At det internationale bilforbund, FIA, tog verdens
ældste og mest berømte ”almindelige” rally (versus
Dakar) ud af VM-kalenderen for 2009 virkede på
forhånd helt absurd. I stedet for at lukrere på den
status, rallyet har i kredse langt ud over
motorsporten, valgte man, at lade Rallye Monte Carlo
indgå i den turnus-ordning, der indebærer at et
traditionelt VM-rally på ingen måder længere vil
kunne bryste sig af, at være en fast bestanddel af
Verdensmesterskabet. For man skal ikke anse noget
for givet, når FIA er indblandet. Nu mangler man
blot at fjerne Monaco’s Grand Prix fra Formel 1 VM…
Heldigvis blev udfordringen taget op. Automobile
Club de Monaco var ikke sen til at sikre sig en helt
ny status: I år blev Rallye Monte Carlo første
afdeling af det unge Intercontinental Rally
Challenge (IRC), en løbsserie, parallel til WRC
(World Rally Championship), etableret for tre år
siden. Og resultatet blev et femstjernet ”Monte”,
fordi man hos arrangørerne af IRC forstår, hvad det
er, der trigger rallyfolket og resten af verden.
Bedste i nyere tid
Fra at være et 8-16 VM-rally, fordelt over perioden
fredag-søndag, genopfriskede ACM historien, miksede
den oprindelige udfordring i Rallye Monte Carlo
sammen med vor tids teknologiske niveau og
mediedækning. Og skabte det bedste Monte Carlo rally
i nyere tid.
Starten gik onsdag
eftermiddag, man fortsatte torsdag til længe efter mørkets
frembrud og med rallystart i Valence fredag klokken
0630 og mål i Monte Carlo midt på natten mellem
fredag og lørdag, havde man kreeret det perfekt mix.
Naturligvis sluttede man rallyet med to passager af
den legendariske hastighedsprøve over Col de Turini,
transmitteret ”LIVE” på Eurosport. Den sad bare lige
i øjet.
Naturligvis savnede man Sebastien Loeb, Miko
Hirvonen og Petter Solberg. Men sidstnævnte kommer
vi alligevel til at savne i flere af årets
VM-rallyes og han sidder næppe i en fabriksbil,
efter at den finansielle krise reducerede WRC til
blot at have deltagelse fra to fabrikker (Citroën og
Ford).
Mange er med
Men i IRC deltager Citroëns søsterfirma i
PSA-koncernen, Peugeot, som også har dybe rødder i
rallysporten, det Fiat-ejede Abarth, som er et ikon
indenfor motorsport gennem årtier, og minsandten om
ikke også Skoda har skabt en såkaldt S2000 rallybil
til deltagelse i IRC og har hyret en tidligere
VM-kører, Jan Kopecky samt den talentfulde finne,
Juho Hanninen til at styre succes’en i hus. Det var
lige før det skete med en sejr i Rallye Monte Carlo,
men ivren og lidt børnesygdomme tog over: Hanninen
”valgte” at rulle med sin Fabia, mens tjekken
styrede sin Skoda i mål på en flot 4. plads.
|