Le Mans racerbanen er ikke bare verdens mest berømte
racerbane. Den er også en af de mest usædvanlige
baner, fordi den selv i moderne tid er baseret på
almindelig landevej, om end kravet om stadig større
sikkerhed har sat i sit præg på visse dele af
forløbet.
Tom Kristensen fortæller:
”Selvom bane layout’et gentagne gange er blevet
ændret siden 1923 er længden og fascinationen
uændret. Der afholdes kun løb én gang om året og
træning er heller ikke mulig, fordi en del af banen
består af offentlige veje, som er i brug, når der
ikke køres løb.
Den største ændring gennem tiden er nok de to
chikaner på Hunaudières langsiden. Uden de chikaner
ville de biler, der benyttes i dag, opnå hastigheder
på over 400 km/t, det gjorde man allerede inden
chikanerne blev etableret og det fylder mig virkelig
med ærefrygt. Dagens tophastigheder er "blot" tæt
ved 340 km/t - men vi kører hurtigere omgangstider
nu end dengang på den 13,629 kilometer lange bane.
Det viser meget godt, hvordan teknologien har
udviklet sig i løbet af de seneste årtier.
300 km/t før Dunlop chikanen
Hver del af banen har sin egen særlige karakter. Den
begynder med Dunlop chikanen, som vi bremse ind til
fra omkring 300 km/t, og hvor vi kører over
kantstenene på både venstre og højre side. Under den
berømte Dunlop bro køre vi ud på en smuk stejl
downhill strækning til S’erne og derfra videre til
Tertre Rouge. Det er en meget flot, flydende og
aggressive sektion, der giver en masse vejgreb, men
også har nogle bump, som gør den lidt tricky.
Det er også en meget speciel passage, fordi et af
svingene hælder udad lige efter en bakketop. På
indersiden af svinget kan du køre over kantsten med
de ubelastede hjul, men du bør undgå kantstenen på
ydersiden, fordi de ikke er godt for bilen.
Efter Tertra Rouge
Ved udgangen fra Tertre Rouge er det vigtigt at få
mest mulig fart på i den første del af den
Hunaudières langsiden. Jeg plejer at køre på højre
side af banen og skifter først over til venstre
halvvejs nede af langsiden. På grund af de mange
hjulspor i vejen er der kun et par steder på
langsiden, hvor du kan ændre side uden at bunden
slår imod asfalten.
Ved 300-meter mærket begynder man at koncentrere sig
om chikanen. Men i Audi R15 TDI raceren bremser jeg
først omkring 170 meter fra chikanen. Man ankommer
med mere end 340 km/t og rammer bremsepedalen
ekstremt hårdt til at begynde med. Der frembringes
næsten 3 g, hvilket er en ret hård fysisk
belastning. På grund af hjulsporene skal man
kontrollere bremsekraften med stor præcision i
indgangen til det første sving, ellers blokerer
forhjulene. Først efter at have passeret hjulsporene
kan du bremse lidt hårdere igen - det er lidt
usædvanligt, men meget typisk for Le Mans.
2. chicane
Den anden chikane er lidt hurtigere og gør modsat i
sammenligning med den første. Man bremser på højre
side og drejer derefter rattet mod venstre. Ved
indgangen er der ikke bare hjulspor, men også
kompression, efter den skal man omgående ændre
retningen. Dette er et helt centralt sted. Ved
udgangen fra den anden chikane kan man køre direkte
helt tæt til kantstenen, men ikke længere, for så
mister man trækkraft.
Ved afslutningen af Hunaudières når man næsten
topfarten igen, men man er ikke er helt så hurtig,
som inden den første chikane, som er det hurtigste
sted på banen.
Mulsanne
Den berømte bakketop ved afslutningen af langsiden
blev næsten helt fjernet for et par år siden.
Alligevel er Mulsanne et sted, som enhver Le Mans
fan bør besøge engang imellem, især om natten. Hér
bliver man nødt til at bremse ekstremt hårdt, i en
let højre kurve. Asfalten er en ret ujævn, så bilen
bliver lidt ustabil når der bremses ind i kurven. Du
får følelsen af at køre ind i en fælde, fordi du
styrer direkte imod autoværnet med 330 km/t og
afstanden til gruset er meget lille. Derfor skal du
være fuldt koncentreret, når du bremser her.
I Mulsanne kurven, kan man benytte de flade kantsten
på begge sider. Efter kurven er man ude på en ny
langside, som dog er meget smallere end Hunaudières.
Det føles næsten som at køre på en motorvej, og du
kan også bruge voldene på begge sider. Efter
Mulsanne er banen så smal, at der kun lige er plads
til to biler side om side - det vil sige, hvis de
giver hinanden plads nok. Hvis en bil kører midt på
banen kan du ikke overhale. |