2. dagen i årets
Dakar rally var den første "rigtige" Dakar-dag.
800 kilometer etape, hvoraf de små 300 var i fuld
fart - i ordets bogstaveligste forstand.
Motorcyklerne kørte ved maks-fart over store
strækninger først på hastighedsetapen, siden blev
den mere teknisk krævende og med 50 kilometer i
regulære sanddyner fik deltagerne den fulde
Dakar-oplevelse ud af det.
Det favoriserede naturligt nok dem, der har årelang
erfaring med i bagagetaskerne.
I bil-kategorien tog den 9-dobelte Dakar-vinder,
Stephane Peterhansel og hans MINI føringen i
rallyet. Alt imens sidste års MC-vinder, den
3-dobbelte Dakar-mester Marc Coma, vandt prøven på
sin KTM foran rivalen, den anden 3-dobbelte vinder,
Cyril Despres, og dermed bragte sig selv i spidsen i
MC-klassen.
Al-Attiyah vandt etapen
Peterhansel var dog ikke den hurtigste bilkører.
Den ære tilfaldt sidste
års Dakar-vinder, Nasser Al-Attiyah fra Qatar.
Han havde problemer med ledningsnettet - viste det
sig - under gårsdagens etape. De var effektivt
blevet løst, så han i dag var i stand til at sætte
den hurtigste tid, 54 sekunder bedre end
Peterhansels.
På 3. pladsen fulgte
Al-Attiyahs team-kammerat og team-chef, Robby
Gordon. Begge kører de i de store spektakulære - men
kun 2-hjulstrukne - Hummer H3'ere. Gordon var i mål
blot 2 minutter og 42 sekunder efter Al-Attiyah (som
til gengæld har ni minutter han skal indhente).
Placeringerne i
bil-kategorien var også i dag meget tæt på
hverandre.
Dag 1 vinderen, Leonid Novitskiy, kørte 12 minutter
langsommere end Al-Attiyah, men det rakte kun til 8.
pladsen og sammenlagt er han også dumpet ned på 8.
pladsen i rallyet. Spændende er det, at såvel Giniel
de Villiers i sin Toyota Hilux, der mod
forventningerne iflg. ham selv er langsommere end
MINI'erne på de hurtige strækninger, og Carlos Sousa
i Great Wall begge er med fremme.
De Villiers blev
6'er i dag og ligger 4'er sammenlagt på mens Sousa
slutter 11'er og indtager samme placering i den
samlede stilling.
"Det var en
rigtig underholdende etape," fastslog Peterhansel,
da dagen var omme.
"Starten på prøven var ekstrem hurtig, så det var
næsten umuligt at stjæle tid fra de andre. Sidste
del var lidt mere krævende og dér kunne vi hale ind
på Holowczyc." Polakken er nu på 3. pladsen.
Nye regler skal forvaltes rigtigt
Med sejren i
MC-kategorien overtog Marc Coma som nævnt føringen
og øgede forspringet til Despres med 1m18s. Nye
regler indebærer, at bliver et motorskifte
nødvendigt, får køreren 15 strafminutter. Nr. 2
motorskifte koster yderligere 30 minutter, 3.
motorskifte koster 45 minutter og så fremdeles, så
det er en meget vigtig faktor i årets Dakar, at
passe godt på maskineriet.
"På prøvens
første del kørte Chaleco og jeg med topfart, og det
blev klart at Aprilia'en er meget, meget hurtig,"
smilede Coma ved målet i san Rafael. "Den sidste del
af prøven var meget anderledes og der var også en
del navigation, det var dér, jeg kunne tage
føringen. Jeg er glad for at jeg ikke for vild."
Cyril Despres
avancerede fra 13. til 3. pladsen, men det var ikke
en let opgave, han var på, for han skulle overhale
de forankørende motorcykler.
"Heldigvis var de
fleste meget flinke til at give plads," sagde han,
"og dem vil jeg gerne takke mange gange."
For danske Jes
Munk forløb dagen over al forventning. Han kom i mål
44 minutter efter Coma på en placering omkring nr.
50.
Det er en meget flot præstation som indebærer, at
han nu ligger på 47. pladsen i rallyet.
|