Hvis
årets 24-timers Le Mans følger
kvalifikationskørslerne, bliver der tale om det
tætteste løb i mands minde. Omkring 0,5 sekunder
adskiller de første seks biler - det er utrolig lidt
på en 13 kilometer lang racerbane (svarer til 2/10
sekund på en racerbane af "normal længde") og det
viser, hvor utrolig tæt de to rivaler i spidsen er
på hinanden. Målt i meter handler det om sølle 33!
Det er
godt nok Audi, der - iøvrigt for første gang siden
Peugeot fik sit comeback i Le Mans - har opnået
pole-position og i tilgift også næstbedste
startposition. Men den hurtigste Peugeot racer er
blot et kvart sekund langsommere. Det er i praksis
det samme som ingenting.
Peugeot
tog også fjerdebedste startposition mens Audi nr. 3
med bl.a. Tom Kristensen i cockpittet måtte "nøjes"
med 5. startposition.
Kvalifikation i racertrim
Audi
havde valgt kvalifikationen igennem at køre i
race-trim, men hver kører fik undervejs et sæt bløde
dæk, som de kunne bruge til at forsøge at sætte en
ekstra hurtig tid.
"Da jeg
var på vej rundt, havnede jeg i trafik og
oversatsede nok en lille smule," fortalte Tom
Kristensen efter kvalifikationskørslerne. "Jeg strøg
af banen og efterlod mekanikkerne en masse arbejde -
det er jeg ked af - men kan glæde mig over, at jeg i
første fase af den hurtige omgang var 6/10 sekund
hurtigere end nogen anden. Var uheldet ikke sket,
havde jeg formentlig kørt hurtigste tid. Men det var
helt min egen skyld," sagde den 8-dobbelte Le Mans
vinder.
Heldigvis
er Audi Motorsportschef Dr. Wolfgang Ullrich hurtig
til at bakke danskeren op: "Det er motorløb og vi
kan ikke forvente, at kørerne triller langsomt
rundt, når de får mulighed for at sætte en hurtig
tid. Og så sker den slags meget nemt."
Peugeot erfaring
Hos
Peugeot er man fortrøstningsfuld:
"Vi har
en lille fordel, fordi vi har erfaring med de
lukkede sportsprototyper," siger Motorsportsdirektør
Olivier Quisnel og hans tekniske direktør, Bruno
Famin bekræfter, at Peugeot på papiret ser ud som om
de er en smule langsommere end Audi. "Men det kommer
næppe til at betyde noget i praksis," siger han.
De øvrige
danske deltagere var på én gang forventningsfulde,
men samtidig ganske klar over, at dette års Le Mans
er fuldstændig uforudsigeligt.
10 GTE
teams kan vinde
"Jeg vil
tro at mindst 10 GTE teams vil kunne vinde klassen i
år," mener Jan Magnussen. Og Allan Simonsen siger,
at den analyse er han helt enig i. "Og sjovt nok
kørte Jan og jeg også på fuldstændig samme tid."
Ikke en brøkdel adskilte de to danske GTE Pro
kørere, som herefter starter fra hhv. 4. og 5.
pladsen i klassen.
Begge de
to er også enige om, at hvis BMW'erne kan stå
distancen, vil de formentlig køre med sejrpalmerne,
men da en Ferrari 458 identisk med den, Allan
Simonsen kører, kvalificerede sig mellem de to
BMW'er, er der mange andre faktorer, der kan afgøre
dysten.
Jan
Magnussen kørte den hurtigste tid for sit hold
onsdag aften, men kunne ikke forbedre tiden torsdag
aften pga. tekniske problemer med bilen.
”Problemerne betød, at vi aldrig fik muligheden for
at arbejde med opsætningen på bilen” sagde Jan
Magnussen efter kvalifikationen. ”Vi havde troet, at
vi med lidt ændringer på bilen kunne forbedre vores
tid, så det er selvfølgelig frustrerende, at vi kom
til at bruge så meget tid med at løse de tekniske
problemer. Men Corvette Racing er et stærkt team, så
jeg er sikker på, at vi nok skal få en stærk bil,
når løbet starter lørdag.”
Allan
Simonsen var også fortrøstningsfuld: "Selvom vores
Hankook dæk endnu ikke er helt på niveau med
Michelins, kan vi følge ret godt med i tørvejr og på
fugtig bane. Kun i regnvejr vil vi for alvor få
problemer," mener han.
Sidst men
ikke mindst er selv Casper Elgaard positiv inden
starten i den eksperimentelle hybrid-racer.
"Den
kører faktisk bedre end jeg turde håbe, men den er
ikke fuldt gennemtestet, derfor er den første
udfordring overhovedet at få den i mål. Vi er
desuden 14-15 km/t langsommere på langsiderne end de
nærmeste konkurrenter, så vi får det svært, men al
begyndelse er svær," mener han.
|