- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dæk leverandør til Audi og Peugeot i 24 timers Le Mans


Følg Le Mans Motorsiden: Under årets 24-timers løb bringer vi aktuelle historier og fotos - direkte fra banekanten i Le Mans.


Præsenteret i samarbejde med Michelin og Shell




Le Mans 2009:

Danske favoritter i alle klasser

Audi vs Peugeot – men pas på Aston

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I fjor var der danskere på podiet i samtlige klasser i 24-timers Le Mans. Sådan kan det også godt gå hen at blive i år, for selvom syv danske racerkørere ikke er det maksimale, man har oplevet i det klassiske franske langdistanceløb, er alle på et meget højt niveau og absolutte sejrskandidater, hvis tingene flasker sig rigtigt.

 

Selvfølgelig er Tom Kristensen stor favorit. Som Casper Elgaard siger det: Han har stor tiltro til, at rekorden for flest sejre på Le Mans (de otte sejre, som Tom Kristensen har vundet) vil blive slået i år. En anden måde at sige på, at han på det bestemteste tror på at Tom kan vinde igen.

 

Toms niende

Og hvorfor ikke… Tom Kristensen vandt Le Mans i fjor kort tid efter den alvorlige ulykke på Hockenheim. Han var bestemt ikke 100 procent fit, men han er skabt af et materiale, som meget få racerkørere kan prale af. Siden har han vundet 12-timers løbet på amerikanske Sebring (for 5. gang – det er også rekord) og han indledte DTM sæson’en med en sejr.


Tom Kristensen

Foto: Vivi Siiger


Sidste år var Audi racerne i teorien de nye Peugeot racere underlegne. Peugeot’erne var hurtigere, men Audi teamet arbejdede bedre og så havde Audi det ultimative trumfkort: Tom Kristensen.

 

Optimeret Audi

I år møder tyskerne op med en helt ny Audi, døbt R15, som er optimeret overalt. Man mangler en sammenligning, for den traditionelle pre-test er blevet bort rationaliseret i år med finanskrisen som begrundelse, og det er reelt først når løbet flages i gang lørdag d. 13. juni klokken 15:00 at man får et indtryk af styrkeforholdet.

 

Som i de seneste år skal Tom Kristensen køre Le Mans sammen med Alan McNish og Dindo Capello. De har startnummer 1 og det er på ingen måde det værst tænkelige udgangspunkt…

 

”På papiret er vores biler ligeså stærke som Peugeot i år, men vi har ikke kørt imod dem endnu med den nye R15. Men hvad team-arbejdet angår er vi meget stærke, det kan gå hen og blive en afgørende faktor,” fastslår Tom Kristensen inden løbet.

 

Christian Bakkerud i Audi

Tom K er storfavorit til totalsejren, men i klassen for de store prototyper, LMP1, deltager også Christian Bakkerud. Han kører også Audi, men der er tale om en Audi R10, privat anmeldt af det tyske Kolles team. Bakkerud har ikke den store erfaring i langdistanceløb og Le Mans bliver en udfordring. Dertil kommer at Audi R10 er samme bil, som i fjor var for langsom i forhold til Peugeot’erne. Men netop erfaringerne fra i fjor dokumenterer, at i Le Mans er alt muligt. Og en podieplacering er ikke utænkelig for den unge dansker.

 

Bemærkelsesværdigt er det, at i top-kategorien finder man tre fabriks Audi R15 (den ene anmeldt af Audi Sport North America, men det er mere et spørgsmål om markedsføring og budgettering) samt to privatanmeldte R10. På Peugeot siden er der også tre 908’ere og man har i tilgift en bil udlånt til Pescarollo teamet. Der er tale om dieselbiler, både hos Audi og Peugeot, hvorimod Aston Martin, som debuterer i LMP1, har valgt at basere deltagelsen på den 6-liters V12, som stammer fra den seriefremstillede DB9 og et samarbejde med erfarne Lola.

Aston Martin kan meget vel komme til at give dieselbilerne grå hår i cockpittet, for dieselbilerne er straffet med 30 ekstra kilogram. Dertil kommer at nye pitstop regler kun tillader, at der i praksis kun arbejdes på ét hjul af gangen. Det indebærer at der alt andet lige vil blive tilbragt mere tid i pitten og mindre tid på banen – hvorved fordelen ved dieselbilernes bedre brændstofforbrug reduceres.

 

Team Essex genopstår

I den mindre LMP2 klasse deltager Team Essex med to danske kørere i form af Casper Elgaard (har kørt Le Mans seks gange tidligere) og Christian Poulsen (debutant) bistået af franskmanden Emanuel Collard. Sidste efterår meddelte Team Essex, at man trak sig ud af international motorsport men nu er teamet genopstået. Der er tale om det oprindelige Essex-team, men med intensiv bistand fra Porsche fabrikken. Sidste år blev Essex-Porchen nr. 2 i LMP2 klassen og en sejr skulle være indenfor rækkevidde.



”Intet er galt uden at det er godt for noget og som tiden er lige nu står køberne til en racerbil til 10 millioner kroner ikke ligefrem i kø. Derfor havde teamet stadig bilen stående i garagen, da Porsche henvendte sig med henblik på at samarbejde i årets Le Mans. Vores største konkurrent er GOH-teamet, som har vundet tidligere og som vi ikke i år har haft lejlighed til at prøve kræfter med,” siger Casper Elgaard forud for årets Le Mans race.

 

I LM P2 deltager også Juan Barazi. Den største udfordring, baseret på erfaringerne, bliver at få Zytek raceren i mål uden for mange ikke planlagte pitstop.

 

Jan Magnussen er favorit

I den store LM GT1 klasse for biler, baseret på serieproducerede sportsvogne, er Jan Magnussen favorit. Favorit status’en vakler dog en anelse, fordi deltagerlisten inkluderer en Aston Martin DBR9, som effektivt satte Corvette racerne på plads sidste år. Men kørerbesætningen på Aston’en er ikke særlig overbevisende. Det er i øvrigt sidste gang, at den powerfulde Corvette C6.R deltager i Le Mans. Næste år satser man på at være med i den mindre men langt mere konkurrencefyldte og relevante LM GT2 kategori. Forudsat naturligvis, at redningsplanen for General Motors fungerer. Heldigt at anmeldelsesgebyret til dette års Le Mans var betalt på forhånd – ellers kunne GM’s betalingsstandsning nemt have sat en stopper for deltagelsen i 24-timers løbet.

 

Allan Simonsen i Ferrari

I LM GT2 klassen er der fra dansk side særlig opmærksomhed omkring Allan Simonsen. Han deltager for Farnbacher Racing, som tidligere har ligget til at vinde klassen i Le Mans med bl.a. danske Lars Erik Nielsen bag rattet. Dengang mistede man sejren, fordi gearstangen knækkede i Porsche raceren. I år deltager man med Ferrari F 430 GT biler.

 

”Fordelen ved dem er bl.a., at de har en meget stærk gearkasse,” fortæller Allan Simonsen. ”Det er ikke som i gamle dage, hvor Ferrari racerne var hurtige men ikke kunne holde. I dag er de faktisk ret pålidelige,” fastslår han.


Link til deltagerlisten (pdf-fil)

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt                                Web-design: SRP