Finanskrisen har i sagens natur fået motorverdenen
til at reagere. Det har også ramt motorsporten især
på eliteplan. I rally-VM er der kun to fabrikker
tilbage – Citroën og Ford. I Formel 1 ser det sløjt
ud, endnu værre, når det gælder motorcykelsportens
elitekategori MotoGP, hvor der kun er 17 kørere til
start i den kommende sæson.
Men intet er galt, uden at det er godt for noget og
indenfor motorcykelsporten bliver det helt store
scoop i år verdensmesterskaber i Superbike. Hér er
alle de vigtigste motorcykelfabrikker med – også BMW
og Aprilia, som har meldt sig på scenen i år. Og
ikke færre end 32 kørere er med på startlinjen, når
første løb flages i gang hér på søndag d. 1. marts.
Verdensmesterskabet i Superbike har eksisteret siden
1988 og det har opnået stadig stigende succes. Den
store forskel på MotoGP og Superbike er, at MotoGP
motorcyklerne er rene – og meget kostbare
prototyper, men Superbike er højtydende
racermotorcykler baseret på serieproducerede
sportsmaskiner.
Ligesom GT
Indenfor bilverdenen svarer det lidt til de såkaldte
GT-klasser i sportsvognsracing, som også er baseret
på sofistikerede sportsvogne som f.eks. de Corvette
racere, Jan Magnussen kører i 24-timers Le Mans
sammenlignet med prototyper som de Audi-racere, Tom
Kristensen har vundet i.
Superbike er altså yderst sofistikerede motorcykler,
men fordi de er udviklet ud fra serieproducerede
motorcykler, er de langt billigere end prototyperne.
De er også lidt langsommere – men det er marginalt,
det forskelle, der stort set kun kan måles på et
stopur og en prøvebænk.
Foruden BMW og Aprilia, som begge er nye i årets
Superbike verdensmesterskab, deltager Honda,
Kawasaki, Suzuki, Yamaha og Ducati. Der er altså
tale om syv motorcykelfabrikater i Superbike i år –
op imod de fire, der er med i MotoGP.
I
MotoGP har man fortsat verdenseliten med italieneren
Valentino Rossi i spidsen – han får bare ikke så
mange at være bedre end i år. Men udbuddet af kørere
i Superbike er bestemt ikke at kimse af.
Biaggi er favorit
Blandt storfavoritterne er den karismatiske
italiener og firedobbelte 250 ccm MotoGP
verdensmester, Max Biaggi. Han kører på den nye
Aprilia RSV4 racer i år og underestimerer sine egne
chancer i årets første løb. Ikke desto mindre var
han under træningskørslerne forud for sæson’en
hurtigst på den australske Philip Island racerbane,
som netop lægger asfalt til sæson-premieren på
søndag d. 1. marts.
Biaggi er ikke den eneste tidligere MotoGP stjerne,
der nu slår sine folder i Superbike. Spanieren
Carlos Checa kører Honda CBR 1000 RR og Biaggis
team-kammerat er japaneren Shinia Nakano, som med
andre ord også kører Aprilia RSV4.
|