Også i 2010 bliver verdens mest berømte motorløb en
tvekamp mellem to af Europas store bilfabrikker.
Forrige år vandt Audi. Sidste år vandt Peugeot. Og
skal man tolke resultaterne af årets første tre
store sportsvognsløb, er det mere end tænkeligt, at
de franske løver endnu engang løber af med triumfen.
Meget taler for en fransk triumf. Peugeot 308 HDI
racerne har vist sig hurtigere end Audi’s nye R15TDI
Plus. Peugeot har tre års erfaring med bilen, som
dog også nu synger på sit sidste vers. Og teamet er
tømret godt sammen.
Men Peugeot har ikke, hvad Audi har: Den
otte-dobbelte Le Mans vinder Tom Kristensen. Selv
ikke tekniske problemer, kan Tom Kristensen
overvinde. Men han er en mester i at undgå dem. Og
sammen med sine sejrsvante teamkammerater, Alan
McNish og ”Dindo” Capello vil netop det hold være et
yderst stærkt kort.
”Jeg ved ikke om vi er favoritter,” siger Tom
Kristensen selv og underspiller måske sin egen rolle
end smule. ”Men vi har arbejdet målrettet på, at
gøre Audi’en hurtigere og de seneste tests tyder på,
at vi er lykkedes.”
Om det er tilfældet får man svaret på i Le Mans.
Kun Peugeot og Audi
Når det gælder totalsejren er Peugeot og Audi de
eneste, der reelt kan gøre sig håb om palmer. De
tropper op med tre biler hver og selvom feltet også
inkluderer privatanmeldte biler både fra Audi og
Peugeot og selvom Aston Martin er med igen,
favoriserer reglementet de dieseldrevne biler.
Der er sat yderligere restriktioner på
dieselmotorernes effekt, men hos Lola Aston Martin
er man sikker på, at der stadig mangler omkring tre
sekunder pr. omgang. Hvor Audi og Peugeot kører
Tom
Kristensen
|