10. maj var dedikeret dansk rallysport. En flot
opsætning under myndig ledelse af Michael Eisenberg
(tidligere Danmarksmester) og med Ledreborg Slot som
fornemme kulisser gav et antal udvalgte journalister
mulighed for at komme tæt på en motorsportsgren, som
ikke har de bedste vilkår i Danmark.
Idéen var, at give journalisterne en oplevelse, lade
dem møde landets bedste rallykørere og ikke mindst
opleve en hurtig tur over nogle kilometer på godsets
snoede veje. Arrangementet var vellykket,
oplevelserne kom i hus og et arrangement af den
karakter må nødvendigvis øge interessen.
Rallysportens dag gav et klar billede af det niveau,
der kendetegner dansk rallysport. Politisk
deltagelse fra Folketingsmedlem Kristian Pihl
Lorentzen, trafikudvalgsordfører fra Venstre og
manden bag afgiftsfriheden for rallybiler,
understøttede værdien af rallysporten, både set ud
fra et sportsligt synspunkt og ud fra en
samfundsmæssig betydning. Rallysporten skaber bedre
bilister og giver måske især unge mennesker mulighed
for at boltre sig og afreagere under betryggende
forhold.
Det store spørgsmål er imidlertid fortsat ubesvaret.
Dagblade og TV i fokus
Hvordan skal rallysporten sikre sig løbende
eksponering via medierne? Michael Eisenbergs
ambition er, at hver DM-afdeling omtales i de store
dagblade og på de landsdækkende TV-stationer dagen
efter hvert rally. Vi vælger at tolke denne ambition
bredt, for med faldende oplagstal og en
gennemsnitsalder hos læserne der stort set bliver et
år ældre for hvert år der går, er dagbladenes værdi
fortsat for stærkt nedadgående. Anderledes er det
naturligvis for TV-stationerne, men et 30 sekunders
indslag i TV-sporten, uanset kanal, har næppe den
helt store effekt.
Rallysporten kører i bogstaveligste forstand fronten
imod en mur, når det gælder om at opnå bred folkelig
opbakning. De, der vil huske, hvem der vandt det
sidste DM-rally efter 30 sekunder på TV, er alene
dem, der i forvejen er modtagelige i kraft af en
interesse for sporten. Og den målgruppe, som
sponsorer i bred forstand er interesserede i at
ramme, falder helt uden for den kategori.
Præferencer pga. rally
Hvis f.eks. en bilimportør skal kunne benytte
rallysporten som salgsfremmende aktivitet, er det
nødvendigt, at engagementet motiverer kunderne i en
sådan grad, at der skabes præference for den
pågældende bilmodel/bilmærke.
Hvis rallysporten skal medvirke dertil, må
kendskabet til rally – ikke nødvendigvis til hvem
der vinder hvad og hvornår – forøges kraftigt. Og
hér kunne Michael Eisenberg og Rallysportens dag
bidrage aktivt ved systematisk at give publikum
køreoplevelser, frem for ensidigt at fokusere på
journalister. Et antal arrangementer henover året,
som menig mand kan købe billet til, som sponsorer
kan invitere udvalgte
Michael
Eisenberg |