Efter aflysningen (pga. politisk usikkerhed) af
årets første Formel 1 Grand Prix, planlagt til at
skulle have fundet sted i Bahrain 13. marts, er det
nu sikkert og vist: 27. marts går starten på Formel
1 VM 2011 i Albert Park i Melbourne/Australien.
Sammen med starten på årets VM, hvor VM kampen er
vidt åben – meget lig i fjor – er det en række
jokers, som hver især kan få stor indflydelse på
udfaldet af Verdensmesterskabet. I 2011 introduceres
nemlig en stribe nye regler…
Værd at vide om de vigtigste nye regler:
Justerbare bagvinger.
En af de største svagheder ved Formel 1 er, at der
er meget vanskeligt at overhale. Det gør man bl.a.
noget ved i 2011 ved at tillade, at flappen på
bagvingerne på Formel 1 racerbilerne nu vil kunne
styres fra cockpittet. Der er tale om et elektronisk
system, hvor køreren kan ændre på flappens hældning
og derved sikre større eller mindre tryk på
bagvingen. Det kan blive benyttet så meget man vil
under træning og kvalifikation. Men under løb kan
man kun regulere hældningen, hvis en bil er under 1
sekund fra den forankørende på nogle forud fastsatte
punkter på racerbanen. Systemet de-aktiveres i samme
øjeblik, der bremses. Systemet er frivilligt.
Problemet har hidtil været, at når en racerbil er
tæt bagved en anden racerbil, befinder den sig i det
lufthul, der følger umiddelbart efter den anden. Den
såkaldte slipstrøm giver den bagvedkørende bil
større fart og den kan så komme tæt på den
forankørende, men i samme øjeblik den bagved kørende
bil bryder ud af slipstrømmen for at overhale,
sænkes den fart pga. luftmodstanden. Ved at sænke
vingeflappen, sænkes også luftmodstanden, så
topfarten forøges med ca. 15 km/t og derved vil
overhalingen lettere kunne fuldføres.
Hvis systemet kunne benyttes andre steder end i
nærkamp, ville den forankørende også benytte sit
system, når han blev udsat for overhalingsforsøg –
og så ville der være status quo.
KERS igen
KERS – Kinetic Energy Recovery Systems – blev
introduceret i 2009, men blev afskaffet året efter.
Nu genindføres det. Det er et system, som opsamler
energien fra nedbremsninger og omdanner det til
tillægskræfter, som køreren kan benytte i bestemt
antal gange pr. omgange. De aktiveres ved at køreren
trykker på ”boost-knappen” på rattet. Systemet er
principielt det samme som i 2009, men dengang var
optankning tillad i løb, det er det ikke længere.
Bilerne skal derfor medbringe mere brændstof, det
optager plads og udfordringen for konstruktørerne er
nu, at finde ”ledig plads” i racerbilen til
systemet. Racerbilernes minimumsvægt er imidlertid
forøget med 20 kg til 640 kg, så de kommer ikke til
at ”betale” for systemet ved at overskride
minimumsvægten.
En dygtig brug af den bevægelige bagvinge og KERS
vil kunne medføre usædvanligt spændende og
vanskeligt forudsigelige overhalingssituationer.
Ny dækleverandør
Bridgestone har valgt at trække sig ud af Formel 1
efter 13 år og Pirelli overtager rollen som
ene-leverandør af dæk. Pirelli var sidste gang i
Formel 1 i 1991. Dertil kommer at der bliver færre
dæk til rådighed pr. kører pr. løbsweekend. Hver
kører får tre set (to primære og ét alternativ) til
brug i P1 og P2 og de skal returnere et sæt efter
hver træningsperiode. Derefter vil de have otte sæt
til rådighed for resten af løbsweekenden, med den
lille krølle, at et sæt af hver type skal returneres
før kvalifikationskørslerne. Begge tørvejrs dæktyper
skal benyttes i hvert løb, sker det ikke, bliver
køreren suspenderet i det pågældende løb.
Gearkasser
En gearkasse skal nu kunne holde fem løb mod
tidligere fire. Det skal medvirke til at sænke
omkostningsniveauet.
107 procents kvalifikationsregel
I den første fase af kvalifikationskørslerne skal
enhver kører køre en omgang som er mindre end 7
procent langsommere end den hurtigste Q1 omgang sat
af den hurtigste kører. Kørere, der ikke formår at
holde sig inden for de 107 procent af den hurtigste
omgangstid, udelukkes af løbet. Reglen findes i
princippet i de fleste former for motorsport og skal
sikre, at særligt langsomme deltagere ikke er så
meget i vejen for de hurtigste under løbet. Særlige
tilfælde kan dog betyde, at løbsledelsen
tilsidesætter denne regel og alligevel giver lov til
at deltage i Grand Prix’et.
Hviletidsregel
Der indføres en slags hviletidsregel, hvor de
team-medlemmer, der arbejder med racerbilerne, ikke
må opholde sig på racerbanen. De må således ikke
befinde sig på banen mellem midnat og klokken 6 om
morgenen, hvis træningen starter klokken 10, eller
mellem klokken 1 og 7, når træningen starter klokken
11. hvert team får fire individuelle undtagelser i
løbet af sæsonen. Formålet er at sikre at f.eks.
mekanikere får den fornødne hvile og derfor ikke er
så tilbøjelige til at begå (fatale) fejl.
Team-ordre
Team-ordre er nu tilladt. Det indebærer at to kørere
gerne må samarbejde om deres placeringer på banen
for at tilgodese den ene fremfor den anden. I
princippet har teamordre altid været en del af
motorsport, men i perioder har man forsøgt at
håndhæve et forbud – det er dog aldrig rigtig
lykkedes. Nu er man ude over den diskussion.
Udpluk af basisreglerne i Formel 1:
En Formel 1 racerbil må højest være 1,8 meter bred.
Derudover er den er række andre mål, der skal
overholdes. En typisk Formel 1 racerbil er godt og
vel 4,6 meter lang, 1,8 meter bred og knap en meter
høj.
Bilen er bygget op omkring en såkaldt
overlevelsescelle, som udgør den beskyttelse, der
omgiver køreren, når han sidder i cockpittet. Det
inkluderer bl.a. to styrtbøjlekonstruktioner, som
beskytter køreren når en racerbil ruller rundt. Den
ene er placeret bag hans hoved, den anden over hans
ben. En serie af crashtests skal gennemføres før en
racerbil bliver godkendt.
Køreren skal kunne komme ud af en F1 racers cockpit
ved egen hjælp uden af afmondtere andet end rattet.
Der benyttes benzin som brændstof, ikke meget
forskellig fra det, der tankes på en almindelig
tankstation.
Bilen skal være forsynet med en baglygte, som kan
tændes f.eks. ved dårlig sigtbarhed.
Hver bil skal være forsynet med mindst fem
kamera-fastgørelsessteder af hensyn til TV-dækningen.
Motorerne er defineret som 2,4 liters V8 indsugnings
aluminiums motorer med to indsugnings- og
udstødnings ventiler pr. cylinder. Minimumsvægten er
95 kg og det maksimale omdrejningstal er 18.000 omdr./min.
Variabel indsugnings- og udstødnings geometri er
forbudt.
Gearkassen er semi-automatisk med maksimalt 7
fremadgående gear og ét bakgear. CVT gear er forbudt
og en racerbil må kun have to-hjulstræk.
|