- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


2012 Rallye Dakar: Meget mere motorsport

  - MINI, Toyota og Hummer er storfavoritter

  - Coma og Despres dyster på MC


Af Søren Clauding – 27. december 2011


Følg Rallye Dakar på Eurosport fra 1.-15. januar 2012. Eurosport programplaner hér>>>

 


Daglige opdateringer på Rallye Dakar hér på Motorsiden.dk fra 1.-15. januar 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rallye Dakar er ikke hvad det har været. Nogen begræder det, andre siger heldigvis. Men den megen skepsis, som fulgte i hælene på omlægningen af verdens største maraton-udfordring på 2 og 4 hjul fra Afrika til Sydamerika, viste sig heldigvis at være ubegrundet.

 

Arrangørerne var af sikkerhedsmæssige grunde og pga. terrortrusler tvunget til at flytte ruten til Sydamerika i 2009 og der har rallyet siden været afviklet. Det var nok meget godt, for på en eller anden måde trængte rallyet til at byde på noget nyt. Det var da også, hvad deltagerne blev mødt med i Argentina og Chile. Fra at være et eventyrligt ørkenrally, blev ”Dakar” meget mere et motorsportsrally, hvor man på én gang bevarede de kæmpemæssige udfordringer (for Atacama ørkenen i Argentina er ikke mindre krævende end Sahara i Afrika) og samtidig kunne afvikle rallyet under mere civiliserede og velordnede forhold, som medførte en smule mere af den stress, som præger motorsporten og er en del af sportens væsen. I år starter man ud i Mar del Plata syd for Buenos Aires 1. januar og målet i Lima i Peru nås d. 15. januar.

 

Hedder fortsat ”Dakar”

Navnet ”Dakar” blev bevaret, dels i respekt for de afrikanske rødder og alt det, Afrika i tidens løb har bidraget med, dels fordi ”Dakar” er blevet et ikon. Mange kalder stadig rallyet ”Paris-Dakar”, fordi de første rallyes startede i den franske hovedstad. Men i dag er det eneste, Paris har med Dakar-rallyet at gøre, at det er i Frankrig, arrangørerne A.S.O. (som i øvrigt også arrangerer Tour de France) har til huse og derfor er Dakar-rallyet fortsat en fransk foreteelse, hvilket genspejles i deltagerlisten – selvom udbredelsen til Sydamerika naturligt nok har gjort det lettere for motorsportstalenter i den del af verden at være med.

 

I de seneste år har Volkswagen domineret rallyet. Sidste år blev det vundet af Nasser Al-Attiyah fra Qatar. Nu er Volkswagen ikke med længere og for første gang i årtier er ingen bilfabrik direkte engageret i ”Dakar”. Det åbner nye muligheder, for nu er sejren ikke givet af bilgiganternes milliardbudgetter og megasatsninger. På en måde er Dakar rallyet vendt tilbage til sine rødder, men ikke helt, for der er stadig store budgetter forbundet med deltagelsen.

 

MINI, Toyota og Hummer

Listen af favoritter på bil-siden omfatter da også bilmærker som MINI, Toyota, Hummer og mange flere. Og på MC-siden er KTM efter omlægning af det tekniske reglement blevet udfordret af Aprilia, Yamaha, Honda, Husqvarna etc.

 

Men favoritterne er fortsat de samme. Kørerne har nemlig genvundet deres afgørende rolle og det gør Rallye Dakar 2012 langt mere uforudsigeligt – og spændende – end de forgående år.

 

Fem MINI’er

I Bil kategorien er X-raid teamet med i den helt store stil. Bilerne er baseret på den erfaring, som Sven Qandts team gennem årene har opbygget med BMW X3 CC’erne og selvom de nu kaldes MINI og ser ud som MINI’er er de i princippet BMW’er med MINI-look. Men de nye MINI’er er spektakulære og med fem af slagsen på startrampen i Buenos Aires er MINI som bilmærke naturligvis storfavorit.

 

Mere usikkert er det, hvilke af kørerne, der kommer til at kæmpe om etapesejrene og totaltriumfen. Den 9-dobbelte Dakar-vinder, franskmanden Stephane Peterhansel, har stadig til gode at vinde i Sydamerika. Han var ekspert i Sahara, men det noget mere varierede sydamerikanske landskab og de kolossale højdeforskelle, når deltagerne skal henover Andesbjergene, stiller andre krav og Peterhansel er med sine efterhånden 46 år heller ingen årsunge. Peterhansel blev dog nr. 4 i Dakar i både 2010 og 2011.

 

En særdeles hurtig konkurrent er Peterhansels landsmand, den 12 år yngre Guerland Chicherit. Han mangler erfaringen, men med en fortid som 4-dobbelt verdensmester i styrtløb på ski og med deltagelse i cross-country rallysporten siden 2008 er han efterhånden meget godt med.

 

Andre top-navne i X-raid regie er den tidligere MC-vinder, Nani Roma fra Spanien, polakken Krzysztof Holowczyc og russeren Leonid Novitskiy.

