- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stephane Peterhansel (MINI) vandt sin 10. Dakar sejr.


Rallye Dakar Dag 15: Favoritterne sejrede – MINI og KTM

Jes Munk nr. 52


Af Søren Clauding - 15. januar 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dakar rallyet er slut og selvom der er kommet meget nyt blod til rallyraid i de senere år er det uomtvisteligt, at når først en kører og et team er blevet hurtig nok, er det erfaring fremfor alt, der afgør udfaldet.

 

Stephane Peterhansel vandt sit 10. Dakar. Seks gange har han triumferet på motorcykel, tre gange i bil, men det var alle gange i Afrika-tiden. Den tiende sejr kom i Sydamerika og inkluderede fire etaper i Peru – det 27. land i Dakar rallyets i historie – og var en særlig triumf for den franske rallyraid veteran. Netop fordi han siden rallyet blev eksporteret til det amerikanske kontinent og efter Mitsubishis udtræden efter stribevis af succes’er, bl.a. med Peterhansel, hvert år er blevet sat på plads af Volkswagens milliard investering.

 

I år var der ingen fabriksindsats blandt bilerne og så var det igen den gamle rallyraid ånd, der prægede rallyet. Det tyske X-raid team har opbygget stor erfaring, helt på niveau med Peterhansels, og sammen havde de det, der skulle til for at triumfere.

 

For X-raid var Dakar-sejren den første. Derfor var det dobbelt glædeligt, at teamet, der også havde stået for udviklingen af de kraftfulde racing-MINI’er, kunne cementere succes’en ved også at besætte 2. pladsen. Det skete i hænderne på en anden tidligere Dakar MC-vinder, Nani Roma fra Spanien. Roma kørte et fornuftigt løb, der godt nok lørdag hang i en tynd tråd, men han kom i mål som en ligeså sikker 2’er som Peterhansel var 1’er.

 

Standard Toyota på 3. pladsen

Løbets helt store overraskelse var sydafrikaneren Giniel de Villiers, der i en Toyota Hilux, præpareret med hjælp fra Toyota i Sydafrika og en fuldstændig standardmotor under motorhjelmen kørte sig ind på 3. pladsen. Inden løbet havde Dakar-vinderen fra 2009 erklæret, at en podieplacering ville være som en sejr. Som sådan kan man næsten sige, at Dakar havde to vindere i år…


Giniel de Villiers i Toyota med standardmotor tog 3. pladsen. Foto: Danie van Jaarsveld.


Spændingen undervejs blev effektivt holdt i live, ikke bare af MINI’ernes indbyrdes kamp, men også den amerikanske udfordring i form af Robby Gordons i Dakar sammenhæng kontroversielle tilgang til rallyet.

 

De store Hummere, hvoraf en var ”udlejet” til Nasser Al-Attiyah, var det spektakulære indhold i årets Dakar. Og da løbsledelsen i løbets sidste fase valgte at diskvalificere Gordons Hummer, til trods for at samme løbsledelse selv havde godkendt den forud for løbet, er det intet under, at Gordon så rødt. Han ankede naturligvis beslutningen og appelretten tager formentlig en beslutning indenfor et par uger. Men anken indebar, at Gordon kunne fortsætte til målstregen i Lima i dag. Hvor alle andre, der følte sig uretfærdigt behandlet måske ville ende op med at sige at nu er det nok og så aldrig mere sætte sine ben og hjul i Dakar-rallyet, har Gordon strammet op og erklæret at han kommer tilbage i 2013, endnu stærkere end i år. Og så kørte han i øvrigt ud og vandt løbets afsluttende hastighedsetape.

 

Sammenlagt blev det til en 5. plads for amerikaneren, som, måske en smule stresset af situationen, både knækkede en drivaksel, kørte fast og rullede med Hummeren over rallyets sidste dage. På fjerdepladsen kom endnu en MINI med russeren Leonid Novitskiy i førersædet.

