Årets svenske vinterrally, Rally Sweden, udgør en
milepæl i Rallyverdensmesterskabet. Rallyet finder
sted i dagene 10—13. februar og markerer starten,
ikke bare på 2011 World Rally Championship men også
begyndelsen på en ny æra i rallysporten på mere end
én måde. Og glem ikke: Det foregår få timers kørsel
fra næsten uanset hvor i Danmark, man kommer.
Det er måske ikke udefra iøjefaldende, men under
motorhjelmen på de højtydende rallybiler ser tingene
anderledes ud. Maskinerierne er skrumpet, fra 2 til
1,6 liter. Samtidig arbejder turboladerne videre med
uformindsket styrke (hvilket vil sige 4-5 bar) og
resultatet er forsat 300 hestekræfter +. Men for
bilproducenterne er det en ny udfordring, som de nu
stilles overfor i form af krav om større
pålidelighed og driftssikkerhed, ikke mindst fordi
det kraftige turbotryk giver et drejningsmoment på
omkring 600 Nm over hele omdrejningsskala’en. Og det
er ret meget for en kompakt 1,6’er!
Nye biler nu og senere
De nye regler har givet anledning til, at
bilfabrikkerne har tænkt nye tanker. Både Citroën og
Ford, som har dystet om VM-titlen i mange år, er
inde i et kapløb om, hvem der kan bygge den bedste
bil baseret på det nye regelsæt. Citroën har i
Rallye Sweden premiere på den nye DS3 WRC, mens Ford
lancerer en ny Fiesta WRC.
Dertil kommer, at også MINI slutter sig til
VM-selskabet, men det foregår først senere på året
med den særlige WRC version af MINI Countryman.
Tyskerne har nok ikke rigtig haft mod på både at
debutere i VM samtidig med at de andre kommer med
deres nye biler og samtidig gøre det et sted, hvor
vejrforholdene er så ekstreme sammenlignet med, hvad
Rally-VM ellers består af.
Det indebærer, at World Rally Championship også i år
bliver en tvekamp, men for afvekslingens skyld,
kunne det være sjovt, hvis det denne gang var Ford,
der fik fat i den lange ende.
Ford har erfaring
Det har Ford gode muligheder for. Den nye Fiesta har
man for længst afprøvet med succes som såkaldt S2000
bil. En S2000 bil har ligeså mange hestekræfter som
en WRC-bil, men de frembringes uden turbolader.
Begge biltyper har firehjulstræk, så den store
forskel bliver momentfordelingen. Alligevel kan
erfaringen nemt gå hen at blive rigtig værdifuld.
Ford Fiesta WRC.
Men der er en faktor, som Ford næppe nogensinde får
mulighed for at disponere over – og det trækker for
det entusiastiske britiske rallyteam desværre stærkt
i den forkerte retning: De mangler en Loeb.
Franskmanden Sebastien Loeb er historiens mest
vindende VM-rallykører. Med 7 VM-titler, alle vundet
for Citroën, vil der gå mindst 7 år før end hans
rekord bliver slået, for han er regerende
verdensmester og selvom han i år får konkurrence i
eget team fra sin
unge
navnebror, Sebastien Ogier (billedet tv), er der
langt til at sende Loeb af pinden.
Rivalerne
Det bliver da heller ikke så lige til i det hele
taget for
Ogier. Han blev nr. 4 i sidste års VM, knebent
besejret af 2003-verdensmesteren, den utrættelige
nordmand Petter Solberg i sin egen anmeldte Citroen
C4 WRC. Og VM 2’er blev finnen Jari Matti Latvala.
Kampen imellem de tre var så hård, at kun 4 points
skilte 2. fra 4. pladsen ved sæson-finalen, alt
imens afstanden op til Loeb var over 100! Det viser
mere om forskellen i bilerne – som må siges at være
stort set ens. For Loeb er og forbliver i en klasse
for sig. Sidst men ikke mindst skal Mikko Hirvonen
(Ford) nævnes, om end hans 2010 sæson ikke er værd
at skrive hjem om. Han vandt Rally Sweden i fjor og
har tempo nok til også at vinde det i år. Og en
spændende outsider er den
tidligere
Formel 1 verdensmester, Kimi Raikkonen (tv), som
satser på at køre næsten hele WRC sæson'en - han
bliver hurtigere og hrtigere. Men der er langt til
titlen som verdensmester for alle andre end Loeb.
Og derfor kan Rally VM 2011 godt gå hen at blive en
lidt halv kedelig affære, hvis det alene handler om,
hvem der vinder rallyes og sætter sig på VM-tronen.
Der er imidlertid det specielle ved rally, at det er
ikke alene 1. pladsen, der tæller. Hvis det var
tilfældet, ville millioner af mennesker ikke
valfarte ud i bjergene eller ud i skovene for at se
en lille håndfuld biler stryge forbi på 3-4 sekunder
hvert andet minut to gange på en dag.
Årsagen er, og det er lige præcis relevant, når et
VM-rally i næsten bogstaveligste forstand afvikles i
nabohaven: Fascinationen, entusiasmen, sammenholdet,
festen, spændingen, farten og den helt unikke
kørefærdighed, den lille håndfuld af verdens bedste
chauffører besidder og dokumenterer over de 3-400
kilometer et VM-rally strækker sig over, det skaber
rallysporten, det trækker TV-seere til skærmene og
det trækker i dagene fra 10.-13. februar en halv
million mennesker ud i smukke men også iskolde
svenske vinterlandskab i området nord for Karlstad.
Rally Sweden 2011
Det er nemlig som nævnt hér, at 2011 udgaven af
”WRC” tager sin begyndelse. Der er tale om et rally
med dybe rødder i historien, et af verdens ældste og
en fast bestanddel af Rally-VM, men ikke mere fast
end Rallye Monte Carlo. Så for et par år siden måtte
arrangørerne aflevere rollen som VM-seriens eneste
snerally arrangør til det første ”Rallye Norway”.
Men det ser indtil videre ud som om, at det norske
rally var en enlig svale og i fjor såvel som i år er
”Svenska Rallyt”, ”KAK-rallyet”, ”Det svenske
Vinterrally” eller slet og ret ”Rallye Sweden” igen
tilbage i sin position som det eneste sted i
rally-VM hvor deltagerne møder sne og is i rå
mængder. Og mon ikke vejret holder, så det bliver
tilfældet også i år…
Rally Sweden finder sted med Karlstad som
Rallycentrum. Men bortset fra en underholdende
superspecialprøve i Karlstad, er det i skovene
omkring byerne Hagfors og Torsby, omkring 10 svenske
mil (100 km) nord for Karlstad, at slaget står.
Skovtur blandt isblomster
Det hele starter torsdag sidst på eftermiddagen med
den ceremonielle start midt i Karlstad og en kort
tur på Superspecial’en, hvor to biler ad gangen
dyster imod hinanden. Derpå går det løs tidlig
fredag morgen imod Hagfors, som frem til målgangen
søndag eftermiddag danner samlingspunkt og Service
Park for deltagerne. Det er hérfra, man kører i
loops ud i skovene.
Skovturen blandt isblomsterne indledes med turen
gennem den berømte ”specialsträcka”, Vargåsen, hvor
deltagerne bl.a. kappes om at springe længst over
”Colins Crest” opkaldt efter den legendariske skotte
og tidligere rally-verdensmester, Colin McRae, der
mistede livet i en helikopterulykke for nogle år
siden. Han var kendt for sin aggressive og
spektakulære kørestil – og rekorden indehaves for
øjeblikket (så vidt vides) af finske Mikko Hirvonen,
der har sprunget 40,5 meter i sin Ford Focus WRC for
et par år siden.
Mikko Hirvonen i Ford Focus WRC har
rekorden over Colins Crest.
Sejren i Rallye Sweden er eftertragtet pga. de
ekstreme vilkår, hvorunder det afvikles.
Temperaturer mellem minus 10 og minus 20 lyder måske
ikke af meget ovenpå den vinter, vi endnu ikke er
kommet af med på hjemlige breddegrader. Men det er
meget for de højtydende rally-racere og det er meget
for publikum, der valfarter i stimer ud i de store
skovarealer for at se den unikke opvisning,
præsteret af verdens bedste på fire hjul. |