- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Carlos Sainz og Lukas Cruz kørte deres VW Race Touareg 2 til sejr i årets Rallye Dakar efter en hæsblæsende intern fight i VW teamet.


Rallye Dakar 2010:

Favoritterne triumferer

2. plads til Pål Anders Ullevålseter


Tekst: Søren Clauding – 16. januar 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det var favoritterne der dominerede dette års Rallye Dakar, som startede 1. januar og sluttede lørdag eftermiddag, argentinsk tid. Volkswagen vandt igen, denne gang med den spanske tidsligere dobbelte rally-verdensmester, Carlos Sainz, og på motorcyklerne var det franskmanden Cyril Despres, der kørte sin KTM til sejr. Det var Despres tredje Dakar triumf.

 

Set fra en nordisk synsvinkel var det opmuntrende, at Pål Anders Ullevålseter kørte i mål på en flot 2. plads. Hans mål var en podieplacering, men da den anden af stor-favoritterne, Marc Coma eliminerede sig selv på dagen inden pausen ved et ureglementeret dækskifte, var vejen banet for den hurtige nordmand.

 

Nissens triumf

For danske Kris Nissen var Volkswagens sejr en triumf. Set i historien lys kan den tyske fabrik nu bryste sig over to Dakar-sejre i træk. Men den omstændighed, at den meste vindende bilfabrik i Dakar, nemlig Mitsubishi, valgte at trække sig ud af Dakar-sporten med finanskrisen som argument, indebar, at Volkswagen som bilfabrik var ene i feltet og som sådan også den eneste storfavorit til sejren. De privatanmeldte BMW-hold havde ikke finansielle muligheder på VW-niveau og var aldrig en reel trussel for de fire Volkswagen Race Touaregs, som var tilmeldt årets maraton-rally.

 

Stephane Peterhansel dokumenterede flere gange undervejs, at han har hurtigheden til at hamle op med Volkswagens stjernekørere, men materiellet stod kun delvis distancen. Efter tre Volkswagens fulgte Peterhansel og Chicherits BMW X3 CC’er, men dette var alene et resultat af at de, såvel som alle andre biler i Dakar-rallyet, bortset fra de tre højest placerede VW’er, havde problemer undervejs.

 

Intern dyst

Hvis spændingen mellem holdene var minimal sørgede Volkswagens egne kørere for at sætte liv i kludene. Løbet igennem dystede Nasser Al-Attiyah fra Qatar med spanske Carlos Sainz. De havde undervejs nærkontakt i ordets egentlige forstand, men det blev Carlos Sainz, der mest i kraft af pålidelighed og en professionel indsats formåede at køre først over målrampen i Buenos Aires – blot 2 minutter og 12 sekunder hurtigere end Al-Attiyah efter 9000 kilometers rallykørsel.

 

Sidste års vinder, sydafrikaneren Giniel de Villiers, havde tekniske problemer først i rallyet og mistede så meget tid, at han allerede da kunne glemme enhver drøm om i år at triumfere endnu engang.

 

Snyd på motorcykel

Cyril Despres vandt motorcykelkategorien på sin restriktede KTM 690. Ikke på grund af KTM’ens exeptionelle vejegenskaber men fordi Despres er en eminent kører.

 

Hans hårdeste konkurrent, sidste års vinder Marc Coma, fik først i løbet en tidsstraf for at have overtrådt hastighedsgrænsen i en landsby, siden havde han tekniske problemer med KTM’en pga. varmen og prikken over i’et satte han selv, da han på en neutraliseret del af sidste etape inden pausen imod reglementet valgte at skifte til et frisk baghjul. Det blev opdaget og selvom Coma indledningsvis benægtede at have skiftet hjulet, måtte han, da beviserne blev for store, erkende at slaget var tabt. Han fik seks timers straftid men valgte at erkende sin dumhed og fortsatte rallyet – endda med flere etapesejre inden målet i Argentina.

Cyril Despres vandt sin tredje Dakar-sejr.


 

Men intet er galt uden at det er godt for noget. Og med Marc Coma ude af topstriden kunne Pål Anders Ullevålseter, der i øvrigt deltog i FIM Ride Green Eco Enduro i Danmark midt i december, score 2. pladsen. Hans mål var en podieplacering og hans evne til at bevare et højt tempo og hovedet koldt gjorde det muligt at besejre den hårdhudede Chilener, Lopez Contardo, som et par dage inden mål havde sneget sig op på 2. pladsen.


Pål Anders Ullevålseter blev 2'er - hans til dato bedste resultat i Rallye Dakar.


Set ovenfra har arrangørerne dokumenteret, at Argentina og Chile hvad angår køreudfordringerne helt kan hamle op med de legendariske rallyes i Sahara. Men et kolossalt tilskuerantal og de civiliserede overnatningsforhold har ændret lidt på rallyets oprindelige charme. Det må dog i den forbindelse ikke glemmes, at det, trods alt, ikke var ACO’s valgt at forlade Afrika. Man var tvunget til det pga. terrortrusler.


Resultat, Biler:


1. Sainz/Cruz (ESP/ESP), VW, 47t10m00s

2. Al-Attiyah/Gottschalk (QAT/GER), VW, +2m12s

3. Miller/Pitschford (USA/ZAF), VW, +32m51s

4. Pererhansel/Cottret (FRA), BMW, +2t17m21s

5. Chicherit/Thörner (FRA/SWE), +4t02m49s

6. Sousa/Baumel (POR/FRA), Mitsubishi, +4t31m45s


Resultat, MC:


1. Despres (FRA), KTM, 51t10m37s

2. Ullevålseter (NOR), KTM, +1t02m52s

3. Lopez Contardo (CHL), Aprilia, +1t09m48s

4. Rodrigues (POR), Yamaha, +1t19m33s

5. Fretigne (FRA), Yamaha, 1t55m56s

6. Duclos (FRA), KTM, +1t58m35s

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt                                Web-design: SRP