 

Despres sejrede fortjent

I MC-klassen stod de to team-kammerater i KTM teamet, Cyril Despres fra Frankrig og Marc Coma fra Spanien for dramatikken. Heldigvis kun i begrænset forstand på hastighedsetaperne, om end mange nok synes at det var dramatisk nok, da Despres var ved at miste det hele, fordi løbsledelsen ikke havde markeret i rutebogen som det er sædvane, at sporet gik gennem en passage med såkaldt blødt sand. Oversat til dansk betyder det en halv meter blød mudder, som det tog franskmanden 10 minutter at slippe ud af. Han fik en tidskompensation og da rivalens taktik slog fejl og han oven i købet fik tekniske problemer på lørdagens etape, lå sejren parat til Cyril Despres, lige til at samle op, hvad han naturligvis gjorde søndag formiddag, lokal tid.

 

Marc Coma ville dog ikke lade en 2. plads glide ham af hænde og han valgte at tage de strafminutter med, der fulgte et motorskift lørdag aften, og spanieren, som vandt i fjor, var efter omstændighederne nok udmærket tilfreds med søndag at blive nr. 2. Despres og Coma har i de sidste seks år skiftedes til at vinde Dakar, så det var vel statistisk set Despres, der skulle vinde i år, hvad han så også gjorde, og så må det jo være Coma, der vinder næste år.

 

I MC-klassen spillede alle andre statistroller, hvad der egentlig er en helt urimelig betegnelse i et rally, som er så belastende og så krævende som Dakar. Men i forhold til Despres og Coma var det virkeligheden.

 

Sidste års 3’er, Helder Rodrigues fra Portugal indtog på sin Yamaha den sidste af podieplaceringerne foran Jordi Viladoms og den stadig hurtigere slovak, Stefan Svitko. Norske Pål Anders Ullevålseter blev nr. 6, måske ikke tilfredsstillende for en tidligere Dakar 2’er, men han havde løbet igennem 40 strafminutter med i bagagetasken efter at have misset to waypoints tidlig i løbet. Han satte i øvrigt lige sig selv på vinder-tavlen ved at vinde rallyets sidste etape her søndag.

 

STÆRKT JES!

En MEGET stor anerkendelse skal også tildeles Jes Munk fra Silkeborg, der i blot hans andet Dakar nåede frem til målstregen i Lima på en imponerende position som nr. 52. Han havde ikke mange kræfter tilbage til løbets afsluttende etape og alligevel formåede han at sætte 43. tid og avancere i den samlede stilling på den sidste dag. STÆRKT Jes!

Cyril Despres (KTM) vandt sin 4. sejr. Foto: M. Maragni - KTM images.

 

Bravo Jes! Jes Munk fra Silkeborg blev nr. 52.


Dakar 2012, slutstillingen:


MC:


1. Cyril Despres (FRA), KTM

2. Marc Coma (ESP), KTM, +53m20s.

3. Helder Rodrigues (POR), Yamaha, +1t11m17s.

4. Jordi Viladoms (ESP), KTM, +1t40m56s.

5. Stefan Svitko (SLO), KTM, +1t47m28s.

6. Pål Anders Ullevålseter (NOR), KTM, +2t11m56s.

52. Jes Munk (DEN), KTM, +15t19m20s.


Biler:


1. Stephane Peterhansel/Jean Paul Cottret (FRA)

2. Nani Roma/Michel Perin (SPA/FRA), MINI, +41m56s.

3. Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (ZAF/GER), Toyota, +1t13m25s.

4. Leonid Novitskiy/Andreas Schulz (RUS/GER), MINI, +2t11m54s.

5. Robby Gordon/Johnny Campbell (USA), Hummer, +2t16m53s.


Quads:


Vinder: Alejando Patronelli (ARG), Yamaha.


Lastbiler:


Vinder: Gerard de Rooy/Darek Rodewald/Tom Colsoul (NLD/NLD/BEL), Iveco


Marc Coma. Foto: M. Maragni - KTM images.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt