Årets første store klassiske racerbilbegivenhed,
Classic Race Aarhus, finder sted i dagene fra d. 22.
til d. 24. juni. Ligesom sidste år vil en af
hovedattraktionerne blive et felt af historiske
Formel 1-racere, men der er flere nyheder i det
store felt på 10 biler.
For første gang nogensinde vil en Ferrari Formel 1
racer blive luftet på en dansk racerbane. Der er
tale om en Ferrari F93A fra 1993, der dengang blev
kørt af Jean Alesi. Bilen var udstyret med Ferrari’s
egen 740 hestes V12 motor og den bedste placering,
Alesi opnåede med F93A, var en 2. plads i Italiens
Grand Prix på Monza banen. En anden meget spændende
Formel 1 racer er Ronnie Petersons STP-dekorerede
March 721 fra 1972. Ronnie Peterson nåede en 3.
plads i det tyske Grand Prix på Nürburgring som det
bedste resultat. Også den bil kommer ud at køre i
Aarhus.
CO2-neutralt motorløb
Den tredje udgave af Classic Race Aarhus kommer til
at markere en ny milepæl ikke bare i løbets, men i
dansk motorsports historie. Classic Race Aarhus vil
nemlig være det første CO2-neutrale motorløb på
dansk grund. Dette kommer til at ske, ved at Fonden
bag arrangementet opkøber kvoter, der modsvarer de
mængder CO2, som deltagerne udleder under
løbsweekenden.
Montgomerys royale bil
Arrangementet i Sankt Hans-weekenden vil ikke kun
byde på racerløb, men også præsentere en lang række
køretøjer fra en svunden tid. Det gælder bl.a. en
række royale biler og en af dem er den Cadillac, som
i befrielsesdagene efter 2. verdenskrig
transporterede Feltmarskal Montgomery rundt i
Københavns gader.
Baneændring gavner race og trafiksikkerhed
Årets Classic Race Aarhus vil blive gennemført på
det samme baneforløb, som er blevet anvendt i 2010
og 2011. Men der bliver en lille ændring, som både
kommer racet til gode og trafiksikkerheden i byen.
Hvor deltagerne skal fra Strandvejen op ad Oddervej,
har man hidtil skullet igennem et hårnålesving ved
Ydernæs. Dette sving bliver gjort mindre skarpt, så
det nu bliver muligt for to biler at passere side om
side. En ekstra bonus ved ændringen er, at et
risikomoment i den århusianske trafik fjernes, da
den hidtidige udformning har medført flere uheld.
|