Søndag
15:00
Peugeot
Sport's direktør Olivier Quesnel var grædefærdig og
krøb i ly bag i pitgaragen, alt imens man dansede
glædesdans i Audi teamet. Kun 13,854 sekunder skilte
den vindende Audi fra Peugeot'en på 2. pladsen.
Dermed
blev årets 24-timers Le Mans måske det tætteste i
historien. Og resultatet kan måske synes en smule
uretfærdigt. I fjor udgik Peugeot med alle biler og
Audi havde let ved at vinde. I år fik Peugeot alle
biler i mål - og Audi vandt alligevel.
Men man
må betænke, at de to Audi'er, der som følge af det
udefinerlige begreb "race accidents", måtte forlade
løbet i utide, begge var hurtigere end den vindende
bil. Var de to Audi'er kommet i mål, havde afstanden
til Peugeot raceren med startnummer 9 på siden
formentlig været mindre.
Omvendt
var det længe den fjerdeplads placerede Peugeot, der
var hurtigst af de tre fabriksbiler, den fik
problemer og de afgjorde måske dysten til Audi's
fordel.
Sådan kan
man blive ved. Et faktum er det, at Audi vandt og
som bekendt er det altid vinderen, der går over i
historien, ikke den, der blev nr. 2.
Det
stående spørgsmål er, om Peugeot fortsætter deres
engagement i sporten. Audi har erklæret at man gør
det og mon ikke Peugeot hænger på. De vandt i 2009,
de vandt den internationale Le Mans Cup i 2010, de
fører mesterskabet - også efter Le Mans - i 2011 og
så er tingene jo altid anderledes næste år. Det er
det, der er så herligt ved motorsport.
Danskernes indsats
For danskernes vedkommende blev der ydet en flot
indsats, men i Danmark er vi vant til at få
topresultater i Le Mans. Det fik vi ikke i år, for
ingen af dem nåede mållinjen.
Tom
Kristensen nåede aldrig i bilen. Allan McNish kørte
af banen i løbets første time og totalskadede bilen.
Derpå så
det ud til, at Jan Magnussen skulle forsvare de
danske farver. Det gjorde han også udmærket indtil
en Porsche kom i vejen søndag morgen ved halv otte
tiden.
I den
meget hurtige sektion efter Porsche kurverne ned
imod Ford chikanen overhalede Magnussens Chevrolet
Corvette en langsommere GTE Am Porsche og måtte ved
den lejlighed ud over kantstenen.
Om noget
gik i stykker, er Jan Magnussen selv i
tvivl om, men bilen gik på tværs af banen, ind i
autoværnet på den modsatte side og tilbage i siden
på Porschen. Dermed var de begge ude af løbet, Jan
Magnussen uskadt, men køreren, Horst Felbermayr
måtte på sygehuset.
Ærgerligt, fordi Corvetten, meget imod
forventninger, førte GTE Pro klassen - oven i købet
med et forspring på omkring en omgang.
Casper
Elgaards Hope hybrid racer havde problemer løbet
igennem, ikke med hybrid teknikken, men med den
traditionelle maskine.
"Den
standsede hele tiden og teamet skiftede hele tiden
dele ud, men vi fandt aldrig ud af, hvad der var
galt." fortæller Casper Elgaard. "Men sjovt nok
virkede energi opsamlingssystemet, Kers, perfekt.
Det var ikke hybridteknikken der drillede," fastslår
han. Men hybrid raceren udgik af
racet.
Forinden
var Farnbacher Ferrari'en med Allan Simonsen på
holdet også udgået. Den havde problemer stort set
siden løbet startede, ikke mindst med dæk, vejgreb
og punkteringer. Og ved 4-tiden søndag morgen gav
også motoren op og dermed var Simonsen & Co. også
ude af løbet.
Resultat
24
timers Le Mans 11.-12. juni 2011
Link til den officielle live-timing>>>
1. Audi nr. 2 (Andre Lottere/ Marcel Fässler/ Benoit
Treluyer), 355 omgange.
2. Peugeot nr. 9 (Sebastien Bourdais/ Simon Pagenaud/
Pedro Lamy), + 13,854s
3. Peugeot nr. 8 (Nicolas Minassian/ Stephane
Sarrazin/ Franck Montagny) + 2 omgange
4. Peugeot nr. 7 (Anthony Davidson/ Marc Gene/ Alex
Würz) + 4 omg.
5. Peugeot nr. 10 (Nicolas Lapierre/ Loic Duval/
Olivier Panis) + 17 omg.
Vinder af LMP2:
Zytek Nissan nr. 41
Vinder af GTE Pro:
Chevrolet Corvette nr. 73
Vinder af GTE Am:
Chevrolet Corvette nr. 50
|