I weekenden d. 7.-8. august er Copenhagen Historic
Grand Prix i Fælledparken et tilløbsstykke for en
række udenlandske stjernenavne. Tidligere Formel 1
kørere og Le Mans vindere skal dyste i København
ikke bare dyste mod hinanden men også imod et
anseligt antal danske topnavne.
Øverst på listen står naturligvis Tom Kristensen.
Han har skrevet sig ind i motorsportshistorien som
rekord-holder i 24-timers Le Mans, som han har
vundet ikke færre end 8 gange. Tom Kristensen har
også tidligere deltaget – og vundet – Copenhagen
Historic Grand Prix. I dag er han desuden ambassadør
for begivenheden og har medvirket til at sætte både
Grand Prix’et og den danske hovedstad på
verdenskortet langt ud over motorsportskredse. I
Fælledparken deltager Tom Kristensen i den særlige
Royal Pro-Am kategori, hvor professionelle
racerkørere deler de historiske racerbiler med
amatørkørere.
Europamester i rally
Men Tom Kristensen får det hårdt. Trods nationens
størrelse har Danmark over tiden udviklet et
usædvanlig højt niveau indenfor motorsport. For 10
år siden markerede eksempelvis Henrik Lundgaard sig
på den internationale rallyscene. Lundgaard vandt
først Europamesterskabet i rally og derpå
amatør-verdensmesterskabet i rally, den såkaldte
Teams Cup – inden han skiftede over til banerace,
hvor han siden har haft en fremtrædende position i
det danske standardvognsmesterskab, DTC. I
Copenhagen Historic Grand Prix deltager Henrik
Lundgaard også i Royal Pro-Am klassen.
I Le Mans har Tom Kristensen være dominerende. Men
også andre danskere har i tidens løb gjort sig
stærkt gældende. F.eks. vandt den tidligere
DTC-mester, Casper Elgaard LMP2 klassen for
prototyper i 2009. Elgaard koncentrere sig i år om
at genvinde DTC, men er desuden med i Fælledparken i
Royal Pro-Am.
VM-kører
I en Porsche 911 i klassen for biler op til 1976 får
man prominent deltagelse af den regerende DTC-mester,
Michel Nykjær. Nykjær deltager i år i
Verdensmesterskabet for standardvogne, WTCC, efter
to gange at have sikret sig EM-titlen. Danskeren har
ved flere lejligheder været med helt fremme i WTCC
og er lidt af en ekspert i at køre på bybaner – det
skal nok komme ham til gode i kampen om palmerne i
Fælledparken.
Også den 16-dobbelte Danmarksmester, Erik Høyer, er
med i Grand Prix’et. Han er siden DM-triumferne især
i 1970’erne gået på pension. Men han selv og ikke
mindst den seneste af bilerne fra dengang, en Ford
Escort gr. N, er still-going-strong og sammen skal
de forsøge at markere sig i Royal Pro-Am klassen.
|