Den danske tradition for historisk motorsport er
fortsat for opadgående. Tingene tog alvor fart i
slutningen af det forrige årtusinde med etableringen
af de historiske løb i Københavns gader. Copenhagen
Historic Grand Prix har siden institutioneret sig
selv som en årligt tilbagevendende begivenhed i den
smukke Fælledparken i det østlige København.
Sidste år kom også Aarhus med. Classic Race Aarhus
blev afviklet for første gang, populært sagt i
dronningens baghave i området omkring Marselisborg
Slot og selvom tidspunktet for afviklingen måske
ikke var det aller heldigste, blot en uge efter det
berømte 24-timers Le Mans, hvortil et stort
motorsportsinteresseret publikum valfarter hvert
eneste år, blev der dømt succes. Ikke mindst på
grund af de utroligt smukke og romantiske omgivelser
samt hele opsætningen, hvor man genskaber de
historiske kulisser og mange publikum’er leger med
ved at klæde sig som man gjorde tilbage i 1960’erne
og 1970’erne, hvor de fleste biler kommer fra.
Tidligere i år
Classis Race Aarhus er i år rykket frem i
kalenderen, så det finder sted allerede i weekenden
d. 13.-15. maj. Stedet er det samme som i fjor, men
arrangørerne med den dynamiske primusmotor Ole
Markussen i spidsen har også udviklet arrangementet
kraftigt, baseret på de erfaringer man har fra i
fjor og ikke mindst de erfaringer Ole Markussen har
fra Copenhagen Historic Grand Prix. Markussen var
nemlig manden, der grundlagde det københavnske
motorløb.
Et af de helt store hits i København har været de
felter af historiske Formel 1 biler, man et par år
kunne vise frem. Det har man i de sidste år valgt
ikke at gøre i København, men Ole Markussen har
taget traditionen op og i løbsweekenden vil de
afspærrede veje rundt om Mindeparken i Aarhus, som
udgør den historiske racerbane, lægge asfalt til et
felt af historiske Formel 1 racerbiler.
Feltet dækker perioden fra begyndelsen af 1970’erne
til slutningen af halvfemserne, altså den periode,
hvor Formel 1 racerbiler stadig var brede,
bredhjulede racermonstre, hvor der var markante
synlige forskelle på bilerne – noget som det i et
moderne formel 1 race for mange mennesker kan være
lidt svært at se…
Racersportsvogne
Men det er ikke kun Formel 1, det er værd at komme
efter. Classic Race Aarhus tæller foruden en lang
række klasser for historiske standard- og GT-vogne
også et specielt felt af racersportsvogne, hvoraf
flere blot er produceret i ganske få eksemplarer.
Det er biler, som har deltaget i enten klassiske
racerløb som 24-timers Le Mans eller 24-timers
Daytona eller i den nordamerikanske CanAm-serie.
Enkelte af bilerne har endda også dansk historie.
Eksempelvis deltager Claus Bjerglund i selvsamme
Spice SE89C-Cosworth fra gruppe C2-klassen, som
Thorkild Thyrring var med til at køre på Le Mans
tilbage i 1989. Den fremstår oven i købet i samme
bemaling som dengang for 22 år siden..
Ligesom en sjælden racehund har stamtavle, har
racerbiler et chassisnummer, der er unikt og er med
til at fortælle dens historie. Netop sjældne
chassisnumre er noget af det, flere af bilerne i
klassen for prototyper, Le Mans- og CanAm-racervogne
kan afsløre. |