- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Følg Le Mans på Motorsiden

Under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans>>>

Præsenteret i samarbejde med Peugeot og Shell


                             


Den virkelige vinder af Le Mans i år var Audis motorsportschef, Dr. Wolfgang Ullrich, der på rekordtid fik skabt en pålidelig Le Mans racer, som stod distancen og var stærk nok til at score det tyske bilmærkes 9. sejr i verdens mest berømte motorløb.


Audi vinder sin 9. Le Mans sejr

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Audi har gjort det igen. For niende gang har den tyske bilfabrik vundet verdens mest berømte motorløb, en af de største udfordringer på fire hjul.

 

Til trods for intensiv konkurrence fra Peugeot, som vandt i fjor og også har domineret store dele af årets løb, fra den legendariske britiske sportsvognsfabrik, Aston Martin.

 

Til trods for at Audi racerne var helt nye og underestimeret med hensyn til rå fart.

Til trods for at en BMW lørdag aften effektivt forhindrede stjerneholdet med bl.a. Tom Kristensen i at bevare positionen som bedste Audi.

 

Til trods for at halvdelen af det samlede deltagerantal blev elimineret i løbet af det hårde døgn.

 

Og Audi gjorde det helt uden hjælp fra vejrguderne, som kunne have udlignet styrkeforholdet ved at sende regn hen over den 13,6 kilometer lange baneanlæg.

 

Audi gjordet det stort set helt alene og stort set uden tekniske problemer. Men med 8 sejre forud må man jo også slå fast, at tyskerne har en vis erfaring i hvordan man vinder Le Mans.

 

Men den virkelige vinder af 24 timers Le Mans var Audis motorsportschef, Dr. Wolfgang Ullrich, der på rekordtid fik skabt en pålidelig Le Mans racer, som stod distancen og var stærk nok til at score det tyske bilmærkes 9. sejr i verdens mest berømte motorløb.

 

For de danske kørere var løbet både godt og dårligt.

 

Tom Kristensen vil ikke lige med det samme glemme synet af den BMW, der helt ubegrundet og på tværs af reglerne befandt sig på ideallinjen lørdag aften og tvang danskeren ud i gruset.

 

Men en 3. plads i mål er nu ikke at kimse af, selvom en niende sejr bestemt heller ikke ville være det.


Tom Kristensen - Audi R15 TDI

Christian Bakkerud

Bedst blandt de øvrige danske deltagere var Allan Simonsen, der var med til at bringe "sin" Farnbacher Ferrari i mål som nr. 2 i GT2 klassen.


Hankook Ferrari'en blev 2'er i GT2 klassen, kørt bl.a. af danske Allan Simonsen.

 

Dominik Farnbacher.


Det skete efter at favoritten Jan Magnussen måtte udgå tidlig søndag morgen. Hans Corvette udgik med motorproblemer, det samme gjorde også den anden Corvette og mange andre.

 

Stabil kørsel gav Simonsen & Co. 2. pladsen. Og tankevækkende er det, at holdet kom i mål FORAN den meget kraftigere Aston Martin DBR9, kørt af bl.a. Christoffer Nygaard.

 

Nygaard kom dog i mål i årets Le Mans, og det tæller bestemt for en Le Mans debutant. Og han kom på podiet. Det tæller også. At Aston'en så var den lavest placerede af de tre biler, der fuldførte GT1 klassen, er mere udtryk for hvad der kræves for at fuldføre det hårde race end manglende køreformåen. For

 

Christoffer Nygaard bestod Le Mans debut'en med glans.


Christoffer Nygaards Aston Martin DBR9 under et af de mange pitstop. I mål blev det en 3. plads.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt