- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Starten er gået på 2. løb i Scandinavian Touring Car Championship. I spidsen den senere vinder, Fabrizio Giovarandi, i Hartmann Racings Honda Accord. Foto: FCN.


Grand Prix på FDM Jyllandsringen: Dansk motorsport lever stadig


Af Søren Clauding - 28. august 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er befriende at se, at trods finanskrise, trods DTC's kollaps, er der stadig gang i dansk motorsport. Og befriende, at organisationen bag DTC klør på med de til rådighed værende midler - og deltagere - og trods al pessimisme er i stand til at stable et arrangement på benene, som giver publikum ligeså store oplevelser som for få år siden.

 

Årets danske motorsports højdepunkt er Grand Prix'et på FDM Jyllandsringen. Fine felter med spændende biler, ikke mindst fra det skandinaviske standardvognsmesterskab, tidligere Verdensmestre, Europamestre, Formel 1 og Le Mans kørere, et utal af Danmarksmestre. Fine mærkeklasser med Peugeot racere, Chevrolet Camaro racere osv. Det kan ikke gøres meget bedre. Hatten af for det.

 

Masser af dramatik, heldigvis uden personskade, men med hårde angreb på deltagernes bankkonti. Det er knap så spændende, når man har skrabet sammen, hvad der skrabes sammen kan, for at køre motorløb. Det måtte ikke mindst hele Danmarks Jason Watt sande, da en let strid om sekundære placeringer i starten på dagens 2. løb i STCC endte i en lettere påkørsel af Jason's Seat i indbremsningen til første kurve.

 

En bremseslange blev revet over, og nærmeste offer var Casper Elgaard, der til dagen havde fået skrabet penge nok sammen til at køre med i en af Hartmann Racings Honda'er.

 

De eneste danskere i det internationale felt endte i sandgraven, bilerne så ikke godt ud, og det var ikke præcis noget, der gavnede de to ambitiøse herrers økonomi.

 

Jason havde på forhånd erklæret, at løbet ville blive det sidste på dansk jord på dette niveau. Det var ikke lige den afslutning, den populære dansker, der har været så meget igennem, havde forestillet sig. Men måske netop fordi han har klaret så vanskelige begivenheder i sit liv, kunne han også tage en sådan afslutning som en mand. Godt klaret, Jason!

 

Sejr i de to STCC klasser til Tommy Rustad fra Norge og Fabrizio Giovanardi fra Italien, nykåret Europamester for Hartmann Racing. Lidt dansk islæt var der dog at finde i topresultatet.

 

Jan Magnussen dominerede som ventet Camaro klassen. Herligt at se den nybagte far i aktion igen i Danmark.

 

Og Lasse Spang Olsen, stuntmand og søn af sin ligeså berømte tegner-far, Ib, debuterede i Peugeot Spider Cup, blot en uges tid efter at have erhvervet sig racerlicens.

 

"Jeg har altid haft stor respekt for racerkørere, den er ikke blevet mindre i denne weekend," sagde Lasse med et smil - efter at have lidt den tort, at være blevet distanceret af hele feltet. Men Lasse har ambitioner og håber på at kunne stable budget på benene, så han kan køre mere målrettet fremover. Et spændende projekt.

I indbremsningen til 1. sving påkørte Jan "Flash" Nilsson Jason Watts Seat (Flash's BMW står på tværs af banen). Foto: FCN.

 

Den efterfølgende karambolage i svinget: Jason Watts bil kunne ikke bremse, den kørte op i Casper Elgaards Honda og skubbede den af banen. Foto: FCN.

 

Også Colin Turkingtons BMW blev revet med ligesom Fredrik Ekbloms VW Scirocco. Foto: FCN.

 

Jason Watt har erklæret at løbet på Jyllandsringen bliver hans sidste på dansk grund på dette niveau. Her er han, mens det endnu gik godt. I Race 1 kom han fra en startposition som nr. 13 og var helt oppe på 6. pladsen inden en drive-through straf sendte ham bagest igen.

 

Jan Magnussen i den orange Corvette til højre i billedet førte fra start til mål i begge løb.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt