En af de store forskelle på et Dakar rally i Afrika
og et i Sydamerika er højdeforskellene som er næsten
ikke eksisterende i Afrika. På dagens 5. etape kørte
deltagerne fra Argentina ind i det nordlige Chile
med kurs mod Atacama ørkenen. Undervejs kom de op i
4,8 kilometers højde – godt nok ikke i fuld konkurrence, for dagens
hastighedsetape begyndte først i
3,4 kilometers højde, men det er en særlig udfordring for både biler og
mennesker at savne ilt. Og i
5
kilometers højde – svarende til Mont Blanc i Europa – er der ikke
meget ilt. Transportetapen var på
550 kilometer, i sig selv en belastende tur, når man savner ilt. Og
flere deltagere havde da også brug for
læge-assistance for ikke helt i bogstaveligste
forstand at tabe pusten.
Det så nu ikke ud til at det påvirke de toptrænede
frontrunners nævneværdigt. Det var de samme kørere,
der prægede topstillingen på dagens godt 200 km
lange hastighedsprøve, men i MC-kategorien blev der
skiftet anfører. Marc Coma kørte sin 450 ccm KTM til
sejr foran den hidtidige anfører, mærke-kollegaen
Cyril Despres. Men efter næsten en tredjedel
Dakar-rally skiller kun 2 sekunder de to MC-kørere.
Imponerende!
Men sent på natten tildelte løbsledelsen Cyril Despres 10 minutters straftid - endnu ikke udmeldt
hvorfor - og dermed forsvandt spændingen om
topplaceringen i hvert fald indtil videre.
Navigation bliver nemlig en afgørende faktor i de
kommende dage og det er ikke utænkeligt at Marc Coma
begår navigationsfejl og så kan der meget hurtigt
være status quo igen.
Sainz og Al-Attiyah dyster fortsat
Lidt større afstand over mållinjen var der mellem de to VW kørere,
der indtil nu har dystet om 1. pladsen. Men kun
lidt: 50 sekunder mellem Sainz og Al Attiyah. Samlet
er afstanden imellem dem øget til 4 minutter og 24
sekunder. En afstand, som man er tilbøjelig til at
sige ingenting er i et 9500 kilometer langt rally. Men erfaringerne fra de sidste års rallyes
siger, at netop fordi konkurrencen er så hård, kan
de små fem minutters forspring let gå hen at blive
afgørende, når målrampen skal passeres d. 16.
januar.
Attiyah er da også begyndt at beklage sig over, at
Touareg-motoren ikke yder sin fulde effekt. Om det
er tilfældet, er det udefra selvsagt ikke til at
sige, men havde han været i spidsen ville
beklagelsen nok have været mindre højlydt!
Alt imens Carlos Sainz er begyndt at efterlyse en ny
mand i spidsen, så han slipper for at skulle åbne
ruten. Det har en markant betydning for tempoet: At
skulle følge en anden deltagers spor er en vigtig
guideline og ændrer navigatorens rolle. Fra at
skulle finde vejen selv, skal man blot tjekke, om
den forankørende nu har navigeret rigtigt.
Peterhansel punkteret
På 3. pladsen blandt bilerne kom endnu engang
Stephane Peterhansel i BMW. Han punkterede dog 40
kilometer fra målstregen og det sinkede ham så
meget, at i stedet for måske at have vundet prøven,
kom han i mål 1 minut og 22 sekunder efter Sainz.
Men torsdag tager møder man de store sanddyner for
første gang og det kunne meget vel være en stor
fordel for både Al-Attiyah og Stephane Peterhansel.
I
MC-kategorien er de to førende, trods Despres's
straftid, så småt begyndt at
lægge reel afstand til resten af deltagerne. Der er
nu 20 minutter til ralliets nr. 3, Lopez ”Chaleco”
Contardo på Aprilia. Han er chilener og selvfølgelig
er det populært i befolkningen, at han nu har
indtaget 3. pladsen i den samlede stilling og
passeret Paulo Goncalves, der først kom i mål som
nr. 19 i dag.
Resten…
Norske Pål Anders Ullevålseter havde den bedste dag
i årets Dakar rally ved at blive nr. 10. sammenlagt
er han på 19 mere end en time efter de to førende.
Svenske Annie Seel har tilbage erobret positionen
som bedste kvindelige deltager med en samlet 49.
plads, 5 placeringer bedre end rivalen, den
10-dobbelte trial verdensmester Laia Sanz.
Danske Jes Munk kom i mål på en flot 84. plads og
ligger indtil videre på 86. pladsen i den samlede
stilling. |