- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Følg Le Mans på Motorsiden

Under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans>>>

Præsenteret i samarbejde med Peugeot og Shell


                             


Peugeot 308 HDI


24 timers Le Mans: Peugeot mod Audi - Tvekampen fortsætter


Tekst: Søren Clauding – juni 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Også i 2010 bliver verdens mest berømte motorløb en tvekamp mellem to af Europas store bilfabrikker. Forrige år vandt Audi. Sidste år vandt Peugeot. Og skal man tolke resultaterne af årets første tre store sportsvognsløb, er det mere end tænkeligt, at de franske løver endnu engang løber af med triumfen.

 

Meget taler for en fransk triumf. Peugeot 308 HDI racerne har vist sig hurtigere end Audi’s nye R15TDI Plus. Peugeot har tre års erfaring med bilen, som dog også nu synger på sit sidste vers. Og teamet er tømret godt sammen.

 

Men Peugeot har ikke, hvad Audi har: Den otte-dobbelte Le Mans vinder Tom Kristensen. Selv ikke tekniske problemer, kan Tom Kristensen overvinde. Men han er en mester i at undgå dem. Og sammen med sine sejrsvante teamkammerater, Alan McNish og ”Dindo” Capello vil netop det hold være et yderst stærkt kort.

 

”Jeg ved ikke om vi er favoritter,” siger Tom Kristensen selv og underspiller måske sin egen rolle end smule. ”Men vi har arbejdet målrettet på, at gøre Audi’en hurtigere og de seneste tests tyder på, at vi er lykkedes.”

 

Om det er tilfældet får man svaret på i Le Mans.

 

Kun Peugeot og Audi

Når det gælder totalsejren er Peugeot og Audi de eneste, der reelt kan gøre sig håb om palmer. De tropper op med tre biler hver og selvom feltet også inkluderer privatanmeldte biler både fra Audi og Peugeot og selvom Aston Martin er med igen, favoriserer reglementet de dieseldrevne biler.

 

Der er sat yderligere restriktioner på dieselmotorernes effekt, men hos Lola Aston Martin er man sikker på, at der stadig mangler omkring tre sekunder pr. omgang. Hvor Audi og Peugeot kører


Tom Kristensen

Audi R15 TDI Plus


 

med 5,5 liters turbodieselmotorer benytter det legendariske britiske sportsvognsmærke 6-liters benzinmotorer. De skal oftere i pit, fordi brændstofforbruget er større.

 

For Lola Aston Martin deltager i øvrigt den britisk bosiddende dansker, Juan Barazzi. Og endnu en dansker kører en af de hurtige prototyper, nemlig Christian Bakkerud, der er med i en privatanmeldt Audi Audi R10.

 

Peugeot og Audi-racerne kører efter det såkaldte LMP1 reglement. De mindre LMP2 racere får næppe meget at skulle have sagt i topopgøret i år og der er heller ikke mange biler til start i den kategori.

 

Spændende GT klasser

Til gengæld ventes der at være ekstra meget gang i de to GT klasser for racervogne baseret på serieproducerede sportsvogne. Ikke så meget i LMGT1 som i LMGT2. I LMGT1 er der dog især grund til at holde øje med Aston Martin DBR9 med startnr. 52, for hér debuterer den blot 24-årige dansker, Christoffer Nygaard sammen med to erfarne herrer i form af Tomas Enge og Peter Kox.

 

I LMGT2 bliver det alles kamp imod alle. Men mon ikke Jan Magnussen og hans Corvette team, som med vilje er rykket nedad til GT2, fordi det er hér udviklingen forventes at ske, vil blande sig i topstriden. Også Allan Simonsen satser på at være med, om end hans status som medkører på udviklingsbilen for Hankook dæk – en Ferrari F430 GT – indebærer, at dækproblematikken bliver afgørende. Det var i hvert fald tilfældet i fjor.

 

24-timers Le Mans starter lørdag d. 12. juni klokken 15:00 og kan følges bl.a. på Eurosport. Men der er også mulighed for, hér på Motorsiden.dk, henover weekenden at holde sig opdateret om begivenhederne i Le Mans.


Deltagerliste 2010>>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt