- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Rallysportens dag bør øge interessen


Tekst: Søren Clauding – maj 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10. maj var dedikeret dansk rallysport. En flot opsætning under myndig ledelse af Michael Eisenberg (tidligere Danmarksmester) og med Ledreborg Slot som fornemme kulisser gav et antal udvalgte journalister mulighed for at komme tæt på en motorsportsgren, som ikke har de bedste vilkår i Danmark.

 

Idéen var, at give journalisterne en oplevelse, lade dem møde landets bedste rallykørere og ikke mindst opleve en hurtig tur over nogle kilometer på godsets snoede veje. Arrangementet var vellykket, oplevelserne kom i hus og et arrangement af den karakter må nødvendigvis øge interessen.

 

Rallysportens dag gav et klar billede af det niveau, der kendetegner dansk rallysport. Politisk deltagelse fra Folketingsmedlem Kristian Pihl Lorentzen, trafikudvalgsordfører fra Venstre og manden bag afgiftsfriheden for rallybiler, understøttede værdien af rallysporten, både set ud fra et sportsligt synspunkt og ud fra en samfundsmæssig betydning. Rallysporten skaber bedre bilister og giver måske især unge mennesker mulighed for at boltre sig og afreagere under betryggende forhold.

 

Det store spørgsmål er imidlertid fortsat ubesvaret.

 

Dagblade og TV i fokus

Hvordan skal rallysporten sikre sig løbende eksponering via medierne? Michael Eisenbergs ambition er, at hver DM-afdeling omtales i de store dagblade og på de landsdækkende TV-stationer dagen efter hvert rally. Vi vælger at tolke denne ambition bredt, for med faldende oplagstal og en gennemsnitsalder hos læserne der stort set bliver et år ældre for hvert år der går, er dagbladenes værdi fortsat for stærkt nedadgående. Anderledes er det naturligvis for TV-stationerne, men et 30 sekunders indslag i TV-sporten, uanset kanal, har næppe den helt store effekt.

 

Rallysporten kører i bogstaveligste forstand fronten imod en mur, når det gælder om at opnå bred folkelig opbakning. De, der vil huske, hvem der vandt det sidste DM-rally efter 30 sekunder på TV, er alene dem, der i forvejen er modtagelige i kraft af en interesse for sporten. Og den målgruppe, som sponsorer i bred forstand er interesserede i at ramme, falder helt uden for den kategori.

 

Præferencer pga. rally

Hvis f.eks. en bilimportør skal kunne benytte rallysporten som salgsfremmende aktivitet, er det nødvendigt, at engagementet motiverer kunderne i en sådan grad, at der skabes præference for den pågældende bilmodel/bilmærke.

 

Hvis rallysporten skal medvirke dertil, må kendskabet til rally – ikke nødvendigvis til hvem der vinder hvad og hvornår – forøges kraftigt. Og hér kunne Michael Eisenberg og Rallysportens dag bidrage aktivt ved systematisk at give publikum køreoplevelser, frem for ensidigt at fokusere på journalister. Et antal arrangementer henover året, som menig mand kan købe billet til, som sponsorer kan invitere udvalgte


Michael Eisenberg

kunder med til, som kan indgå i konkurrencer osv. kunne medvirke til at skabe gode ambassadører for sporten, der gennem egne oplevelser kunne bidrage til at formidle et godt budskab til venner og bekendte.

 

Derfor: Et flot arrangement, det på Ledreborg Slot. Men næste gang bør publikum også være med.


Fine biler som denne Peugeot 207 S2000 er med i Rally-DM.

 

Tim Svanholt vandt Rally-DM sidste år i denne næsten 10 år gamle VW Golf IV.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt