Den sjette dag i Rallye Dakar og den femte
hastighedsprøve voldte problemer for alle
deltagerne. De var for første gang for alvor ude i
Atacamas sandørken, hvor fremkommelighed og
navigation satte alle på en hård prøve. Sjettedagen
var også dagen, hvor danske Jes Munk udgik af
rallyet efter et voldsomt styrt, blot
29 kilometer
fra målstregen på den 423 kilometer
lange prøve.
Det hele startede få kilometer fra bivuakken for
foden af Andesbjergene i Chile i over 3 kilometers
højde. Derpå gik det nedad gennem stenørken for til
sidst at skulle igennem
50 kilometer kæmpemæssige sanddyner.
I MC-kategorien var udfordringen måske mest udtalt.
Cyril Despres blev natten til i dag tildelt 10
strafminutter for at have forladt startområdet
ukorrekt. Starten for motorcyklerne var blevet
rykket 15 minutter frem og det var forbigået
Despres’s opmærksomhed. Da det gik op for ham,
glemte han i skyndingen sine termo-handsker og
glemte også at se sig for. Det kostede 10 minutter,
en straftid han helt og holdent accepterer.
”Det var ikke svært at glemme, når man blev sendt af
sted på en etape som den i dag,” fortalte Cyril
Despres. Den var præcis årsagen til at jeg kører
Dakar. 425 kilometers
navigation og køreglæde. Jeg glemte alt om tider og
tidsstraffe og glæde mig over oplevelsen.”
Rivalen Marc Coma styrtede voldsomt et stykke inde
på prøven. Han havde problemer med køleren og siden
assisterede han en anden deltager, Olivier Pain, som
var styrtet og havde mistet bevidstheden. Den tid
han anvendte kompenseres der for i det samlede
regnestykke.
Alligevel var det portugiseren Paulo Goncalves, der
vandt prøven og dermed bevarede sin 4. plads i den
samlede stilling. Coma mistede 4 minutter på sine
fortrædeligheder, det samme hjorde Despres, så
sammenlagt fører spanieren foran franskmanden med 10
minutters forspring. Men de kommende dage fortsætter
med masser af ørkenkørsel og store
navigationsudfordringer.
Det vil sikkert glæde Stephane Peterhansel, som
vandt BMW’s første hastighedsetape i dag. Carlos
Sainz’s VW Race Touareg var første bil på sporet og
han kørte på et tidspunkt 4 kilometer i den forkerte
retning. Den fejl begik Peterhansel ikke. Siden
kørte Sainz også fast en enkelt gang i ørkenen og
sejren var franskmandens.
Nasser Al-Attiyah fra Qatar i den anden VW lagde for
langsomt ud men var hurtig i sandørkenen. Det rakte
til en samlet 2. plads på prøven. Men Peterhansels
sejrsmargin var så stor, at han i den samlede
stilling passerede Al-Attiyah om end afstanden
imellem de to blot er 7 sekunder.
Danmarks og ikke mindst Silkeborgs Jes Munk kørte et
flot rally, men 29 kilometer
fra etapemålet var det slut. Ved styrtet gik hans
ene albue af led, han blev fløjet til et af de
bedste hospitaler i Chile og her blev hans arm lagt
i gips. Ærgerligt, men Jes Munk har dokumenteret at
han mestrer opgaven at køre et Dakar rally og ikke
mindst at han med det samme adopterede den særlige
Dakar-ånd, hvor konkurrenterne hjælper hinanden, når
der er brug for det.
Efter at være udskrevet fra hospitalet i Calama
fortæller Jes Munk:
"Jeg kørte ret langsomt og følte at jeg var ved at
miste kontrollen over forenden på Aprilia'en. Jeg
kastede mig selv af motorcyklen, men samtidig så jeg
en anden motorcykel, der nærmede sig meget hurtigt.
Så jeg rullede til siden for at komme væk fra
sporet, men jeg fik ikke rigtig armen med mig og den
anden kører ramte mig...jeg hørte en kraftig "knæk"
lyd." Siden er armen blevet lagt i gips og Jes Munk
kunne sætte kursen tilbage imod Silkeborg.
Sådan sluttede Jes Munks Dakar: Med
armen i gips. |