Tirsdagens hastighedsetape i Dakar er en af rallyets
længste, om end det er en sandhed med
modifikationer. Midtvejs på den 556 kilometer lange
prøve, der i det store hele førte deltagerne frem
til den berømte stejle nedtur at de høje klitter til
Stillehavsbyen Iquigue, skulle deltagerne køre 120
kilometer på plan asfalt, hvor etapen er
neutraliseret. Men det gør den ikke mindre hård,
hvad sene ankomsttidspunkter også vidner om. Første
del af prøven er særdeles hurtig, med strækninger,
hvor det såkaldt fesh-fesh (meget fint løst sand)
kunne drille deltagerne mens den sidste del i
særdeleshed stillede store krav til navigationen.
Fremme i spidsen i MC kategorien var det en tændt
Cyril Despres, der gjorde alt, hvad der stod i hans
magt for at genvinde føringen i rallyet, som mandag
i bogstaveligste forstand blev begravet i det ”bløde
sand”. Franskmanden havde fordel af at starte som
nr. 7, han behøvede ikke at udføre det store
navigationsarbejde, som lå i hænderne på Marc Coma
og han besejrede rivalen, som også er team-kammerat i KTM teamet, med små fire minutter
og var dermed på ny i føring med et forspring på 2
minutter og 28 sekunder. Onsdag er rollerne så
byttet om og Despres skal finde vejen.
I toppen var det David Casteu, der kom dårligst
gennem prøven. Han mistede enhver chance for en
topplacering pga. tekniske problemer. Hvorimod
norske Pål Anders Ullevålseter trivedes og
avancerede til en samlet 8. plads i rallyet.
Etapen
udgjorde, målt i kilometer, halvdelen af årets Dakar
og flere MC-kørere skiftede
motorer. Det kostede 15 strafminutter og derfor blev
den officielle etapevinder Helder Rodrigues. I
stillingen her på siden er motorskiftet indregnet.
Perfekt etape for
Jes Munk
Danske Jes Munk
kørte en perfekt etape, sluttede som nr. 66 og
ligger på en samlet placering som nr. 63.
"I dag kom
jeg igennem sanddynerne uden problem, på trods af en
lille bitte navigationsfejl. Da jeg så skrænten, vi
skulle ned af (mod Iquique), fik jeg noget af et
chok. Det var simpelthen utroligt. Så tog jeg den
ellers på fuld drøn nedad og overhalede to andre
deltagere. Det er helt klart den bedste cross bane,
jeg nogensinde har prøvet!"
sagde han ved målstregen.
Jes Munk.
Peterhansel forsvarer føringen
I bilkategorien forsvarer
Stephane Peterhansel sig bravt. Robby Gordon var
meget hurtig i dag, vandt etapen og halede 1 minut
og 38 sekunder ind på MINI køreren. Nani Roma kørte
fortsat stabilt, men mistede tid til Peterhansel.
Han slog dog Holowzzyc med et par minutter og nærmer
en podieplacering er indenfor rækkevidde. Og så er
Nasser Al-Attiya udgået.
"Tre
gange måtte jeg skifte en tandrem," forklarede han,
og dermed var det ikke umagen værd at fortsætte.
"Jeg kan ikke komme længere nu, jeg er strandet i
ørkenen og giver op. Men jeg kommer tilbage næste år
- og det bliver ikke i en Hummer," fastslog han.
Det har
på det seneste været åbenlyst, at
temperamentsforskellene mellem teamchef Robby Gordon
og sidste års vinder var for stor. Gordon mente at
Al-Attiyah skulle skåne materiellet for at være
sikker på at fuldføre, hvorimod Al-Attiyah helst gav
fuld gas og så måtte materiellet bære eller briste.
Qatari'en
har en tung finansiel baggrund bag sig som højt
rangeret borger i oliestaten Qatar og i år skal han
bl.a. køre hele Rally-VM i en fabriks Citroën. Han
løftede for et par dage sløret for, at han satser på
at få Citroën tilbage i Dakar til næste år med to
eller tre biler.
Forholdet mellem Robby
Gordon (tv) og Nasser Al-Attiyah har været noget
spændt i de seneste dage. Nu er rallyet slut for
qatari'ens vedkommende, hvorimod Gordon ligger på 2.
pladsen lige i Peterhansels baghjul. Det bliver
spændende at se, om Gordon kan få materiellet til at
holde frem til målstregen i Lima på lørdag.
|