 

Al-Attiyah hos Gordon i Hummer

På papiret kommer den største konkurrence fra sidste års vinder, Nasser Al-Attiyah, som skal omstille sig fra det fabriks-drevne VW Motorsportsteam med Kris Nissen i spidsen til en helt ny udfordring hos multitalentet Robby Gordon, der bl.a. har gjort sig i Indycar og NASCAR racing inden han kastede sig over off-roadsporten med de spektakulære Hummer H3 racere.

 

Robby Gordons ”Speed Energy Racing Team” har imidlertid for vane at udgå af Dakar. Det sker ikke hver gang, og man har nået podiet, men det er en svær opgave. Hummerne udmærker sig ved kun at have baghjulstræk, men det er næppe det store problem for Al-Attiyah, der populært sagt er vokset op i ørkensandet i Qatar. Det bliver dog rigtig godt for Robby Gordon at for en team-kammerat på vinderniveau, det vil bestemt være et plus med al den viden og erfaring, Al-Attiyah besidder. Robby Gordon selv har ny co-driver i form af Johnny Campbell. Han har kun kørt Dakar én gang, det var på MC og i 2001, men dengang sluttede han på 8. pladsen. Desuden har Campbell vundet det sydamerikanske ”Baja 1000” ikke færre end 11 gange – det bliver rigtig godt, at se det makkerpar sammen.

 

De Villiers i Toyota

Og så er der en anden usædvanlig erfaren herre til start i Dakar 2012 i form af Al-Attiyahs tidligere teamkammerat hos VW, den tidligere vinder af det første sydamerikanske Dakar-rally, Giniel de Villiers fra Sydafrika. Sammen med sin faste makker fra tiden hos Volkswagen, Dirk von Zitzewitz fra Tyskland skal de forsøge at hamle op med de kraftige Hummere og de vævre MINI’er med en Toyota Hilux konstrueret af Overdrive teamet. Det bliver spændende at se, om holdet har den fornødne power til at kunne følge med, ikke mindst i et år, hvor Toyota på ny kaster sig over langdistance racing i form af Le Mans.

 

Nævnes skal også Guilherme Spinelli fra Brasilien i den Mitsubishi Racing Lancer, Peterhansel tidligere har kørt, samt portugiseren Carlos Sousa, der også har erfaring med Racing Lanceren og nu kører for kinesiske Great Wall i en Haval SUV. I alt er der 174 tilmeldte ”personbiler” i denne vinters Dakar.

 

MC: Coma og Despres er favoritter

I motorcykel kategorien er storfavoritterne selvsagt vinderne af de sidste seks Dakar-rallyes, Sidste års vinder, Marc Coma fra Spanien på KTM og Cyril Despres fra Frankrig på en identisk KTM 450. De har ikke bare vundet de sidste seks gange, men også fordelt antallet af sejre ligeligt imellem sig.

 

De to rivaler er kendt for på ingen måde at være hinandens bedste venner. Men forholdet mellem dem er forbedret. ”Vi har nedtonet tingene lidt,” forklarer Cyril Despres og Marc Coma tilføjer: ”Der er ingen grund til at der farer gnister mellem to rivaler i sport.”

 

Begge stiller op i 2012 med de samme ”vandbærere” eller løjtnanter, for nu at sige det lidt pænere. Det er Ruben Faria og Juan Pedrero, der har til opgave at deltage, ikke alene for selv at opnå et godt resultat, men også for at stå til tjeneste ude på strækningerne for deres team-kammerater. Problemet i et Dakar-rally er, at specialetapernes længde er så stor og det tager så lang tid for et servicemandskab at nå frem, at enhver chance for et topresultat forsvinder, hvis der opstår et problem på etapen.

 

Udfordringen for løjtnanterne er at holde samme tempo som teamets favorit til sejren – hvilket selvsagt kan være svært – og holde sig i nærheden af ham og give en hjælpende hånd, eller et hjul hvis det er det, der er behov for, når sejrsfavoritten får problemer. Så længe der ingen problemer er, har løjtnanten naturligt nok selv en mulighed for et topresultat. Og såfremt favoritten elimineres af den ene eller den anden grund, kan løjtnanten selv kæmpe om sejren.

 

Andre MC-mærker blander sig

I så langt et rally kan alting ske og selvom Coma og Despres er favoritter, har en stribe andre kørere også reel mulighed for at stå sejrspalmerne, når målet nås. Foruden KTM-team kammeraterne Faria og Pedrero har sidste års 3’er, portugisiske Helder Rodrigues en god chance. Og Yamaha teamet har med David Casteu, der blev 2’er i 2007 og 4’er i 2009 en god mulighed med deres 450 YZF maskiner.

 

Aprilia har investeret masser af tid, penge og kræfter i at opnå et godt resultat i Dakar og i fjor var det først på rallyets sidste hastighedsetape, at den lokale mand, Francisco Lopez alias ”Chaleco” mistede 3. pladsen. Han bliver rigtig stærk, måske især i den berygtede Atacama ørken.

