- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye Citroën DS3 skal forsvare Citroëns VM-titel i 2011.


Midt i den svenske vinterkulde skifter Rally VM ham


Tekst: Søren Clauding – 29. januar 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Årets svenske vinterrally, Rally Sweden, udgør en milepæl i Rallyverdensmesterskabet. Rallyet finder sted i dagene 10—13. februar og markerer starten, ikke bare på 2011 World Rally Championship men også begyndelsen på en ny æra i rallysporten på mere end én måde. Og glem ikke: Det foregår få timers kørsel fra næsten uanset hvor i Danmark, man kommer.

 

Det er måske ikke udefra iøjefaldende, men under motorhjelmen på de højtydende rallybiler ser tingene anderledes ud. Maskinerierne er skrumpet, fra 2 til 1,6 liter. Samtidig arbejder turboladerne videre med uformindsket styrke (hvilket vil sige 4-5 bar) og resultatet er forsat 300 hestekræfter +. Men for bilproducenterne er det en ny udfordring, som de nu stilles overfor i form af krav om større pålidelighed og driftssikkerhed, ikke mindst fordi det kraftige turbotryk giver et drejningsmoment på omkring 600 Nm over hele omdrejningsskala’en. Og det er ret meget for en kompakt 1,6’er!

 

Nye biler nu og senere

De nye regler har givet anledning til, at bilfabrikkerne har tænkt nye tanker. Både Citroën og Ford, som har dystet om VM-titlen i mange år, er inde i et kapløb om, hvem der kan bygge den bedste bil baseret på det nye regelsæt. Citroën har i Rallye Sweden premiere på den nye DS3 WRC, mens Ford lancerer en ny Fiesta WRC.

 

Dertil kommer, at også MINI slutter sig til VM-selskabet, men det foregår først senere på året med den særlige WRC version af MINI Countryman. Tyskerne har nok ikke rigtig haft mod på både at debutere i VM samtidig med at de andre kommer med deres nye biler og samtidig gøre det et sted, hvor vejrforholdene er så ekstreme sammenlignet med, hvad Rally-VM ellers består af.

 

Det indebærer, at World Rally Championship også i år bliver en tvekamp, men for afvekslingens skyld, kunne det være sjovt, hvis det denne gang var Ford, der fik fat i den lange ende.

 

Ford har erfaring

Det har Ford gode muligheder for. Den nye Fiesta har man for længst afprøvet med succes som såkaldt S2000 bil. En S2000 bil har ligeså mange hestekræfter som en WRC-bil, men de frembringes uden turbolader. Begge biltyper har firehjulstræk, så den store forskel bliver momentfordelingen. Alligevel kan erfaringen nemt gå hen at blive rigtig værdifuld.

Ford Fiesta WRC.

 

Men der er en faktor, som Ford næppe nogensinde får mulighed for at disponere over – og det trækker for det entusiastiske britiske rallyteam desværre stærkt i den forkerte retning: De mangler en Loeb.

 

Franskmanden Sebastien Loeb er historiens mest vindende VM-rallykører. Med 7 VM-titler, alle vundet for Citroën, vil der gå mindst 7 år før end hans rekord bliver slået, for han er regerende verdensmester og selvom han i år får konkurrence i eget team fra sin unge navnebror, Sebastien Ogier (billedet tv), er der langt til at sende Loeb af pinden.

 

Rivalerne

Det bliver da heller ikke så lige til i det hele taget for Ogier. Han blev nr. 4 i sidste års VM, knebent besejret af 2003-verdensmesteren, den utrættelige nordmand Petter Solberg i sin egen anmeldte Citroen C4 WRC. Og VM 2’er blev finnen Jari Matti Latvala. Kampen imellem de tre var så hård, at kun 4 points skilte 2. fra 4. pladsen ved sæson-finalen, alt imens afstanden op til Loeb var over 100! Det viser mere om forskellen i bilerne – som må siges at være stort set ens. For Loeb er og forbliver i en klasse for sig. Sidst men ikke mindst skal Mikko Hirvonen (Ford) nævnes, om end hans 2010 sæson ikke er værd at skrive hjem om. Han vandt Rally Sweden i fjor og har tempo nok til også at vinde det i år. Og en spændende outsider er den tidligere Formel 1 verdensmester, Kimi Raikkonen (tv), som satser på at køre næsten hele WRC sæson'en - han bliver hurtigere og hrtigere. Men der er langt til titlen som verdensmester for alle andre end Loeb.

 

Og derfor kan Rally VM 2011 godt gå hen at blive en lidt halv kedelig affære, hvis det alene handler om, hvem der vinder rallyes og sætter sig på VM-tronen. Der er imidlertid det specielle ved rally, at det er ikke alene 1. pladsen, der tæller. Hvis det var tilfældet, ville millioner af mennesker ikke valfarte ud i bjergene eller ud i skovene for at se en lille håndfuld biler stryge forbi på 3-4 sekunder hvert andet minut to gange på en dag.

 

Årsagen er, og det er lige præcis relevant, når et VM-rally i næsten bogstaveligste forstand afvikles i nabohaven: Fascinationen, entusiasmen, sammenholdet, festen, spændingen, farten og den helt unikke kørefærdighed, den lille håndfuld af verdens bedste chauffører besidder og dokumenterer over de 3-400 kilometer et VM-rally strækker sig over, det skaber rallysporten, det trækker TV-seere til skærmene og det trækker i dagene fra 10.-13. februar en halv million mennesker ud i smukke men også iskolde svenske vinterlandskab i området nord for Karlstad.

 

Rally Sweden 2011

Det er nemlig som nævnt hér, at 2011 udgaven af ”WRC” tager sin begyndelse. Der er tale om et rally med dybe rødder i historien, et af verdens ældste og en fast bestanddel af Rally-VM, men ikke mere fast end Rallye Monte Carlo. Så for et par år siden måtte arrangørerne aflevere rollen som VM-seriens eneste snerally arrangør til det første ”Rallye Norway”. Men det ser indtil videre ud som om, at det norske rally var en enlig svale og i fjor såvel som i år er ”Svenska Rallyt”, ”KAK-rallyet”, ”Det svenske Vinterrally” eller slet og ret ”Rallye Sweden” igen tilbage i sin position som det eneste sted i rally-VM hvor deltagerne møder sne og is i rå mængder. Og mon ikke vejret holder, så det bliver tilfældet også i år…

 

Rally Sweden finder sted med Karlstad som Rallycentrum. Men bortset fra en underholdende superspecialprøve i Karlstad, er det i skovene omkring byerne Hagfors og Torsby, omkring 10 svenske mil (100 km) nord for Karlstad, at slaget står.

 

Skovtur blandt isblomster

Det hele starter torsdag sidst på eftermiddagen med den ceremonielle start midt i Karlstad og en kort tur på Superspecial’en, hvor to biler ad gangen dyster imod hinanden. Derpå går det løs tidlig fredag morgen imod Hagfors, som frem til målgangen søndag eftermiddag danner samlingspunkt og Service Park for deltagerne. Det er hérfra, man kører i loops ud i skovene.

 

Skovturen blandt isblomsterne indledes med turen gennem den berømte ”specialsträcka”, Vargåsen, hvor deltagerne bl.a. kappes om at springe længst over ”Colins Crest” opkaldt efter den legendariske skotte og tidligere rally-verdensmester, Colin McRae, der mistede livet i en helikopterulykke for nogle år siden. Han var kendt for sin aggressive og spektakulære kørestil – og rekorden indehaves for øjeblikket (så vidt vides) af finske Mikko Hirvonen, der har sprunget 40,5 meter i sin Ford Focus WRC for et par år siden.


Mikko Hirvonen i Ford Focus WRC har rekorden over Colins Crest.


Sejren i Rallye Sweden er eftertragtet pga. de ekstreme vilkår, hvorunder det afvikles. Temperaturer mellem minus 10 og minus 20 lyder måske ikke af meget ovenpå den vinter, vi endnu ikke er kommet af med på hjemlige breddegrader. Men det er meget for de højtydende rally-racere og det er meget for publikum, der valfarter i stimer ud i de store skovarealer for at se den unikke opvisning, præsteret af verdens bedste på fire hjul.

Mikko Hirvonen (th) og Jarmo Lehtinen vandt Rally Sweden 2010 i deres Ford Focus WRC.


Spredte fakta om Rallye Sweden


Stjerneregn på ”prispallen”:

Mikko Hirvonen fra Finland vandt i 2010 i sin Ford Focus WRC. Han er også med i år i en Ford Fiesta WRC og selvsagt blandt storfavoritterne til sejr. Team-kammeraten Jari-Matti Latvala vandt året før og er også storfavorit.

 

Sebastien Loeb er den eneste kører af ikke-nordisk herkomst, som har vundet Rallye Sweden. Det skete i 2004.

 

Björn Waldegård fra Sverige har vundet rallyet fem gange. Første gang i 1968 og sidste gang 10 år senere. Han er ”still-going-strong” og kører åbner-vogn i årets Rallye Sweden.

 

 

 

Sebastien Loeb.

 

Vinderlisten inkluderer en stribe verdensmestre, foruden Waldegård og Loeb også navne som Marcus Grönholm, Petter Solberg, Tommi Mäkkinen, Markku Alén, Ari Vatanen og Juha Kankkunen. Det er bilmodeller som Citroën Xsara WRC, Ford Focus WRC, Subaru Impreza WRC, Peugeot 206 WRC og Mitsubishi Lancer Evo som i nyere tid har taget sejrene i Rallye Sweden.


Længde


I alt 2017 km. Heraf hastighedsprøver (Special Stages – SS): 348 km


Tidsplan


Torsdag d. 10. februar:

20:04: SS1 Karlstad SSS1

 

Fredag d. 11. februar:

07:58: SS2 Vargåsen 1

09:39: SS3 Likenäs 1

10:55: SS4 Løvhaugen 1

14:13: SS5 Vargåsen 2

15:54: SS6 Likenäs 2

17:10: SS7 Løvhaugen 2

 

Lørdag d. 12. februar:

08:00: SS8 Lesjöfors 1

09:01: SS9 Sågen 1

10:06: SS10 Fredriksberg 1

11:08: SS11 Värmullsåsen 1

13:26: SS12 Lesjöfors 2

14:27: SS13 Sågen 2

15:32: SS14 Fredriksberg 2

16:34: SS15 Värmullsåsen 2

20:00: SS16 Karlstad SSS2

 

Søndag d. 13. februar:

07:51: SS17 Torntorp 1

08:43: SS18 Gustavsfors 1

09:37: SS19 Rämmen 1

12:09: SS20 Torntorp 2

13:31: SS21 Gustavsfors 2

15:08: SS22 Rämmen 2

17:23: Mål i Karlstad

 

Kort over hastighedsprøverne


Deltagerliste>>>

Link til arrangørernes website>>>

Link til FIA’s WRC-site>>>


Citroën DS3 WRC

 

Ford Fiesta WRC

 

Citroën DS3 WRC

 

Ford Fiesta WRC

 

Jari-Matti Latvala.

 

Sebastien Loeb i Citroën C4 WRC over Colins Crest.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt