Benz Patent-Motorwagen Nummer 1 er det officielle
navn på verdens første automobil med
forbrændingsmotor. Og i weekenden den 6. og 7.
august er den med i det årlige racerløb for
historiske racerbiler i Fælledparken, Copenhagen
Historic Grand Prix.
”Vi skal nok ikke regne med, at ’patentmotorvognen’
går hen og vinder,” mener Bent Egede, som er
direktør for ”CHGP”, ”men en tur rundt på banen i
adstadigt tempo og under passende andagt fra de
øvrige deltagere, flagdommerne og de mange tilskuere
skal det nok blive til. Den gamle dame har knap en
enkelt hestekraft, der pines ud af en lillebitte
en-cylindret motor på bare 0,95 liter og 400
omdrejninger i minuttet, at gøre godt med.”
Bent Egede understreger dog, at der ’kun’ er tale om
en 100% nøjagtig replika af den originale bil, der
er udstillet permanent på Mercedes-Benz museet i
Stuttgart.
Mere rask kommer det til at gå, når Mercedes-Benz,
der med ’patentmotorvognen’ fejrer 125 året for
bilens opfindelse, samtidig viser to langt yngre og
mere potente familiemedlemmer frem i Fælledparken.
300 SEL i Fælledparken
”Bogstav- og talkombinationen 300 SEL, 6.8 AMG er
noget af det tætteste, man i Mercedes-Benz og AMG
verdenen kommer på den hellige gral,” fortæller Lars
van heet Erve, kommunikationschef hos Mercedes-Benz
Danmark. Og i forbindelse med den store fødselsdag
er det lykkedes os at skaffe den legendariske 4-dørs
300 SEL, 6.8 AMG touring racerbil fra 1971 samt en
helt speciel udgave af den moderne S 63 AMG fra 2010
til København.
I weekenden den 6.-7. august 2011 er det lige godt
40 år siden, den 4-dørs, potente familiesedan i sit
første løb blev kørt til en fornem 2. plads.
”Bilen var på ingen måde favorit til at vinde,
endsige blande sig i toppen af det belgiske
24-timers langdistanceløb den 25. juli 1971 på Spa.
Men bilen, der var baseret på en almindelig
Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 var blevet modificeret hos
det dengang relativt ukendte tuningsfirma AMG i
Sydtyskland. Blandt andet blev motorens slagvolumen
øget fra 6.3 til 6.8 liter, udstyret med ekstra
oliekøler, modificerede stempler, lettere
plejlstænger og karrosseridele samt et effektivt
racerudstødningssystem, der ikke blot gav bilen en
fantastisk lyd, men altså også en overraskende fin
placering i debutløbet.”
|