 

David Frétigné blander sig også altid i topstriden, men et alvorligt styrt i Rally dos Sertoes i sommer satte en kæp i hjulet for den hurtige franskmand og han har måtte opgive at være med i Dakar denne gang. I stedet deltager Husqvarna teamet med José Manuel Pellicer og Paulo Goncalves.

 

Jes Munk er med igen

Og så er der igen i år dansk deltagelse af Jes Munk fra Silkeborg, der sidste år med kort varsel startede ud i Dakar og endte med en ødelagt albue midt i det hele.

 

”Det var en stor mundfuld at give sig i kast med, men i år er jeg bedre forberedt,” fortæller Jes Munk. ”Denne gang har jeg et bedre team bag mig og langt mere erfaring, så selvfølgelig er det mit mål, at nå frem til målrampen i Lima og da også gerne på en god placering,” smiler han.

 

Blandt andre MC-kørere skal nævnes Pål Anders Ullevålseter fra Norge, der sidste år havde svært ved at finde sig til rette på den mindre 450 ccm KTM, men ellers har været helt fremme på en 2. plads i Dakar i 2010, Honda-køreren Quinn Cody (bedste rookie i 2011 med en 9. plads), Johnny Aubert (Dobbelt Endurance Verdensmester) og Matt Lagrive (4 gange vinder af Bol d’Or) og som først fik sit MC-kørekort for en måneds tid siden! Ialt er 188 deltagere tilmeldt MC-kategorien.

 

Chargin rådgiver

I kategorien for de spektakulære lastbiler er den store forskel i forhold til de forgående år, at den mangedobbelte vinder, Vladimir Chagin nu alene er med som rådgiver i Kamaz-teamet. Favoritter er den unge Eduard Nikolaev samt Ayrat Mardeev. Gerard de Rooy fra Holland er tilbage og årets Dakar-rally har bl.a. deltagelse af den tidligere Formel 1 kører, hollandske Jos Verstappen, i DAF. Verstappen kørte 107 F1 Grand Prix’er i perioden 1994 og 2003 og overtog Jan Magnussens plads hos Stewart, da danskeren populært sagt blev fyret.

 

 

 

Klik på kortet for større udgave...


Rallye Dakar 2012 i tal:

Start: 1. januar, Mar del Plata, Argentina.

Mål: 15. januar, Lima, Peru.

Længde: Over 9000 kilometer (forskellig for de respektive kategorier).

Deltagerantal: 465 køretøjer.


Stephane Peterhansel kører MINI igen i år.


Vigtigste deltagere:


Biler - Startnr.

300. Nasser Al-Attiyah (QAT)/Lucas Cruz (SPA), Hummer H3

301. Giniel de Villiers (ZAF)/Dirk von Zitzewitz (GER), Toyota Hilux Pickup

302. Stephane Peterhansel (FRA)/Jean Paul Cottret, MINI All 4 Racing

303. Robby Gordon/Johnny Campbell (USA), Hummer H3

304. Krzysztof Holowczyc (POL)/Jean-Marc Fortin (BEL), MINI All 4 Racing

305. Nani Roma (SPA)/Michel Périn (FRA), MINI All 4 Racing

307. Carlos Sousa (POR)/Jean-Pierre Garcin (FRA), Great Wall Haval SUV

308. Orlando Terranova (ARG)/Andy Grider (USA), Toyota Overdrive

309. Leonid Novitskiy (RUS)/Andreas Schulz (GER), MINI All4 Racing

310. Guilherme Spinelli/Youssef Haddad (BRA), Mitsubishi Racing Lancer


Motorcykler - Startnr.

1. Marc Coma (SPA), KTM 450 CC

2. Cyril Despres (FRA), KTM 450 CC Rally

3. Helder Rodrigues (POR), Yamaha WRF 450

4. Francisco Lopez Contardo (CHL), Aprilia RXV Tuareg

5. Juan Garcia Pedrero (SPA), KTM 450 CC

6. Pål Anders Ullevålseter (NOR), KTM 450 R

7. Paulo Goncalves (POR), Husqvarna Rally 450 RR

8. Ruben Faria (POR), KTM 450 CC Rally

9. Alexis Quinn Cody (USA), Honda CFR 450X

10. Jordi Viladoms (SPA), KTM Rally Replica

14. David Casteu (FRA), Yamaha 450 WRF Rally

86. Jes Munk (DEN), KTM 450


Robby Gordon er med igen i sin spektakulære Hummer. Nu med sidste års vinder, Nasser Al-Attiyah som team-kammerat. Foto: Kevin Wilson with SPEED Energy Racing.

 

Marc Coma - 3 gange Dakar vinder og storfavorit

 

Cyril Despres - 3 X Dakar vinder og storfavorit

 

Jes Munk fra Silkeborg - med for 2. gang.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt