- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Marc Coma er ny mand i føring. Forspringet var på 2 sekunder - men så fik Despres tildelt straftid! Foto: M.Maragni.


Rallye Dakar Dag 5: Hen over Andesbjergene


Tekst: Søren Clauding – 5. januar 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En af de store forskelle på et Dakar rally i Afrika og et i Sydamerika er højdeforskellene som er næsten ikke eksisterende i Afrika. På dagens 5. etape kørte deltagerne fra Argentina ind i det nordlige Chile med kurs mod Atacama ørkenen. Undervejs kom de op i 4,8 kilometers højde – godt nok ikke i fuld konkurrence, for dagens hastighedsetape begyndte først i 3,4 kilometers højde, men det er en særlig udfordring for både biler og mennesker at savne ilt. Og i 5 kilometers højde – svarende til Mont Blanc i Europa – er der ikke meget ilt. Transportetapen var på 550 kilometer, i sig selv en belastende tur, når man savner ilt. Og flere deltagere havde da også brug for læge-assistance for ikke helt i bogstaveligste forstand at tabe pusten.

 

Det så nu ikke ud til at det påvirke de toptrænede frontrunners nævneværdigt. Det var de samme kørere, der prægede topstillingen på dagens godt 200 km lange hastighedsprøve, men i MC-kategorien blev der skiftet anfører. Marc Coma kørte sin 450 ccm KTM til sejr foran den hidtidige anfører, mærke-kollegaen Cyril Despres. Men efter næsten en tredjedel Dakar-rally skiller kun 2 sekunder de to MC-kørere. Imponerende!

 

Men sent på natten tildelte løbsledelsen Cyril Despres 10 minutters straftid - endnu ikke udmeldt hvorfor - og dermed forsvandt spændingen om topplaceringen i hvert fald indtil videre. Navigation bliver nemlig en afgørende faktor i de kommende dage og det er ikke utænkeligt at Marc Coma begår navigationsfejl og så kan der meget hurtigt være status quo igen.

 

Sainz og Al-Attiyah dyster fortsat

Lidt større afstand over mållinjen var der mellem de to VW kørere, der indtil nu har dystet om 1. pladsen. Men kun lidt: 50 sekunder mellem Sainz og Al Attiyah. Samlet er afstanden imellem dem øget til 4 minutter og 24 sekunder. En afstand, som man er tilbøjelig til at sige ingenting er i et 9500 kilometer langt rally. Men erfaringerne fra de sidste års rallyes siger, at netop fordi konkurrencen er så hård, kan de små fem minutters forspring let gå hen at blive afgørende, når målrampen skal passeres d. 16. januar.

 

Attiyah er da også begyndt at beklage sig over, at Touareg-motoren ikke yder sin fulde effekt. Om det er tilfældet, er det udefra selvsagt ikke til at sige, men havde han været i spidsen ville beklagelsen nok have været mindre højlydt!

 

Alt imens Carlos Sainz er begyndt at efterlyse en ny mand i spidsen, så han slipper for at skulle åbne ruten. Det har en markant betydning for tempoet: At skulle følge en anden deltagers spor er en vigtig guideline og ændrer navigatorens rolle. Fra at skulle finde vejen selv, skal man blot tjekke, om den forankørende nu har navigeret rigtigt.

 

Peterhansel punkteret

På 3. pladsen blandt bilerne kom endnu engang Stephane Peterhansel i BMW. Han punkterede dog 40 kilometer fra målstregen og det sinkede ham så meget, at i stedet for måske at have vundet prøven, kom han i mål 1 minut og 22 sekunder efter Sainz. Men torsdag tager møder man de store sanddyner for første gang og det kunne meget vel være en stor fordel for både Al-Attiyah og Stephane Peterhansel.

 

I MC-kategorien er de to førende, trods Despres's straftid, så småt begyndt at lægge reel afstand til resten af deltagerne. Der er nu 20 minutter til ralliets nr. 3, Lopez ”Chaleco” Contardo på Aprilia. Han er chilener og selvfølgelig er det populært i befolkningen, at han nu har indtaget 3. pladsen i den samlede stilling og passeret Paulo Goncalves, der først kom i mål som nr. 19 i dag.

 

Resten…

Norske Pål Anders Ullevålseter havde den bedste dag i årets Dakar rally ved at blive nr. 10. sammenlagt er han på 19 mere end en time efter de to førende.

 

Svenske Annie Seel har tilbage erobret positionen som bedste kvindelige deltager med en samlet 49. plads, 5 placeringer bedre end rivalen, den 10-dobbelte trial verdensmester Laia Sanz.

 

Danske Jes Munk kom i mål på en flot 84. plads og ligger indtil videre på 86. pladsen i den samlede stilling.

Carlos Sainz vandt 4. hastighedsetape og udbyggede sin føring.


Stillingen i Rallye Dakar efter dagens hastighedsetape:


MC:


1. Marc Coma (SPA), KTM Rally Factory, 11t43m12s

2. Cyril Despres (FRA), KTM Rally Ractory, +10m2s

3. Lopez Contardo (CHL), Aprilia RXV 450 Touareg, +20m12s

4. Paulo Goncalves (POR), BMW G 450 RR, +25m40s

5. Helder Rodrigues (POR), Yamaha WR 450 F, +26m02s

86. Jes Munk (DEN), Aprilia, +4t27m51s


Biler:


1. Carlos Sainz/Lucas Cruz (SPA), VW Race Touareg 3, 11t09m14s

2. Nasser Al-Attiyah/Timo Gottschalk (QAT/GER), VW Race Touareg 3, +4m24s

3. Stephane Peterhansel/Jean Paul Cottret (FRA), BMW X3 CC, +5m41s

4. Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (ZAF/GER), VW Race Touareg 3, +19m14s

5. Krzysztof Holowczyc/Jean-Marc Fortin (POL/BEL), BMW X3 CC, +27m45s


Jes Munk er fortsat godt kørende.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt