Rallye Dakar
Rallye Dakar er for længst forbi og blev en kæmpe
succes, selvom arrangørerne var blevet nødsaget til
at flytte det fra den traditionelle tur gennem
Sahara i Afrika til Argentina og Chile.
Mange tvivlede på forhånd, men bagefter var der
ingen skeptiske miner: Ikke bare havde Argentina og
Chile vist sig at være eminente værtsnationer. Det
enestående sydamerikanske landskab, som vi måske
især i Europa ikke havde så stort et kendskab til,
viste sig at stille deltagerne overfor unikke
udfordringer, som indebar, at rallyet fra aller
første dag var hårdt, udfordrende og måske et af de
aller hårdeste Dakar rallyes nogensinde.
Landskabet varierede i en uendelighed,
køreunderlaget var aldrig konstant. Alt fra fastkørt
grus til super bløde sandstrækninger, kolossale
højdeforskelle og sanddyner så store som bjerge,
skiftende vejrforhold fra kulde til tropisk varme.
Alle de forhold betød, at de, der kom igennem, kunne
bryste sig over, ikke bare at have gennemført et
hårdt Dakar-rally, hvor hastighederne mange steder
var meget høje, men også et Dakar rally, hvor den
tekniske udfordring overgik enhver fantasi.
Ekstraordinær triumf
Det sidstnævnte gjorde især Volkswagens første Dakar
sejr til en ekstraordinær triumf. Volkswagen havde i
fem år arbejdet målrettet på, at vinde Rallye Dakar,
men vel at mærke et Dakar-rally, som man forventede
skulle finde sted på til dels velkendt grund i
Afrika. I Sydamerika var alt ukendt, men Volkswagen
teamet med danske Kris Nissen i
spidsen om motorsports direktør og ligeså danske
Peter Utoft som daglig leder i form af rollen som
teamchef, klarede opgaven til punkt og prikke.
Volkswagen tog sejren, de scorede 2. pladsen og
havde antagelig også snuppet 3. pladsen, hvis ikke
en ærgerlig kørerfejl fra den tidligere dobbelte
verdensmester Carlos Sainz’ side medførte, at
holdets Race Touareg havnede i en kløft med hjulene
i vejret.
Rallyets barske natur blev også understreget af, at
det så sejrsvante Mitsubishi team fik kam til håret.
Efter at have vundet i alt 12 Dakar rallyes i 20
forsøg – de sidste syv år oven i købet i træk –
måtte Mitsubishi kapitulere. Man debuterede med en
helt ny dieseldreven Mitsubishi Racing Lancer, kun
tre af de fire biler kom igennem og selvom den
fjerde bil tog en respektabel 10. plads var det
langt fra den succes, man havde været vant til.
Dakar historie
For Volkswagens vedkommende blev der sat en stribe
milepæle i Dakar historien: Udover, at det var deres
første Dakar sejr, var tyskerne var de første, der
vandt et Dakar rally med en dieselbil, de første der
vandt et Dakar rally udenfor Afrika og Giniel de
Villiers var den første afrikaner, der har vundet et
Dakar-rally.
Bare en uge efter Rallye Dakar blev der taget hul på
Intercontinental Rally Challenge. Første afdeling
var der berømte Rallye Monte Carlo. Det køres netop
nu. |