- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dæk leverandør til Audi og Peugeot i 24 timers Le Mans


Følg Le Mans Motorsiden: Under årets 24-timers løb bringer vi aktuelle historier og fotos - direkte fra banekanten i Le Mans.


Præsenteret i samarbejde med Michelin og Shell



Team Essex skiftede bagenden på Porschen på mindre end seks minutter


Le Mans 2009: Nattens genvordigheder

Søndag 10:15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Natten plejer at være den helt store udfordring i 24-timers Le Mans. Trætheden, ringe sigtbarhed i mørket og forskellene i hastighederne på de hurtigste LMP1 og de langsomste LMGT2 biler forårsager ofte kritiske situationer.

 

I år var natten på Le Mans ikke forskellig fra de foregående år. Pescaolo-Peugeot'en med startnummer 17 blev totalt skadet klokken 04:09 og førerens tilstand efter ulykken er endnu ikke blevet oplyst.

 

Flere andre forulykkede, men heldigvis kun materiel skade. Og så kunne de to kamphaner i LMP2 klassen ikke dy sig for at udøve nærkamp i ordets egentlige forstand.

 

Ved 5-tiden i morges påkørte Goh-Porschen med startnummer 5 Casper Elgaards Team Essex Porsche RS Spyder og begge biler måtte i pit. En intensiv indsats fra Essex-mandskabets side fik hurtigt bilen på banen igen - blot 5m23s tog udskiftningen af Porschens bagparti - i i forhold til Goh Porschen mistede det danske team kun halvandet minut.

 

Derfor er stillingen i LMP2 uforandret: Team Essex fører klassen med omkring 3 omgange til Goh-Porschen.

I den samlede stilling ligner Peugeot mere og mere en sejrsherre i dette års Le Mans. Den eneste tilovers blevne Audi i topstriden - bilen med nr. 1 på siden og bl.a. Tom Kristensen i cockpittet - kan ganske enkelt ikke følge Peugeot'erne, der besætter de to første placeringer. I spidsen ligger Peugeot nr. 9, som i øjeblikket køres af den tidligere Formel 1 kører, Alexander Wurz.

 

I LMGT1 er Jan Magnussens Corvette ikke længere i spidsen. Jan selv har haft voldsom kvalme med opkastninger og føringen er nu i hænderne på team kammeraterne i Corvette nr. 64. Samtidig er Allan Simonsens Ferrari er faldet så langt tilbage, at man afslutter feltet som den absolutte rosin i pølseenden.

 

Juan Barazzi holder skansen og er 6'er i LMP2 mens Christian Bakkerud er avanceret til 10. pladsen totalt og dermed også i LMP1.

 

...og så har meteorologerne iøvrigt lovet regn inden løbet er slut. Intet er sikkert endnu, slet ikke hvis det begynder at regne...


Stillingen efter 19 timer>>>


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt                                Web-design: SRP