Dakar 2012 er startet, og selvom første etape var
lang, var hastighedsetapen temmelig kort. 57
kilometer i alt og den blev kørt på lidt over en
halv time af de, der var hurtigst.
Rallyet startede i år på kanten af Atlanterhavet i
den argentinske badeby, Mar del Plata. Derfra fulgte
man kystlinjen et par hundrede kilometer mod
sydvest, hvoraf de sidste udgjorde hastighedsetapen
og deltagerne fik deres første prøve i
sandklitterne. Men de var ikke af den slags, der
venter dem i Atacama ørkenen eller i Chile og Peru.
På kysten var der tale om 12 kilometer sandområder,
ikke meget forskellig fra andre lignende
sandstrækninger langs verdens kystområder. I alt
udgjorde førstedagens etape 810 kilometer.
MINI fører fra starten
I spidsen af rallyet ligger ikke færre end 3
dieseldrevne MINIer. Forrest finder man russeren
Leonid Novitskiy, der sammen med tyske Andres Schulz
kører en af de i alt fem All4 Racing MINI’er, men
med en startplacering som nr. 12 blandt bilerne.
Fordi hastighedsetapen var så kort og bilerne i
toppen af rallyet er så ens, mødte Novitskiy kun en
enkelt konkurrent undervejs og havde ingen problemer
med at passere den.
Det gjaldt i princippet alle de bedst placerede
biler, og det blev genspejlet i det faktum, at kun
15 sekunder skilte nr. 1 fra nr. 4, da etapen var
slut.
Efter Novitskiy fulgte polakken Krzystof Holowczyc,
som med sin belgiske co-driver Jean-Marc Fortin, kom
i mål blot 5 sekunder efter russeren.
”Vi havde ingen problemer overhovedet,” fortalte
Holowczyc ved målstregen. ”Vi var lidt spændte på,
hvordan MINI’en ville klare sanddynerne, men bilen
kørte over dem, næsten af sig selv.”
Blot 4 sekunder efter polakken fulgte den 9-dobbelte
Dakar-vinder, Stephane Peterhansel fra Frankrig og
hans faste co-driver, landsmanden Jean Paul Cottret
i deres MINI.
”Etapen var meget smuk men også teknisk krævende,
fordi motorcyklerne havde gennemkørt den før os og
efterladt nogle visse steder temmelig dybe spor,”
fortalte Peterhansel, da dagen var omme.
Nr. 4 i mål blev 2009-vinderen Giniel de Villiers
fra Sydafrika, der sammen med tyske Dirk von
Zitzewitz kører en Toyota Hilux Pickup.
Problemer for Hummer
Nr. 5 blev amerikaneren Robby Gordon i sin
spektakulære store Hummer H3. Han blev imidlertid
forsinket 2 kilometer fra hastighedsprøvens
afslutning, hvor hans team-kammerat, sidste års
vinder Nasser Al-Attiyah, holdt stille.
”Motoren mistede olietryk,” berettede Nasser
Al-Attiyah ved målet, ”og vi valgte, for ikke at
beskadige motoren, at vente på Robby, som siden trak
os i mål. Det ser ærlig talt ikke særlig godt ud og
det er i hvert fald ingen god måde at starte et
Dakar på,” mener han.
”Det kostede os naturligvis lidt tid, men jeg er
mere bekymret over Nassers situation,” sagde Robby
Gordon, ”Vi forsøger at komme med den rette diagnose
i bivuac’en.” Gordon mistede dog ikke voldsomt megen
tid – han var blot 49 sekunder efter Novitskiy i
mål.
Dagens store overraskelse var nok, at Carlos Sousa
kørte sin Great Wall i mål på 6. pladsen. Det er
isoleret betragtet en enestående triumf af den
kinesiske bilproducent at debutere i Dakar og dermed
på den internationale motorsportsscene på den måde.
Chaleco i førertrøjen
I MC-kategorien var det ikke overraskende chileneren
Francisco ”Chaleco” Lopez, der på sin Aprillia satte
hurtigste tid – i øvrigt kun 25 sekunder langsommere
end hurtigste bil! Chaleco’s sejrsmarginen var 14
sekunder i forhold til sidste års Dakar-vinder, den
3-dobbelte triumfator, Marc Coma fra Spanien på 2.
pladsen. Forrige års vinder, Cyril Despres, sluttede
helt nede på 13. pladsen, men under 2 minutter fra
Lopez.
”Jeg kørte lidt forsigtigt i dag, fordi der var en
masse faste små huller – og ikke mindst tilskuere,”
fortalte Despres efter etapen. Og ingen af dem er
morsomme at ramme… Norske Pål Anders Ullevålseter
blev nr. 11, få sekunder foran Despres.
Jes Munk avancerede
Også danske Jes Munk kom fint igennem første
hastighedsetape og rykkede fra startpositionen som
nr. 86 op på en samlet 55. plads. Startpositionen på
Dag 1 er selvsagt ikke udtryk for den aktuelle form,
men tildelt af arrangørerne, og er man hurtigere end
ens startposition, medfører det stribevis af
overhalinger undervejs, som både er udfordrende og
trættende.
Jes Munks start var dog ikke helt problemfri:
”Da jeg startede i Mar del Plata, virkede min
digitale triptæller ikke. Heldigvis er mit team i år
ret velorganiseret og vi planlagde en reparation 50
kilometer fra starten. Teamet fik klaret
reparationen og jeg kunne fortsætte uden yderligere
problemer.”
Og så ønsker Jes Munk i øvrigt alle et rigtig Godt
Nytår – hermed videreformidlet!
Jes Munk i midten flankeret af
konkurrenterne og kollegerne Pisano og Serradori.
|