I
fjor var der danskere på podiet i samtlige klasser i
24-timers Le Mans. Sådan kan det også godt gå hen at
blive i år, for selvom syv danske racerkørere ikke
er det maksimale, man har oplevet i det klassiske
franske langdistanceløb, er alle på et meget højt
niveau og absolutte sejrskandidater, hvis tingene
flasker sig rigtigt.
Selvfølgelig er Tom Kristensen stor favorit. Som
Casper Elgaard siger det: Han har stor tiltro til,
at rekorden for flest sejre på Le Mans (de otte
sejre, som Tom Kristensen har vundet) vil blive
slået i år. En anden måde at sige på, at han på det
bestemteste tror på at Tom kan vinde igen.
Toms niende
Og hvorfor ikke… Tom Kristensen vandt Le Mans i fjor
kort tid efter den alvorlige ulykke på Hockenheim.
Han var bestemt ikke 100 procent fit, men han er
skabt af et materiale, som meget få racerkørere kan
prale af. Siden har han vundet 12-timers løbet på
amerikanske Sebring (for 5. gang – det er også
rekord) og han indledte DTM sæson’en med en sejr.
Tom Kristensen
Foto: Vivi Siiger
Sidste år var Audi racerne i teorien de nye Peugeot
racere underlegne. Peugeot’erne var hurtigere, men
Audi teamet arbejdede bedre og så havde Audi det
ultimative trumfkort: Tom Kristensen.
Optimeret Audi
I
år møder tyskerne op med en helt ny Audi, døbt R15,
som er optimeret overalt. Man mangler en
sammenligning, for den traditionelle pre-test er
blevet bort rationaliseret i år med finanskrisen som
begrundelse, og det er reelt først når løbet flages
i gang lørdag d. 13. juni klokken 15:00 at man får
et indtryk af styrkeforholdet.
Som i de seneste år skal Tom Kristensen køre Le Mans
sammen med Alan McNish og Dindo Capello. De har
startnummer 1 og det er på ingen måde det værst
tænkelige udgangspunkt…
”På papiret er vores biler ligeså stærke som Peugeot
i år, men vi har ikke kørt imod dem endnu med den
nye R15. Men hvad team-arbejdet angår er vi meget
stærke, det kan gå hen og blive en afgørende
faktor,” fastslår Tom Kristensen inden løbet.
Christian Bakkerud i Audi
Tom K er storfavorit til totalsejren, men i klassen
for de store prototyper, LMP1, deltager også
Christian Bakkerud. Han kører også Audi, men der er
tale om en Audi R10, privat anmeldt af det tyske
Kolles team. Bakkerud har ikke den store erfaring i
langdistanceløb og Le Mans bliver en udfordring.
Dertil kommer at Audi R10 er samme bil, som i fjor
var for langsom i forhold til Peugeot’erne. Men
netop erfaringerne fra i fjor dokumenterer, at i Le
Mans er alt muligt. Og en podieplacering er ikke
utænkelig for den unge dansker.
Bemærkelsesværdigt er det, at i top-kategorien
finder man tre fabriks Audi R15 (den ene anmeldt af
Audi Sport North America, men det er mere et
spørgsmål om markedsføring og budgettering) samt to
privatanmeldte R10. På Peugeot siden er der også tre
908’ere og man har i tilgift en bil udlånt til
Pescarollo teamet. Der er tale om dieselbiler, både
hos Audi og Peugeot, hvorimod Aston Martin, som
debuterer i LMP1, har valgt at basere deltagelsen på
den 6-liters V12, som stammer fra den
seriefremstillede DB9 og et samarbejde med erfarne
Lola.
|