Det er
befriende at se, at trods finanskrise, trods DTC's
kollaps, er der stadig gang i dansk motorsport. Og
befriende, at organisationen bag DTC klør på med de
til rådighed værende midler - og deltagere - og
trods al pessimisme er i stand til at stable et
arrangement på benene, som giver publikum ligeså
store oplevelser som for få år siden.
Årets
danske motorsports højdepunkt er Grand Prix'et på
FDM Jyllandsringen. Fine felter med spændende biler,
ikke mindst fra det skandinaviske
standardvognsmesterskab, tidligere Verdensmestre,
Europamestre, Formel 1 og Le Mans kørere, et utal af
Danmarksmestre. Fine mærkeklasser med Peugeot
racere, Chevrolet Camaro racere osv. Det kan ikke
gøres meget bedre. Hatten af for det.
Masser af
dramatik, heldigvis uden personskade, men med hårde
angreb på deltagernes bankkonti. Det er knap så
spændende, når man har skrabet sammen, hvad der
skrabes sammen kan, for at køre motorløb. Det måtte
ikke mindst hele Danmarks Jason Watt sande, da en
let strid om sekundære placeringer i starten på
dagens 2. løb i STCC endte i en lettere påkørsel af
Jason's Seat i indbremsningen til første kurve.
En
bremseslange blev revet over, og nærmeste offer var
Casper Elgaard, der til dagen havde fået skrabet
penge nok sammen til at køre med i en af Hartmann
Racings Honda'er.
De eneste
danskere i det internationale felt endte i
sandgraven, bilerne så ikke godt ud, og det var ikke
præcis noget, der gavnede de to ambitiøse herrers
økonomi.
Jason
havde på forhånd erklæret, at løbet ville blive det
sidste på dansk jord på dette niveau. Det var ikke
lige den afslutning, den populære dansker, der har
været så meget igennem, havde forestillet sig. Men
måske netop fordi han har klaret så vanskelige
begivenheder i sit liv, kunne han også tage en sådan
afslutning som en mand. Godt klaret, Jason!
Sejr i de
to STCC klasser til Tommy Rustad fra Norge og
Fabrizio Giovanardi fra Italien, nykåret
Europamester for Hartmann Racing. Lidt dansk islæt
var der dog at finde i topresultatet.
Jan
Magnussen dominerede som ventet Camaro klassen.
Herligt at se den nybagte far i aktion igen i
Danmark.
Og Lasse
Spang Olsen, stuntmand og søn af sin ligeså berømte
tegner-far, Ib, debuterede i Peugeot Spider Cup,
blot en uges tid efter at have erhvervet sig
racerlicens.
"Jeg har
altid haft stor respekt for racerkørere, den er ikke
blevet mindre i denne weekend," sagde Lasse med et
smil - efter at have lidt den tort, at være blevet
distanceret af hele feltet. Men Lasse har ambitioner
og håber på at kunne stable budget på benene, så han
kan køre mere målrettet fremover. Et spændende
projekt. |