- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Superbike vinder på finanskrisen


Tekst: Søren Clauding, 20. februar 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Finanskrisen har i sagens natur fået motorverdenen til at reagere. Det har også ramt motorsporten især på eliteplan. I rally-VM er der kun to fabrikker tilbage – Citroën og Ford. I Formel 1 ser det sløjt ud, endnu værre, når det gælder motorcykelsportens elitekategori MotoGP, hvor der kun er 17 kørere til start i den kommende sæson.

 

Men intet er galt, uden at det er godt for noget og indenfor motorcykelsporten bliver det helt store scoop i år verdensmesterskaber i Superbike. Hér er alle de vigtigste motorcykelfabrikker med – også BMW og Aprilia, som har meldt sig på scenen i år. Og ikke færre end 32 kørere er med på startlinjen, når første løb flages i gang hér på søndag d. 1. marts.

 

Verdensmesterskabet i Superbike har eksisteret siden 1988 og det har opnået stadig stigende succes. Den store forskel på MotoGP og Superbike er, at MotoGP motorcyklerne er rene – og meget kostbare prototyper, men Superbike er højtydende racermotorcykler baseret på serieproducerede sportsmaskiner.

 

Ligesom GT

Indenfor bilverdenen svarer det lidt til de såkaldte GT-klasser i sportsvognsracing, som også er baseret på sofistikerede sportsvogne som f.eks. de Corvette racere, Jan Magnussen kører i 24-timers Le Mans sammenlignet med prototyper som de Audi-racere, Tom Kristensen har vundet i.

 

Superbike er altså yderst sofistikerede motorcykler, men fordi de er udviklet ud fra serieproducerede motorcykler, er de langt billigere end prototyperne. De er også lidt langsommere – men det er marginalt, det forskelle, der stort set kun kan måles på et stopur og en prøvebænk.

 

Foruden BMW og Aprilia, som begge er nye i årets Superbike verdensmesterskab, deltager Honda, Kawasaki, Suzuki, Yamaha og Ducati. Der er altså tale om syv motorcykelfabrikater i Superbike i år – op imod de fire, der er med i MotoGP.

 

I MotoGP har man fortsat verdenseliten med italieneren Valentino Rossi i spidsen – han får bare ikke så mange at være bedre end i år. Men udbuddet af kørere i Superbike er bestemt ikke at kimse af.

 

Biaggi er favorit

Blandt storfavoritterne er den karismatiske italiener og firedobbelte 250 ccm MotoGP verdensmester, Max Biaggi. Han kører på den nye Aprilia RSV4 racer i år og underestimerer sine egne chancer i årets første løb. Ikke desto mindre var han under træningskørslerne forud for sæson’en hurtigst på den australske Philip Island racerbane, som netop lægger asfalt til sæson-premieren på søndag d. 1. marts.

 

Biaggi er ikke den eneste tidligere MotoGP stjerne, der nu slår sine folder i Superbike. Spanieren Carlos Checa kører Honda CBR 1000 RR og Biaggis team-kammerat er japaneren Shinia Nakano, som med andre ord også kører Aprilia RSV4.

Robbin Harms fortsætter i Supersport for det hollandske Veidec team.


Hvis man lader øjnene løbe ned af startlisten falder man over navne som japaneren Ryuichi Kiyonari på Honda CBR 1000 RR, australieren Troy Corser på den helt nye BMW S1000 RR, amerikaneren Ben Spies på en Yamaha YZF R1, endnu en australier Broc Parkes på Kawasaki ZX 10R, Karl Muggeridge på Suzuki GSX-R 1000 K9,

japaneren Noriyuki Haga på Ducati 1098R, franskmanden Regie Laconi på en tilsvarende Ducati og englænderen Shane Byrne også på Ducati 1098R.

 

Desuden kan nævnes Max Neukirschner fra Tyskland på Suzuki, Michel Fabrizio fra Italien på Ducati, Ruben Xaus fra Spanien på BMW S1000 RR, japaneren Makoto Tamada på Kawasaki ZX 10R og englænderen Leon Haslam, som kører for det svenske Stiggy team, der debuterer i Superbike i år.

 

Det er rigtig mange navne – men når der er 32 startende er der rigtig mange rigtig gode kørere. Der bliver noget at holde styr på i år – især fordi ingen ligesom i MotoGP helt har skilt sig ud som super favorit.

 

Robbin Harms i nyt team

A-pro-pos det svenske Stiggy team, så er det samme team, som danske Robbin Harms har kørt for i et par år i Supersport verdensmesterskabet.

 

Supersport er i princippet det samme som Superbike – motorcyklerne er blot lidt mindre (men maskinerne yder stadig over 150 hestekræfter). Supersport VM afvikles på samme løbsdage og de samme baner som Superbike, de to serier går så at sige hånd i hånd, men hvor man i Superbike afvikler to individuelle løb (som hver især i øvrigt er ligeså langt som et MotoGP race) på hver løbsdag, 14 gange året igennem, køres der kun et enkelt Supersport løb pr. løbsdag.

 

Robbin Harms er også med i år. Selvom han har skiftet fra Stiggy Motorsport til et nyt team, Veidec Racing. Det er en ny udfordring fra danskeren, som mener, at det på sigt er en fordel at køre for Veidec, fordi Robbin er førstekøreren og teamet er sammensat omkring ham.

 

Superbike og Supersport VM transmitteres sæson'en igennem på Eurosport og Eurosport 2

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt                                Web-design: SRP