Den enes død, den andens brød. Helt så galt gik det
heldigvis ikke i bogstaveligste forstand i hvert
fald under torsdagens 12. og tredjesidste etape i
Rallye Dakar. Men Giniel de Villiers/Dirk von
Zitzewits fra hhv. Sydafrika og Tyskland overtog
føringen i rallyet, da team-kammeraterne i
Volkswagen teamet, Carlos sainz og Michel Périn
kørte ud over en skrant og havnede med hjulene i
vejret 4 meter nede.
”Heldigvis er begge kørere forholdsvis uskadte,”
sagde danske Kris Nissen efter ulykken. Kris Nissen
er Volkswagens motorsportsdirektør og dermed den
øverst ansvarlige for deltagelsen i det berømte
maraton rally. ”Sainz slap helt uskadt fra ulykken
og Périn brækkede et skulderblad – det er
naturligvis tilstrækkeligt til, at de ikke kan
fortsætte, men vi kan hos Volkswagen glæde os over,
at vi stadig har to biler på hhv. 1. og 2. pladsen.”
Ulykkestedet var ikke angivet i rutebogen og
umiddelbart efter var Mitsubishis Nani Roma tæt ved
at køre ud over samme skrant og placere sin Racing
Lancer ovenpå Sainz’ Race Touareg. Det kunne have
været et kønt syn, men det skete ikke, fordi
kamerafolk, der var ankommet til stedet, gjorde
tegn, så han fik drejet i tide.
Til gengæld fik Roma senere tekniske problemer af en
art, som ikke engang hans eget team havde
informationer om først på aftenen europæisk tid.
Sikkert er det blot, at uanset det måtte være
muligt, at få den debuterende Racing Lancer frem til
målet i Buenos Aires på lørdag, bliver det ikke på
en topplacering.
Torsdagens etape blev af alle anset for at være den
hårdeste i dette års rally. Deltagerne mødte store
mængder af såkaldt hvidt sand, som er meget
finkornet og uforudsigeligt. Volkswagens Mark
Miller, der nu er 2’er i rallyet, fordi han også
havde lidt problemer undervejs og blev overhalet af
de Villiers, sagde:
”Det er den hårdeste etape, jeg nogensinde har
kørt!”
Med to biler på de første to placeringer og en
tredje på sjettepladsen ser det så småt ud til, at
Volkswagen i år bliver det team, som første gang
vinder Rallye Dakar med en dieselbil. Man har også
forsøgt sig i fem år og er hver gang blevet besejret
af Mitsubishi, men meget skal gå galt hvis ikke
succes’en er i hus i år.
Men spørg Carlos Sainz: Han ved, hvor lidt der skal
til efter i den grad at have været årets hurtigste
kører.
Fredagens etape fører deltagerne fra La Rioja i
Argentina til Cordoba. Etapen er 545 kilometer lang, men man er fri af de kæmpemæssige sandbjerge og
kører fortrinsvis på
|