- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Følg Le Mans på Motorsiden

Under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans>>>

Præsenteret i samarbejde med Peugeot


                      



2011 24 timers Le Mans:

Tom Kristensens Audi ude efter dramatisk crash

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15:55


Tom Kristensens Audi er effektivt ude af dette års 24-timers Le mans efter en dramatisk ulykke, der totalskadede Audi raceren.

 

I en snæver overhaling i "S'erne" ramtes Allan McNish, som sad i cockpittet på Audi nr. 3, af en langsommere kørende Ferrari GTE racer og blev sendt ud i autovæærnet med en hastighed i nabolaget af 200 km/t. Audi'en blev totalt knust ved mødet med autoværnet men heldigvis kunne McNish  forlade bilen uskadt.

 

Forløbet var følgende:

 

Allan McNish overhalede team-kammeraten i Audi nr. 1 (kørt af Timo Bernard) på dennes højre side. Foran og på venstre side af de to Audi prototyper kørte Ferrari nr. 58, kørt af Anthony Beltoise. En GTE racer kører naturligt nok langsommere end en prototype. Beltoise fulgte delvis idealkurven gennem S-kurven og påkørte McNish's Audi på venstre side.

 

Både Ferrari'en og Audi'en blev slynget ud i gruset og Audi'en ramte autoværnet med formentlig 100-150 km/t. Den blev sendt i en saltamotale op i luften, faldt ned på autoværnet og tog yderligere en halv salto inden den landede med hjulet i vejret på autoværnets højre side.

 

Sikkerhedskabinen på Audi'en virkede efter hensigten og Allan McNish var i stand til selv at forlade bilen.

 

Om det vanskelige udsyn til siderne fra Audi'ens cockpit havde indflydelse på forløbet er uklart. Men det ser ikke umiddelbart ud som om det havde indflydelse på ulykken.

Audi nr. 3 inden den blev totalskadet. Bemærk de kolossale hjulkasser som fuldstændig spærrer for udsynet til højre og venstre for bilen.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt