- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En Stjerne er født: Sebastien Orgier vandt Rallye Monte Carlo i suveræn stil.


Total triumf: Fem stjernet Monte Carlo rally


Tekst: Søren Clauding – 24. januar 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

At det internationale bilforbund, FIA, tog verdens ældste og mest berømte ”almindelige” rally (versus Dakar) ud af VM-kalenderen for 2009 virkede på forhånd helt absurd. I stedet for at lukrere på den status, rallyet har i kredse langt ud over motorsporten, valgte man, at lade Rallye Monte Carlo indgå i den turnus-ordning, der indebærer at et traditionelt VM-rally på ingen måder længere vil kunne bryste sig af, at være en fast bestanddel af Verdensmesterskabet. For man skal ikke anse noget for givet, når FIA er indblandet. Nu mangler man blot at fjerne Monaco’s Grand Prix fra Formel 1 VM…

 

Heldigvis blev udfordringen taget op. Automobile Club de Monaco var ikke sen til at sikre sig en helt ny status: I år blev Rallye Monte Carlo første afdeling af det unge Intercontinental Rally Challenge (IRC), en løbsserie, parallel til WRC (World Rally Championship), etableret for tre år siden. Og resultatet blev et femstjernet ”Monte”, fordi man hos arrangørerne af IRC forstår, hvad det er, der trigger rallyfolket og resten af verden.

 

Bedste i nyere tid

Fra at være et 8-16 VM-rally, fordelt over perioden fredag-søndag, genopfriskede ACM historien, miksede den oprindelige udfordring i Rallye Monte Carlo sammen med vor tids teknologiske niveau og mediedækning. Og skabte det bedste Monte Carlo rally i nyere tid.

 

Starten gik onsdag eftermiddag, man fortsatte torsdag til længe efter mørkets frembrud og med rallystart i Valence fredag klokken 0630 og mål i Monte Carlo midt på natten mellem fredag og lørdag, havde man kreeret det perfekt mix. Naturligvis sluttede man rallyet med to passager af den legendariske hastighedsprøve over Col de Turini, transmitteret ”LIVE” på Eurosport. Den sad bare lige i øjet.

 

Naturligvis savnede man Sebastien Loeb, Miko Hirvonen og Petter Solberg. Men sidstnævnte kommer vi alligevel til at savne i flere af årets VM-rallyes og han sidder næppe i en fabriksbil, efter at den finansielle krise reducerede WRC til blot at have deltagelse fra to fabrikker (Citroën og Ford).

 

Mange er med

Men i IRC deltager Citroëns søsterfirma i PSA-koncernen, Peugeot, som også har dybe rødder i rallysporten, det Fiat-ejede Abarth, som er et ikon indenfor motorsport gennem årtier, og minsandten om ikke også Skoda har skabt en såkaldt S2000 rallybil til deltagelse i IRC og har hyret en tidligere VM-kører, Jan Kopecky samt den talentfulde finne, Juho Hanninen til at styre succes’en i hus. Det var lige før det skete med en sejr i Rallye Monte Carlo, men ivren og lidt børnesygdomme tog over: Hanninen ”valgte” at rulle med sin Fabia, mens tjekken styrede sin Skoda i mål på en flot 4. plads.

Jan Kopecky kørte sin helt nye Skoda Fabia S2000 i mål på en overbevisende 4. plads.


 

Også Mitsubishi er med på sidelinjen med flere Gr.N Lancer Evolution IX’ere og Honda såvel som VW er tilmeldt IRC.

 

Sejr til Orgier

I ”Monte” var det imidlertid rallyverdenens seneste stjerneskud, den Citroën-uddannede Sebastien Orgier, der udlånt til Peugeot glædede alle landsmændene og tog totalsejren i perfekt stil uden at sætte et hjul forkert gennem hele det mere end 350 kilometer lange rally, der traditionen tro bød på ustandselig skiftende underlag og vejrforhold. Alt lige fra tør asfalt til vand, sjap, sne og is, sol, regn og snevejr. Sådan som et Monte Carlo rally skal være.

 

Orgier er regerende junior verdensmester for Citroën, han prøvede Peugeots 207 S2000 racer blot en uge inden ”Monte” og sagt kort: En ny Sebastien Loeb har set dagens lys!

 

2’er i Monte Carlo blev den tidligere VM-kører, belgieren Freddy Loix med den erfarne multikunstner udi motorsport, den tidligere Le Mans og F3000 kører Stephane Sarazzin på 3.pladsen.

 

Alle triumferer

Total triumf for Peugeot med top-3 i det legendariske rally. Total triumf for Automobile Club de Monaco, som genoplivede traditionerne og bød på en unik udfordring. Total triumf for Eurosport, der gennemførte historiens første LIVE dækning af flere hastighedsprøver inkl. verdens mest berømte test over Col de Turini ved midnatstid fredag aften – et rigtig godt show. Total triumf for de mange deltagere, der satsede ligeså hårdt på Monte Carlo rallyet som nogen VM-kører ville gøre det. Total triumf for publikum, der fulgte løbet i hobetal – selvom racet manglede Loeb og VM-status. Men måske aller, aller mest: Total triumf for Intercontinental Rally Challenge, som har vist sig at være en tidsrigtig og spektakulær rallyserie på højeste niveau. Godt gået!

 

Se resultatet hér>>>

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt                                Web-design: SRP