”El Matador”, alias spanske Carlos Sainz, har taget
føringen i Rallye Dakar. På rallyets 2. etape, som
fandt sted søndag eftermiddag europæisk tid, kørte
den tidligere dobbelte rally verdensmester og
cross-country verdensmester sin Volkswagen Race
Touareg 2 i mål på en tid, som ikke bare betød, at
Sainz vandt dagens hastigheds etape men også, at han
overtog føringen i rallyet.
Efter førstedagens high-speed etape faldt tempoet
noget på andendagens 200 kilometer hastighedsetape.
Det tog Sainz små 2 timer at køre de 200 kilometer
og etapen, som var meget køreteknisk krævende,
passede til den spanske kører, som i folkemunde i de
spansk talende lande ikke uden grund går under
navnet ”El Matador”.
”Det var en meget vanskelig prøve med en masse støv
og mange motorcykler. Tid efter anden blev vi nødt
til næsten at holde stille,” fortalte Carlos Sainz
ved etape målet. Det meget støv fra motorcyklerne,
der starter inden bilerne, var til stor gene. Når
bilerne indhenter de langsommere af motorcyklerne,
er det svært at passere dem på grund af meget ringe
sigtbarhed i støvskyerne.
2. etape gav dog en klar indikation af, at de to
giganter er godt i gang med at stramme op på
tingene. Sainz vandt i sin Volkswagen, men den
9-dobbelte Dakar vinder, franskmanden Stephane
Peterhansel, kørte sin Mitsubishi Racing Lancer i
mål på 2. pladsen blot 1 minut og 14 sekunder efter
Sainz. På tredjepladsen, bare 42 sekunder efter
Peterhansel, kom Sainz’ team-kammerat,
sydafrikaneren Giniel de Villiers, som også havde
under et minut til manden på 4. pladsen, Nani Roma i
endnu en Racing Lancer.
Vinderen af første etape, Nasser Al Attiyah fra
Qatar, som kører en BMW X3 CC sammen med sin svenske
co-driver, Tina Thörner, måtte nøjes med 9. pladsen,
godt seks minutter efter den vindende Volkswagen.
Resultatet indebærer som nævnt at Carlos Sainz, der
akkompagneres af Michel Perin, har overtaget
føringen i rallyet, foran Giniel de Villiers og med
Stephane Peterhansel på 3. pladsen. Al Attiyah er nu
nr. 4.
Men som altid i et Dakar rally giver de første
prøver kun en indikation af styrkeforholdet mellem
giganterne fra de store bilfabrikker, intet er
afgjort i denne fase af løbet. Og styrkeforholdet
er intakt, Volkswagen og Mitsubishi, som
debuterer med en ny dieseldreven Lancer, er i
praksis fuldstændig lige hurtige. Marginalerne er så
små, at det alene er praktiske detaljer på de lange
stræk, der afgør placeringerne.
Dér hvor slaget kommer til at stå, er i det rigtige
off-road terræn, som deltagerne kommer til at få
færten af i de kommende dage, hvor man nærmer sig
Andesbjergene på vej imod Chile. Det sker dog ikke
på mandagens etape, hvor man kører mod vest til
Jacobacci. Alligevel ændrer terræn’et karakter fra
en blanding af løst grus og sand til en kombination
af groft grus og hård jord. Et sådan terræn er hårdt
ved dækkene, ved hjulophæng og en stor fysisk
belastning for kørerne.
|