

 

Dermed er afstanden fra racerbane til serieproduktion den kortest mulige. Men naturligvis gør den indtil videre reducerede fabriks-konkurrence det muligt for Honda at være med stort set i toppen fra begyndelsen af.

 

”På den ene side er ingen af 2012-bilerne forældede til næste år,” påpeger Tiago Monteiro, en anden tidligere Formel 1 kører, som er den anden af Hondas to kørere i den kommende sæson. ”Selvom udviklingen går hurtigt, har Chevrolet racerne været så stærke i år, at de er fuldt konkurrencedygtige og måske også alle andre overlegne i 2013. Men henover sæson’en satser vi på at indhente dem og besejre dem. Og hvis tingene flasker sig for os, vil vi også kunne kæmpe om VM-titlen allerede i det første år, men en Top-3 er fuldt realistisk.”

 

Honda har valgt, at benytte de sidste tre VM-afdelinger i 2012 som test af den nye Civic WTCC, ikke mindst for at få en idé om, hvor man er i konkurrencen. I den første af de tre afdelinger, der hver består af to løb, opnåede Tiago Monteiro hhv. en 9. og en 10. plads, hvilket er fuldt tilfredsstillende for en helt ny bil på en bane, hvorpå man ikke har data fra tidligere løb.

 

Gabriele Tarquini skal afslutte året for sit hidtidige team, inden han tager plads i Civic cockpittet og så tager Honda hul på 2013 for fuld udblæsning. I praksis er det det italienske JAS team, som har nære relationer både til Targuini og Honda, der står for løbsdeltagelsen, men den finder sted i et nært samarbejde med fabrikken. JAS teamet er i øvrigt kendt i Danmark, fordi teamet tidligere har haft såvel Jason Watt som Tom Kristensen i stalden.

Hør interview’et med Gabriele Tarquini og Tiago Monteiro i Motorradioen

Adm. dir. Michael Larsen fra Honda i Danmark drøfter Hondas WTCC deltagelse med kørerne Gabriele Tarquini fra Italien og Tiago Monteiro fra Portugal.


De to tidligere Formel 1 kører skal bringe Honda til tops i WTCC.



Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt