Tom Kristensens Audi R15 er ikke på pole-position i
årets 24-timers Le Mans – det får næppe nogen
praktisk betydning. Men ellers kan vi med ægte dansk
national patriotisme glæde os over enestående danske
kvalifikations præstationer.
Kvalifikationskørslerne var præget af to centrale
faktorer: Det regnede meget af tiden – men frem for
alt: Pre-testen, som normalt indleder 24-timers
racet nogle uger forinden, var aflyst i år for at
spare penge. Derfor havde de 55 deltagende teams
ikke bare kvalifikation som formål men også
opsætningen af bilerne, dæktests etc. som normalt
ikke afvikles på et øjeblik.
Peugeot i pole
De vanskelige træningsforhold betød, at der blev
satset meget lidt på at opnå pole-position. Tom
Kristensens hold-kammerat, Allan McNish, satte
imidlertid en super-tid meget tidligt i forløbet og
den holdt indtil Peugeot teamet sidst i
kvalifikations fasen satte sig for, at de VILLE have
poleposition. Der blev brændt adskillige sæt
kvalifikationsdæk af og 12 minutter inden
kvalifikationen var slut, formåede Stephane Sarrazin
da også at køre 908’eren rundt på febertiden
3m22,888s – en tid der dog trods anstrengelserne kun
var 0,762 sekund hurtigere end McNish’s tid.
Efter Peugeot’en i pole-position og Audi’en med
startnummer 1 på næstbedste startplacering følger
tre Peugeot’er og siden de to andre Audi’er plus
resten af feltet. Man skal dog ikke lægge for stor
vægt på kvalifikationstiderne – simpelthen fordi
løbet er så langt, at startpositionerne ikke får
nogen afgørende indflydelse på forløbet.
Det kvalifikationstiderne fortæller os er primært,
at styrkeforholdet mellem Audi og Peugeot er
utroligt lige. Om Audi efter 10 år på Le Mans med en
ny bil er i stand til at hamle op med den erfaring,
Peugeot nu efterhånden har opsamlet med deres
908’er, vil først de 24 timer vise os.
Kvalifikationstiderne i Le Mans>>>
Team Essex i pole
I LMP2 klassen for de mindre prototyper er Team
Essex i poleposition. Det er mere end almindeligt
interessant, fordi Essex har indledt et helt frisk
samarbejde med Michelin om at køre på særlig ecodæk
med lav rullemodstand. Man har ikke erfaring med de
dæk på forhånd, men kender vi Michelin ret satser
man ikke på et topteam uden realistiske chancer for
at vise verden at man er bedst. Uden tekniske
problemer undervejs vil Team Essex have en
realistisk chance for ikke bar at vinde klassen men
også at score en topplacering i løbet. Afstanden til
LMP1’erne er dog 15 sekunder pr. omgang og det er en
vanskelig opgave…
|