En af de store forskelle på at køre Dakar i
Nordafrika og i Sydamerika er de skiftende
vejrforhold. I Afrika kunne vinden drille og det
kunne være koldt om natten. I Sydamerika skifter
vejrforholdene fra dag til dag og fra lavland til de
kolossale højder. I går var temperaturerne over 45
grader og oppe i højderne kunne man fryse, hvis man
ikke var rigtig klædt på. Og rigtig koldt bliver
det, når deltagerne fredag passerer Andesbjergene
igen i over 3 kilometers højde – et niveau som de
allerede flere gange har oplevet i de forløbne dage.
I nat væltede regnen så ned visse steder og visser
strækninger var så opkørte, at ruterne, som i
forvejen var helt forskellige, afhængig af om man
kørte bil eller motorcykel (kun start og mål var det
samme), måtte forkortes væsentligt. Motorcyklerne
endte op med at køre 186 kilometer – det var 80
kilometer færre end planlagt – og bilerne måtte
nøjes med 153 kilometer mod oprindeligt 177. Men
etapen bestod fortsat af store dele sandørken.
Det blev udfordringen bestemt ikke mindre af og
samtidig med de usædvanlige kørselsforhold voldte
navigationen også mange deltagere hovedpine.
Despres vandt
I den situation er det jo godt, at man har en
navigations ekspert på motorcykel først ude på
etapen. Cyril Despres kørte forkert et stykke ude på
prøven – og rivalen Marc Coma fulgte i hans
hjulspor. Derfor kostede fejlen ikke Despres noget
som helst – hvorimod Coma formentlig har ærgret sig
over, at han ikke fandt sin egen vej, for så kunne
han måske have indhentet franskmanden.
I stedet formåede Despres at distancere Coma med små
2 minutter og så var der status quo, sammenlignet
med situationen for to dage siden.
Men etapens sværhedsgrad dokumenterede også at de
to, der har vundet Dakar de sidste seks år på skift,
fortsat er i helt deres egen liga. Der er 10
minutter imellem dem, og den nærmeste konkurrent er
portugiseren Helder Rodrigues, som befinder sig 48
minutter efter Despres. Han har imidlertid ”Chaleco”
lige i sit baghjul, blot 1 minut adskiller de to.
Pål Anders Ullevålseter fra Norge kørte en god
etape, blev nr. 6, et kvarter efter Despres, og
ligger nu på en samlet 14. plads. Jes Munk fra
Silkeborg kørte en fortræffelig etape, blev nr. 48
og er nu sammenlagt på 50. pladsen.
Polsk sejr – ”Peter”
fører
I bil-kategorien var det på ny MINI, der dominerede.
Krzystof Holowczyc satte den bedste tid 1, minut
hurtigere end Robby Gordon, mens Stephane
Peterhansel fastholdt sin føring ved at blive nr. 3,
små fire minutter efter polakken. Nani Romo kørte
igen stabilt og blev nr. 4 foran Novitskiey.
”Det var egentlig ikke så svært at køre ude i
sanddynerne,” fortalte Holowczyc, da dagen var omme.
”Sandet var nemlig vådt på grund af den meget regn
og så sank man ikke så let i.”
Stephane Peterhansel fastslog dog, at Fiambala
prøven er meget vanskelig: ”I morges startede vi
desuden som første bil og det var ikke den ideelle
position. Men vi tog os den nødvendige tid til at
navigere korrekt og for ikke vild på et eneste
tidspunkt. Ind imellem satte vi lidt tid til, blot
for at være sikker, men vi tog ikke den forkerte
retning en eneste gang.
Alligevel måtte Giniel de Villiers sidde fast i
sanddynerne i 10 minutter ude på etapen og satte så
meget tid til, at han kun blev nr. 9 – men
sammenlagt ligger han dog på 5. pladsen. Nasser
Al-Attiyah havde sine problemer og mistede næsten en
halv time, hvorved sidste års vinder totalt ligger
på 8. pladsen 51 minutter efter ”Peter”.
”Reservehjulet var raslet løst og klippede en
vandslange i motorkølesystemet over – og så blev
motoren meget varm... Vi stoppede naturligvis og
reparerede det, men mistede en masse tid,” fortalte
Al-Attiyah ved målstregen. ”Jeg er noget skuffet,
jeg kørte mit maksimum og havde en plan om at køre
10 minutter fra de andre, det gik meget godt indtil
CheckPoint 2, men så blev det hele sat over styr,
men hvad kunne jeg gøre…?”
Carlos Sousa i Great Wall’en er fortsat godt med og
er sammenlagt på 7. pladsen, 41 minutter efter den
førende MINI og foran sidste års vinder – det er ret
godt gået af et motorsports debuterende bilmærke.
|