10 timer inde i årets
24-timers Le Mans er stillingen stort set uændret
over de sidste timer. Det giver anledning til en
lille snak om et centralt emne netop Le Mans:
Dækkene og ikke mindst de ændringer, der er sket
sammenlignet med tidligere år.
Michelin leverer
dækkene til 41 ud af de ialt 55 startende teams. I
de sidste 11 år har den vindende bil i 24-timers Le
Mans kørt på Michelin dæk. Men udviklingen har i den
forløbne tid været kolossal.
En nyhed i år er
ændrede regler for pitstop, som indebærer, at der i
praksis kun må arbejdes på ét hjul af gangen, når
bilen holder i pitlane, og kun to mekanikere må
arbejde på bilen af gangen, når den ikke er i
garage.
Det stiller
fornyede krav til dækkene, fordi der nu med de
langvarige dækskift er brug for færre dækskift
undervejs. Og det er præcis hvad bl.a. Audi har
formået at gennemføre: 4 stints pr. sæt, det er et
stint mere pr. sæt sammenlignet med i fjor.
|
|
|
|
En nyhed er også
samarbejdet med det danske Team Essex. Samarbejdet
indebærer, at teamets Porsche RS Spyder, som
deltager i og i øjeblikket fører LMP2 klassen, er
dekoreret i Michelins såkaldte Green X Challenge
faver.
Michelin Green X Challenge er en konkurrence, hvor
den deltager (bil), som har udnyttet energi
tilførslen bedst, vinder. Vinderen findes ved hjælp
af et såkaldt Effektivitets Indeks som er baseret på
to centrale tal: Bilens gennemsnitsfart eksklusiv
pitstop sat i forhold til dens brændstofforbrug.
Man gennemfører
Green X Challenge i bl.a. den europæiske Le Mans
serie, hvor det var Bruichladdich Brunau teamet som
vandt i Barcelona (1. afd.) og Team Essex, der vandt
i Francorchamps (2. afd.). Også i 24-timers Le Mans
findes der en vinder.
Stillingen efter 10 timer>>>
|
|
|
|
|