- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sebastien Loeb/Daniel Elena/Citroën C4 WRC: Rallye GB 2008.


Masser af rally lige nu


Januar måned er om nogen en rally måned. Tre store rallybegivenheder rundt om i verden sætter sig på de motorsport interesseredes opmærksomhed. Rallye Dakar, Rallye Monte Carlo og Rallye Ireland.


Tekst: Søren Clauding – 22. januar 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Rallye Dakar

Rallye Dakar er for længst forbi og blev en kæmpe succes, selvom arrangørerne var blevet nødsaget til at flytte det fra den traditionelle tur gennem Sahara i Afrika til Argentina og Chile.

 

Mange tvivlede på forhånd, men bagefter var der ingen skeptiske miner: Ikke bare havde Argentina og Chile vist sig at være eminente værtsnationer. Det enestående sydamerikanske landskab, som vi måske især i Europa ikke havde så stort et kendskab til, viste sig at stille deltagerne overfor unikke udfordringer, som indebar, at rallyet fra aller første dag var hårdt, udfordrende og måske et af de aller hårdeste Dakar rallyes nogensinde.

 

Landskabet varierede i en uendelighed, køreunderlaget var aldrig konstant. Alt fra fastkørt grus til super bløde sandstrækninger, kolossale højdeforskelle og sanddyner så store som bjerge, skiftende vejrforhold fra kulde til tropisk varme. Alle de forhold betød, at de, der kom igennem, kunne bryste sig over, ikke bare at have gennemført et hårdt Dakar-rally, hvor hastighederne mange steder var meget høje, men også et Dakar rally, hvor den tekniske udfordring overgik enhver fantasi.

 

Ekstraordinær triumf

Det sidstnævnte gjorde især Volkswagens første Dakar sejr til en ekstraordinær triumf. Volkswagen havde i fem år arbejdet målrettet på, at vinde Rallye Dakar, men vel at mærke et Dakar-rally, som man forventede skulle finde sted på til dels velkendt grund i Afrika. I Sydamerika var alt ukendt, men Volkswagen teamet med danske Kris Nissen i spidsen om motorsports direktør og ligeså danske Peter Utoft som daglig leder i form af rollen som teamchef, klarede opgaven til punkt og prikke. Volkswagen tog sejren, de scorede 2. pladsen og havde antagelig også snuppet 3. pladsen, hvis ikke en ærgerlig kørerfejl fra den tidligere dobbelte verdensmester Carlos Sainz’ side medførte, at holdets Race Touareg havnede i en kløft med hjulene i vejret.

 

Rallyets barske natur blev også understreget af, at det så sejrsvante Mitsubishi team fik kam til håret. Efter at have vundet i alt 12 Dakar rallyes i 20 forsøg – de sidste syv år oven i købet i træk – måtte Mitsubishi kapitulere. Man debuterede med en helt ny dieseldreven Mitsubishi Racing Lancer, kun tre af de fire biler kom igennem og selvom den fjerde bil tog en respektabel 10. plads var det langt fra den succes, man havde været vant til.

 

Dakar historie

For Volkswagens vedkommende blev der sat en stribe milepæle i Dakar historien: Udover, at det var deres første Dakar sejr, var tyskerne var de første, der vandt et Dakar rally med en dieselbil, de første der vandt et Dakar rally udenfor Afrika og Giniel de Villiers var den første afrikaner, der har vundet et Dakar-rally.

 

Bare en uge efter Rallye Dakar blev der taget hul på Intercontinental Rally Challenge. Første afdeling var der berømte Rallye Monte Carlo. Det køres netop nu.


Rally VM

I den kommende weekend går det så løs i Rally VM – WRC (World Rally Championship). Verdensmesterskabet er blevet en kostbar affære, så kostbar, at flere af de deltagende fabriksteams har valgt at trække sig ud af VM med reference til den finansielle krise. Subaru holder et års pause, Suzuki har ikke oplyst, at man har tænkt sig at komme tilbage. Det efterlader Citroën og Ford som de eneste tilbageblevne bilfabrikker i Rally VM. Det behøver ikke nødvendigvis, at gøre verdensmesterskabet mindre interessant, for de seneste års VM-kamp har alligevel været en dyst imellem de to bilmærker og den fortsætter så i år.

 

Topkørerne er Citroëns Sebastien Loeb. Loeb er verdens mest succesrige rallykører nogensinde og han er også regerende verdensmester. Ligesådan tilbageerobrede Citroën VM-titlen for bilmærker i fjor. Op imod de to står det, hvad kørerbesætningen angår lidt yngre Ford-team med Miko Hirvonen og Jari Matti Latvala som de to, der skal udkonkurrere Citroëns C4 WRC med hhv. Loeb og spanieren Daniel Sordo i førersæderne.

 

Irland på fredag

Første afdeling af VM plejer at være Rallye Monte Carlo. Men i år har det internationale bilforbund, FIA, valgt at bortsortere verdens mest berømte rally – en mærkelig beslutning i øvrigt – til fordel for et nyt rally i Irland. Og det er hér man lægger ud på fredag d. 30. januar.

 

Én af de kørere, de millioner af rallyfans, som følger Verdensmesterskabet hvert år, komme til at savne, i hvert fald i årets premiere løb, er nordmanden Petter Solberg. Solberg har hidtil kørt Subaru og vandt VM tilbage i 2003. I og med Subaru har trukket sig ud, er Solberg blevet fritstillet, men det er ikke let med kort varsel at finde en konkurrencedygtig bil og et professionelt team, for ikke at tale om de nødvendige budgetter.

 

Atkinsson i Citroën

Petter Solberg kan ikke nå, at være med i det irske rally, men han forventer at være klar ved det norske VM-rally et par uger senere. Hvilken bil, den yderst populære nordmand skal køre, ligger ikke fast endnu. Subaru team-kammeraten Chris Atkinsson er derimod med allerede i Irland. Han skal køre en Citroën C4 for Citroën junior-teamet, som er et slags semiprivat fabriksteam. Han har testet den VM-vindende bil en enkelt dag og fastslår, at Citroëns C4 VM rallybil er en helt fantastisk bil at køre.

 

”Det er helt utroligt, hvor aggressivt man kan angribe kurverne og i hvor god balance C4’eren er ved topfart på lange hurtige stræk.” fastslår han. I sagens natur ser Chris Atkinsson frem imod rally VM i en Citroën i år. Det gør vi andre også for det er jo slet ikke utænkeligt, at Sebastien Loebs største udfordring i år kommer fra en kører som også er tilknyttet Citroën. Vi venter med spænding, om end det endnu ikke ligger fast om Atkinsson skal køre Citroën C4 WRC hele året.


Se WRC løbskalenderen hér>>>


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt                                Web-design: SRP