Audi har gjort det igen. For niende gang har den
tyske bilfabrik vundet verdens mest berømte
motorløb, en af de største udfordringer på fire
hjul.
Til trods for intensiv konkurrence fra
Peugeot, som vandt i fjor og også har domineret
store dele af årets løb, fra den legendariske
britiske sportsvognsfabrik, Aston Martin.
Til trods for at Audi racerne var helt nye og
underestimeret med hensyn til rå fart.
Til trods for at en BMW lørdag aften effektivt
forhindrede stjerneholdet med bl.a. Tom Kristensen i
at bevare positionen som bedste Audi.
Til trods for at halvdelen af det samlede
deltagerantal blev elimineret i løbet af det hårde
døgn.
Og Audi gjorde det helt uden hjælp fra
vejrguderne, som kunne have udlignet styrkeforholdet
ved at sende regn hen over den 13,6 kilometer lange
baneanlæg.
Audi gjordet det stort set helt alene og stort
set uden tekniske problemer. Men med 8 sejre forud
må man jo også slå fast, at tyskerne har en vis
erfaring i hvordan man vinder Le Mans.
Men den
virkelige vinder af 24 timers Le Mans var Audis
motorsportschef, Dr. Wolfgang Ullrich, der på
rekordtid fik skabt en pålidelig Le Mans racer, som
stod distancen og var stærk nok til at score det
tyske bilmærkes 9. sejr i verdens mest berømte
motorløb.
For de danske kørere var løbet både godt og
dårligt.
Tom Kristensen vil ikke lige med det samme glemme
synet af den BMW, der helt ubegrundet og på tværs af
reglerne befandt sig på ideallinjen lørdag aften og
tvang danskeren ud i gruset.
Men en 3. plads i mål er nu ikke at kimse af,
selvom en niende sejr bestemt heller ikke ville være
det.
Tom Kristensen - Audi R15 TDI
Christian Bakkerud |