- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dæk leverandør til Audi og Peugeot i 24 timers Le Mans


Følg Le Mans Motorsiden: Under årets 24-timers løb bringer vi aktuelle historier og fotos - direkte fra banekanten i Le Mans.


Præsenteret i samarbejde med Michelin og Shell



Tankning af den førende Audi R15 TDI. Tom Kristensen i cockpittet.

Klik på billedet og se det større.


Le Mans 2009: 3-2-1 Audi


Lørdag 22:30

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Først var der tre, så var der to og nu er der én Audi tilbage i toppen af årets 24-timers Le Mans. Heldigvis er det, set med danske øjne, den rigtige Audi, der endnu er med i racet, nemlig R15 TDI'en med nr. 1 på siden og netop nu Tom Kristensen i cockpittet.

 

Audi nr. 3 havde en voldsom afkørsel i løbets første time, og for en halv time siden strøg Audi nr. 2 af banen og blev så molesteret, at løbsledelsen forbød den at fortsætte.

 

Men det går heller ikke for let hos Peugeot. Kort forinden Audi afkørslen fik Peugeot 980 HDI med nr. 8 på siden problemer og faldt tilbage. Der var tale om en ødelagt drivaksel, som dog blev skiftet på blot 8 minutter (hus det, næste gang din bil er på værksted...).

 

Efter løbets første syv timer er det herefter Peugeot nr. 9 med lige nu Marc Gene i førersædet, som besætter førstepladsen foran Audi nr. 1 med Tom K. Afstanden imellem de to er under to minutter, men der er ikke i den beregning taget højde på forskelle i pitstop frekvensen - dog har Peugeot'en været i pit to gange flere end Audi'en.


Tom Kristensen. Klik på billedet og se det større.


På tredje og fjerdepladsen ligger yderligere to Peugeot'er, fabriksbilen med nr. 8, der nu er avanceret fra den 6. plads, den var faldet tilbage til, samt Pescarolo 908'eren, som følger forbavsende godt med. Den garvede franskmand, der er synonym med Le Mans kan som teamchef meget vel gå hen at blive løbets absolutte overraskelse.

Især fordi Lola Aston Martin'erne ikke er blevet den trussel, man kunne have forestillet sig. Den bedste ligger dog kun 3 omgange efter den førende Peugeot på en samlet 5. plads foran de to privatanmeldte Kolles Audi'er, hvoraf Christian Bakkeruds er 7'er.

 

I de øvrige kategorier er Team Essex fortsat i spidsen af LMP2, efter dog at have mistet føringen en kort stund. Med Emanuel Collard i førersædet er Porschen igen i spidsen.


Klik på billedet og se det større.


Og så har Jan Magnussen netop overtaget Corvetten i LMGT1 klassen - i føring. Der er dog mindre end en omgang til teamets anden bil, der ligger 2'er i klassen.

 

I LMGT2 klassen er der også rigtig hård kamp om topplaceringerne. Farnbacher Ferrari'en, med bl.a. Allan Simonsen i førersædet, ligger og svinger mellem 6. pladsen og 10. pladsen. Afstanden til den førende bil er et par omgange.

 

Og i LMP2 ligger Barazzi teamet, nu med Phil Bennett i cockpittet, på 5. pladsen


Stillingen efter 7 timer>>>


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt                                Web-design: SRP