Det er fortsat Peugeot, der dominerer dette års
24-timers Le Mans. Men hvor der var fire biler i
spidsen, er dominansen nu reduceret til det halve.
Først udgik den ene af de tre fabriksbiler med
ødelagt motor og for kort tid siden måtte man skifte
generator og startmotor på den anden. Status er
derfor: En fabriks Peugeot 908 HDi i spidsen, bakket
op af den privat-anmeldte Oreca Peugeot.
For Audi
er det en mulighed for at kompensere lidt for det
uheld, der først på aftenen ramte den bedst
placerede Audi R15 TDI. Tom Kristensen måtte en tur
i grusgraven, da en skadet BMW ikke flyttede sig fra
idellinjen. Det kostede tid og placeringer, og i
skrivende stund er Tom K-Audi'en den dårligst
placerede af fabriks bilerne.
Peugeots problemer betyder at afstanden mellem
Audi og Peugeot er blevet mindre. Peugeot holdet,
som består af Franck Montagny, Stephane Sarrazin og
Nicolas Minassian, er under stort pres, fordi de to
øvrige fabriksbiler er mere eller mindre ude af
legen. Dertil kommer deres ansvar som hel-fransk
team.
Anderledes er det for Oreca teamet, som med bl.a
den yderst erfarne Olivier Panis i cockpittet næppe
lader presset dirigere løbets udfald.
Hos Audi er der ikke meget andet at gøre end at
holde på. Alle tre biler har kørt helt uproblematisk
indtil nu - for Tom Kristensens uheld kan i sagens
natur ikke tilskrives bilen.
Længere nede i klassen for prototyper, LMP1,
finder vi Juan Barazis Lola Aston Martin på 8.
pladsen mens Christian Bakkeruds Kolles Audi R10 TDI
ligger på 9. pladsen. |