6
sekunders sejrsmargin: Årets Rallye Dakar er indtil
nu blevet udkæmpet på marginalerne. De første
hastighedsprøver var ekstremt hurtige og det samme
gjorde sig i vidt omfang gældende på tirsdagens 4.
etape, hvor den førende spanier, Carlos Sainz, kørte
sin Volkswagen Race Touareg i mål blot 6 sekunder
hurtigere end rallyets nummer 2, Nasser Al Attiyah i
BMW X3 CC – efter 459 kilometers hæsblæsende hastighedstest.
Dermed er der i praksis status quo i maraton-rallyet
om end de to førende biler stille og roligt øger
distancen til de bedste af konkurrenterne, dels
Sains’ teamkammerater hos Volkswagen, dels de tre
Mitsubishi Racing Lancer, som stadig er med i racet.
”Jeg ser virkelig frem til at prøverne bliver mere
teknisk krævende,” siger Mitsubishis Stephane
Peterhansel, som har vundet Rallye Dakar 9 gange,
hvoraf de tre har været bag rattet af en Mitsubishi.
Og det til trods for at løbets 4. etape var
væsentlig mere teknisk krævende end de tre
foregående.
Teknisk krævende betyder, at køreteknikken får en
relativt større betydning end rå fartformåen.
Omvendt er der intet, der tyder på at de nye Racing
Lancers er Touareg’erne underlegne i fart, for nr. 3
på tirsdagens etape var netop en Racing Lancer, kørt
af den tidligere verdensmester i styrtløb og Dakar
vinder, Luc Alphand – foran en Race Touareg kørt af
amerikaneren Mark Miller. Alt imens de to ørken
specialister, Volkswagens Giniel de Villiers og
Mitsubishis Peterhansel måtte affinde sig med
placeringer som nr. 6. hhv. 8.
Så Peterhansels udtalelse er nok symptomatisk for
dette års rally: Hastigheden har været usædvanlig
høj i løbets første fase og nu venter man spændt på,
hvordan de kommende dages etaper udvikler sig. Kun
løbsledelsen ved, hvad de skjuler i detaljer, i og
med rallyet aldrig tidligere har været afviklet i
Sydamerika.
Etapen tirsdag førte deltagerne mod nord og visse
steder op i over 1300 meters højde – som dog intet er imod onsdagens etape, hvor man kommer dobbelt
så højt op over havets overflade.
De store højder stiller særlige krav til
turbomotorernes funktion. Men talrige
simuleringstests har indikeret, at hverken
Mitsubishi eller Volkswagen får problemer.
Spørgsmålet er, hvordan Attiyahs BMW X3 klarer
skærerne. Den har været meget hurtig indtil nu – det
vidste man i forvejen at den ville være. Men den er
ingen fabriksbil og det er tænkeligt, at køreren fra
Qatar, som i øvrigt har svensk co-driver (Tina
Thörner), får problemer, når sværhedsgraden som det
forventes stiger i de kommende dage.
|
|
|
|
Luc Alphand var tirsdag den bedste Mitsubishi kører,
da hans Racing Lancer nåede målstregen små 2,5
minutter efter Sainz.
Onsdag går ruten endnu engang mod nord, til San
Rafael, fortsat i Argentina. Foruden de for et Dakar
rally usædvanlig store højder køres der i stærkt
varieret terræn og deltagerne forventer at møde de
første sydamerikanske sanddyner for første gang. Det
kræver sin mand og sin bil, at komme hurtigt igennem
de i alt 506 kilometer, som hastigheds-delen udgår af onsdagens samlede strækning
på
763 kilometer.
Resultat af dagens etape, Rallye Dakar 2009:
-
Carlos Sainz/Michel Perin (SPA/FRA), Volkswagen
Race Touareg
2, 3t42,57s
-
Nasser Al Attiyah/Tina Thörner (QAT/SWE), BMW X3
CC, +6s
-
Luc Alphand/Gilles Picard (FRA/FRA), Mitsubishi
Racing Lancer, +2m24s
-
Mark Miller/Ralph Pitchford (USA/SAF),
Volkswagen Race Touareg 2, +4m20s
-
Nani Roma/Lucas Cruz Senra (SPA/SPA), Mitsubishi
Racing Lancer, +5m38s
-
Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (SAF/GER),
Volkswagen Race Touareg 2, +4m01s
Stillingen I Rallye Dakar d. 5. januar 2009:
-
Carlos Sainz/Michel Perin (SPA/FRA), Volkswagen
Race Touareg 2, 12t47m45s
-
Nasser Al Attiyah/Tina Thörner (QAT/SWE), BMW X3
CC, +3m46s
-
Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (SAF/GER),
Volkswagen Race Touareg 2, +11m33s
-
Stephane Peterhansel/Jean-Paul Cottret
(FRA/FRA), Mitsubishi Racing Lancer, +15m41s
-
Nani Roma/Lucas Cruz Senra (SPA/SPA), Mitsubishi
Racing Lancer, +20m0s
-
Mark Miller/Ralph Pitchford (USA/SAF),
Volkswagen Race Touareg 2, +20m05s
|
|
|
|
|