- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cyril Despres var flyvende på rallyets næstsidste dag. Foto: M. Maragni - KTM images.


Rallye Dakar Dag 14: Rallyet afgjort – sådan i det store hele


Af Søren Clauding - 14. januar 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vel vidende, at i livet er intet sikkert, før det er sket, er det ikke for meget at påstå, at årets Dakar i det store hele er blevet afgjort på rallyets næstsidste etape. Marc Coma begik en navigationsfejl og mistede næsten 13 minutter til rivalen, team-kammeraten hos KTM, Cyril Despres og franskmanden har nu et forspring på ikke mindre end 11 minutter inden de afsluttende 29 kilometers hastighedsetape søndag.

 

Fredag havde Marc Coma fulgt sin taktik og skabt sig et forspring på halvandet minut, hvilket dog betød, at spanieren skulle starte forrest i dag. Han havde dog næppe regnet med, at der ville være to motorcykler mellem ham og Despres, simpelthen fordi Despres sluttede som nr. 4 i går. Det betød, at Despres havde tre deltagere foran sig på dagens etape, tre som kunne hjælpe med til at navigere, fordi de startede hhv. 6, 4 og 2 minutter tidligere. Og tre, der kunne begå fejl med navigationen.

 

Despres er kendt for at være den bedste i feltet til at finde vej. Og Coma's team oplyste efterfølgende, at han havde problemer med gearkassen allerede efter 20 kilometer, hvor et stort hop overbelastede transmissionen. Det medførte, at han alene kunne benytte sig af 4. og 5. gear og visse steder blev nødt til at forlade ruten for at passere de store klitter, fordi 4. gear ville være for højt til at køre hen over dem. Det blev af mange vurderet som navigationsfejl, og problemerne i dag kan man godt sige kostede ham sejren.

 

Ingen af konkurrenterne lige efter havde det problem og samtidig med, at Cyril Despres kunne koncentrere sig om at køre sikkert i sporet på dem, der var foran, kunne han nu også tillade sig at sænke tempoet en anelse, nu da konkurrenten var sat bagud. Situationen minder dog en del om den, der opstod først i løbet, hvor Coma begik en navigationsfejl, der satte ham tilbage i den samlede stilling.

 

Etapesejren gik da heller ikke til Despres, men derimod til Helder Rodrigues, som kørte etapen 47 sekunder hurtigere end KTM-køreren. Rodrigues selv kører Yamaha. Dermed cementerede Rodrigues også sin 3. plads i rallyet, for han er en time efter Coma og en halv time foran Jordi Viladoms på 4. pladsen.

 

For Despres må den nuværende situation være en dobbelt lettelse, for de spørgsmålstegn, som nogle fortsat kunne finde på sætte ved løbsledelsens beslutning om at tildele Despres kompensation for at hænge fast i mudderet for nogle dage siden, ændrer nu formentlig ikke på resultatet. Også uden kompensation ville Despres, alt andet lige, være i spidsen af rallyet.

 

5’er inden den afsluttende etape er slovaken Stefan Svitko, fulgt af norske Pål Anders Ullevålseter. Det er tankevækkende, at såfremt Ullevålseter ikke havde mistet to waypoints først i rallyet og dermed tildraget sig 40 minutters straftid, ville han have ligget på 4. pladsen.

 

Danske Jes Munk fra Silkeborg ser ud til at klare den til målet i år. Han ligger oven i købet på en overbevisende 53. plads, 15 timer efter Despres. Hvis det lykkes at nå målrampen i morgen søndag, bliver Jes Munk blot den 2. danske kører i historien, der gennemfører et Dakar rally på motorcykel. Den første var som bekendt Marc Dullum.


Rallyets store overraskelse i år var det spanske talent, Juan Barreda Bort på Husquarna, der trods flere uheld, der fratog ham muligheden for en topplacering, var særdeles hurtig på etaperne. Sammenlagt ligger han på 11. pladsen inden finaledagen.


"Peter" vinder - Gordon ruller

I bilkategorien gjorde Stephane Peterhansel præcis det, der skulle til for at sikre sig sejren i dag før mål. Peterhansel kørte sin MINI til sejr på etapen og hans nærmes konkurrent, team-kammeraten Nani Roma, for vild, satte 23 minutter til og efterlod dermed et så stort forspring til den 9-dobbelte Dakar vinder at det reelt kun er tekniske vanskeligheder, der vi kunne fratage Peterhansel sin 10. triumf i verdens hårdeste rally. I princippet kan han nu cruise gennem søndagens 29 kilometer hastighedsetape – hans forspring er på 42 minutter og 57 sekunder!

 

Giniel de Villiers fastslog med sin 2013 spec. Toyota Hilux Pickup, at han vil være storfavorit til sejren næste år. Han kørte bilen, der bl.a. er udrustet med en seriefremstillet standard Toyota motor ind på 2. pladsen på lørdagens etape og vil søndag være næsten urørlig på 3. pladsen. Han er over en halv time efter Roma, og igen vil det reelt kun være tekniske vanskeligheder, der kan ændre på det resultat.

 

Til gengæld mistede Robby Gordon sin reelle mulighed for i hvert fald at slutte 4’er i årets rally, da han lørdag slog en saltomortale og haltede i mål 36 minutter efter Peterhansel. Den store Hummer havde forinden været klart overlegen på prøven. Men nu er det næsten utænkeligt, at det ikke bliver Leonid Novitskiy, der kører sin MINI ind på 4. pladsen, om end hans forspring kun er på 7 minutter – men det er meget på en 29 kilometer lang prøve.

Marc Coma. Foto: M. Maragni - KTM images.


Dakar 2012, stillingen efter dagens etape:


MC:


1. Cyril Despres (FRA), KTM

2. Marc Coma (ESP), KTM, +11m03s.

3. Helder Rodrigues (POR), Yamaha, +1t11m27s.

4. Jordi Viladoms (ESP), KTM, +1t41m12s.

5. Stefan Svitko (SLO), KTM, +1t49m36s.

6. Pål Anders Ullevålseter (NOR), KTM, +2t15m47s.

53. Jes Munk (DEN), KTM, +15t12m37s.


Biler:


1. Stephane Peterhansel/Jean Paul Cottret (FRA)

2. Nani Roma/Michel Perin (SPA/FRA), MINI, +42m57s.

3. Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (ZAF/GER), Toyota, +1t15m09s.

4. Leonid Novitskiy/Andreas Schulz (RUS/GER), MINI, +2t12m56s.

5. Robby Gordon/Johnny Campbell (USA), Hummer, +2t20m05s.


Stephane Peterhansel - MINI.

 

Giniel de Villiers - Toyota. Foto: Danie van Jaarsveld.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt