Det er ikke alt, der er nyt, når årets 24-timers løb
på Le Mans finder sted i weekenden d. 11.-12. juni.
Men reglementet er gennemgribende fornyet og som
altid, når der køres motorløb efter nye regelsæt,
opstår der nye muligheder.
Det betyder, set med danske øjne, at vi også kan
komme til at opleve en ny rollefordeling. Tom
Kristensen er fortsat storfavorit til sejren, men
med Casper Elgaard i verdens første hybrid-racer
(efter et nyt reglement) i LMP1 klassen, er det på
ingen måde uinteressant, hvad der foregår andre
steder i top-kategorien. Og i år skal Jan Magnussen
dyste imod blandt andre Allan Simonsen. Chevrolet
Corvette mod Ferrari i den nye klasse for
professionelle GT-teams. Det er spændende
perspektiver.
Giganternes strid
Med eller uden dansk deltagelse er det dog duellen
mellem de to bilfabrikker, der har domineret
billedet i de sidste tre år, Audi og Peugeot, som
også i år kommer til at stjæle de globale
overskrifter i verdens mest berømte motorløb.
I klassen for de specialbyggede store prototyper,
LMP1, hvor totalvinderne altid findes, vil Audi
skulle dyste med tre helt nye Audi R18 TDI mod fire
godt "tilkørte" Peugeot 908 HDI. Antallet af biler
udtrykker kun i begrænset omfang styrkeforholdet,
for der er tradition for, at dysten begrænses til to
til tre hold. Men som tilfældet viste i fjor, hvor
Peugeots fabriksracere måtte give op tidligt i
løbet, vil kampen om topplaceringerne hurtigt stå i
et andet skær.
Både Audi og Peugeot er storfavorit. Men
udgangspunktet ER forskelligt.
Den første lukkede Audi Le Mans racer
Audi’s nye R18 TDI er en lukket bil, den første i
Audis 12 år lange Le Mans historie, hvor den tyske
bilproducent til dato har scoret i alt ni sejre,
alle opnået i åbne biler. Årsagen til ændringen er,
at arrangørerne af 24-timers Le Mans, Automobile
Club de l’Ouest (ACO) – som også suverænt fastsætter
de regler, der køres efter – følger tendensen i den
internationale bilindustri, hvor der satses på
stadig mindre motorer, lavere effekt og dermed krav
om forbedret aerodynamik. Da en lukket
racersportsvogn har store aerodynamiske fordele
fremfor en åben, har Audi været nødt til at skifte
filosofi, hvis man vil gøre sig håb om at score en
tiende triumf.
Tom K kører for Joest
Audi Sport har som vanlig uddelegeret ansvaret for
driften af Le Mans teamet til Joest Racing, hvor
Reinhold Joest får til ansvar, ikke bare kyndigt at
håndtere teamets egne to biler, men også Audi Sport
North Americas fabriksbil. Sidstnævnte skal vi som
danskere være særlig glade for, det er nemlig i den
nordamerikanske Audi, med startnummer 3 på siden, at
Tom Kristensen skal forsøge at vinde sin niende Le
Mans sejr i det fasttømrede kører samarbejde med
Rinaldo ”Dindo” Capello og Allan McNish. I teknisk
forstand og hvad team-indsatsen angår, er der ingen
som helst forskel på de tre Audi’er.
De øvrige kører sammensætninger hos Audi er i år
eksakt de samme som i fjor, hvor det tyske bilmærke
besatte de tre første pladser i 24-timers Le Mans.
Peugeot vil sejre igen
I 2009 vandt Peugeot 24-timers Le Mans for første
gang siden 1993. Logisk nok, for fabriksteamet havde
bortset fra de to år forinden ikke været med siden
1993. De var også stor-favoritter i fjor, men
teknikken fejlede og i år satser man måske endnu
stærkere og endnu mere målrettet på at opnå sejren.
I modsætning til Audi, har Peugeot haft fat i den
lange ende på det seneste. Peugeot vandt historiens
første International Le Mans Cup i 2010. Det var en
rimelig kompensation for den mistede sejr i Le Mans.
Og i årets udbyggede udgave af mesterskabet, fører
Peugeot efter sejr i de første to runder. Uanset
Peugeot vinder i Le Mans eller ej, vil en
topplacering være vigtig for placeringen i
mesterskabet, for Le Mans tæller dobbelt i point
regnskabet.
Tilkørt 908 HDi
Peugeots lukkede 908 HDi racere er et godt
gennemprøvet design. Man havde fra start af skabt en hurtig
sportsprototype og den er blevet forbedret hen ad
vejen, så den meget vel kan vise sig at være Audi
overlegen i Le Mans i rå styrke og højere
fartformåen. I 2011 stiller man op med en ny bil,
baseret på samme aerodynamiske basisfilosofi, altså
et lukket karrosseri, men med en ny V8 dieselmotor.
Bilen er i princippet ny, men ikke mere ny end at
Peugeot har stor erfaring med lukkede biler og de
erfaringer er naturligvis videreført i den nye bil..
Det er desuden stærke kører sammensætninger, Peugeot møder
op med (de samme som i fjor) og bortset fra det private franske Oreca
team, har man på de tre fabriksbiler ikke en
hel-fransk kører sammensætning. Med al respekt for
franske køreres evner på racerbanen, er det en klog
beslutning, for derved undgår man intern national
rivalisering blandt kørerne.
Diesel, benzin og hybrid
LMP1 kategorien omfatter flere andre stærke teams.
Britiske Aston Martin er med igen med to teams og
det belgiske Kronos team stiller også op med en Lola
Aston Martin med bl.a. Vanina Ickx, datter af den
6-dobbelte Le mans vinder Jacky Ickx, i cockpittet.
Henri Pescarolo ’s entusiastiske
publikumsfavorit-team med fuld-fransk besætning er
med på ny og senest har ACO justeret reglementet, så
forskellen mellem dieselbilerne og benzinbilerne er
blevet neveleret. Dieselbilerne omfatter i Le Mans
alene Audi og Peugeot racerne. Resten kører på
benzin
Og så er der HOPE Racing, hvor Casper Elgaard er
med. ”HOPE” står for Hope PoleVision Racing og er et
schweizisk racerteam, og bilen er en hybridbil med
en 4-cylindret 2-liters turbo motor under hjelmen.
Teknikken er bygget ind i et ORECA chassis og
foruden benzinmotoren er der også en elektromotor,
som giver et ekstra boost, når bilen accelererer ud
af svingene. Energien opsamles i forbindelse med
nedbremsning i batteriet, som derpå øjeblikkelig
sender energien tilbage på asfalten igen, når man
efter svinget har brug for accelerationskraft.
Reglementet påbyder forskellige pudsige detaljer,
for at en bil skal kunne deltage som hybridbil,
bl.a. skal den kunne køre 400 meter med pit-lane
fart (60 km/t) på strøm alene.
Casper Elgaard slog til omgående
”Jeg havde sådan set opgivet enhver tanke om at
komme ud at køre Le Mans i år,” fortæller Casper
Elgaard. ”Men så kom henvendelsen fra HOPE, blot en
måned inden løbet, og naturligvis slog jeg til
omgående.” Den 4-dobbelte DTC vinder og tidligere Le
Mans LMP2 klassevinder skal deles om cockpittet i
”Oreca Swiss Hy Tech Hybrid” raceren med den erfarne
hollænder Jan Lammers, som også tidligere har stået
øverst på skamlen i Le Mans, og schweizeren Steve
Zacchia.
Nye GT klasser
I GT-klasserne er systemet helt lavet om. Tidligere
havde men opdelt i LMGT1 og LMGT2. Førstnævnte var
de store racersportsvogne, baseret på
serieproducerede biler, og GT2 var for de ”små”.
Nu skelner man mellem LM GTE Pro og LM GTE Am (GTE
betyder GT Endurance). Groft set er der tale om de
tidligere professionelle GT2 teams og de tidligere
private GT2 teams. Med andre ord er de store GT
biler ikke længere en del af Le Mans.
Men det bliver det næppe dårligere af. Blandt de
professionelle teams finder vi biler som Ferrari
458, BMW M3 GT, Lotus Evora, Chevrolet Corvette C6
ZR1 og Porsche 911 RSR. I amatørafsnittet er bilerne
mindst et år gamle og her finder man modeller som
Corvette, Ferrari F430, Aston Martin Vantage og
Porsche 911. Minsandten om der ikke også er en Ford
GT til start i den e klasse.
Jan Magnussen og Allan Simonsen
Og kørerne inkluderer stribevis af topkørere:
Giancarlo Fisichella, Andy Priaulx, Olivier Beretta,
for at nævne et lille udvalg og måske mere end nogen
anden: Jan Magnussen, der sammen med Oliver Gavin og
Richard Westbrook skal forsøge at køre deres
Chevrolet Corvette til sejr – bl.a. imod det tyske
Hankook Team Farnbacher, som foruden Dominik
Farnbacher og Leh Keen som i fjor også har danske
Allan Simonsen til start i teamets Ferrari 458
Italia.
Summa summarum: Det er muligt, at antallet af danske
kørere i Le Mans ikke er så stort i år som vi har
været vant til. Men alle fire er kandidater til sejr
eller topplaceringer. Uanset at reglementet er meget
anderledes i år end i fjor. Og givet er det, at
giganternes kamp ikke er mindre end vi er vant til.
Derfor er 24-timers Le Mans, som tilfældet har været
det gennem mange år ikke bare fortsat verdens mest
berømte motorløb, det er også årets største danske
motorsportsbegivenhed!
Dansk Lotus
teamchef
PS! Som et lille PS
var Kristian Poulsen i begyndelsen af maj anmeldt
som deltager i det østrigske Jetalliance team, der
er et af de officielle Lotus teams i LMGTE Pro
kategorien. Af finansielle årsager blev tilmeldingen
tilbagetrukket til fordel for den 54 årige John
Hartshorne. Men det er fortsat danske Jan Kalmar,
som er teamchef og står for den officielle Lotus
fabriksindsats i 24-timers Le Mans.
Den officielle deltagerliste kan downloades fra dette link>>>
|