Stephane Peterhansel er tilbage i spidsen af Dakar.
Efter en begivenhedsrig dag 4, hvor konkurrenterne
havde problemer af forskellig art, genvandt den
9-dobbelte Dakar-vinder og MINI kører det tabte
terræn. Alt imens Marc Coma på sin KTM ligeledes
halede kraftigt ind på sin team-kammerat, Cyril
Despres, der dog fortsat har en solid føring.
Cyril Despres. Foto: M. Maragni - KTM
images.
Stephane Peterhansel punkterede 2 gange på Dag 3 og
tog det derfor lidt mere med ro på dagens etape:
”Vi havde nok for meget fart på i går, det kostede
tid i stedet for at vinde os tid. I dag gav vi os
selv lidt mere ro, derfor begik vi ingen
navigationsfejl og undgik problemerne. Det betalte
sig og vi selvfølgelig glade for at være tilbage i
spidsen af rallyet,” fortalte ”Peter” efter dagens
hastighedsetape på over 300 kilometer.
Mudder
og regn prægede dele af etapen. Noget der ikke
gjorde det let for de store Hummere at forsvare
deres position. Robby Gordon måtte stoppe tre gange
undervejs og skifte hjul, mens Nasser Al-Attiyah
trods gentagne advarsler kørte totalt fast i et
mudderhul. Gordon mistede 18 minutter i forhold til
Peterhansel og Al-Attiyah kom i mål på en tid, der
var 27 minutter dårligere end franskmandens. Så på
én gang kom der pludselig spredning i det ellers
utrolige tætte bilfelt.
Toyota på fremmarch
På dagens etape var det Toyota’er på 2. og 3.
pladsen. Den lokale men erfarne Orlando Terranova
kørte sin Hilux Pickup i mål på 2. pladsen mens
2009-vinderen Giniel de Villiers fra Sydafrika korte
sin Hilux Pickup, der er bygget efter de restriktive
2013 specifikationer, blev nr. 3. I den samlede
stilling ligger Terranova dog langt tilbage pga.
problemer og straftid på de første etaper. Men de
Villiers er nu lige i hælene på Peterhansel på en
samlet 2. plads. Totalt set er han mindre end 6
minutter efter franskmanden men erfaringerne viser
at der skal meget få vanskeligheder til at ændre på
det regnestykke.
3’er i den samlede stilling er nu den spanske MINI
kører og tidligere Dakar MC-vinder, Nani Roma, som
blev nr. 4 på dagens etape og bidder de Villiers i
baghjulet. Kun et minut adskiller de to.
Coma nærmer sig
I MC-kategorien kørte Cyril Despres stabilt og
klogt, hvorimod Marc Coma nu er i en slags
alt-at-vinde-intet-at-tabe situation. Han vandt
etapen suverænt og skar mere end 2 minutter af
afstanden op til Despres. Franskmanden var dog også
i den svage situation, som kostede Coma tid og
føring dagen forinden, at han skulle finde vejen
alene. Det gjorde han fejlfrit og da Coma ved, at
Despres er en super navigatør, er det ikke så
risikabelt for ham at følge team-kammeratens spor.
De to har lagt stor afstand til resten af feltet.
Portugiseren Helder Rodrigues (Yamaha), som
avancerede to placeringer og nu er på 3. pladsen, er
27 minutter efter Despres efter at have mistet 9
minutter på dagens etape og chilenske ”Chaleco” er
nr. 4, et par minutter efter, nu hvor rallyet nærmer
sig hans hjemland.
Straftid til skandinavere
Danske Jes Munk led samme skæbne som norske Pål
Anders Ullevålseter. På tirsdagens etape missede de
to af de såkaldte way-points, som er et GPS-punkt,
løbsledelsen benytter til at tjekke om deltagerne
har kørt den rigtige vej. Det kostede dem og 18
andre deltagere, der begik samme fejl, 40
strafminutter og indebar, at nordmanden nu ligger på
en skuffende 19. plads, mens Jes Munk er nr. 61
efter at være blevet nr. 60 på dagens etape.
”Hold
op hvor var det hårdt,” sagde danskeren, da han kom frem
til bivuakken.
”Jeg
kom af sted som en af de sidste i morges, og det gør
det ikke nemmere. Så er vejen nemlig godt medtaget
af de hundrede motorcykler, som lige har kørt der.
Der er også en del kørere, som er trætte nu og som
stoppede op for at hvile. Men når de så ser mig
komme, tager de af sted i en fart, fordi de er bange
for at befinde sig i mit støv. Og så er det jo mig,
der kommer ind i en kæmpe støvsky hver gang i stedet
for! Jeg kørte vist over mindst 30 "rios" med en
masse vand, for det har regnet meget oppe i bjergene.
Men hvor var det bare flot! I slutningen blev jeg
overhalet af tyve biler, det var et helvede. Jeg
gjorde mig dog umage med at forblive koncentreret og
køre stille og roligt. Det viste sig så, at det godt
kunne betale sig, for jeg røg lige 50 pladser op.”
Jes Munk. |