Den franske Enduro mester, Fabien Planet var bedst
på skovetaperne, men det var den blot 19-årige
dansker Stefan K. Olsen, der sejrede i
Super-finalen, da verdens første Enduro-race for
elektriske motorcykler med stor sportslig og
mediemæssig succes sluttede søndag eftermiddag på
Svanemøllens Kaserne i København.
Løbet, som bestod af i alt 9 skovetaper og en
separat superfinale, havde deltagelse af en række
internationale stjernenavne, deriblandt den
5-dobbelte motocross verdensmester, belgieren Joël
Smets. Men Smets havde vanskeligt ved, at hamle op
med ikke bare skov-vinderen Fabien Planet, men også
hollænderen Amel Advocaat, som sluttede 2’er og ikke
mindst danske Kasper Lynggaard. Smets måtte affinde
sig med 4. pladsen, et point efter Lynggaard, som på
en af etaperne tabte kæden på den el-drevne Quantya
motorcykel og derved manglede et resultat i den
samlede opgørelse.
I
Superfinalen på Svanemøllens Kaserne i København
blev der afviklet en række ”speedway-style” heats,
som blev afsluttet med en finale. Ikke færre end tre
danskere havde kørt sig frem til finalen – men ikke
fordi de på nogen måde havde hjemmebanefordel, for
banen var anlagt til formålet og ingen havde
mulighed for at træne på forhånd. Den eneste
udlænding, som nåede finalen, var netop Joël Smets.
Dysten i finaleheatet var ekstrem hård og det var
Stefan K. Olsen, der formåede at sætte den
5-dobbelte verdensmester på plads. Smets scorede dog
2. pladsen, mens den danske Super-motard mester,
Mikkel Caprani blev 3’er. Sidste mand i finalen var
den bedste dansker i VM-motocross i nyere tid, Brian
Kjær Jørgensen, som til daglig træner det danske
motocross landshold indenfor rammerne af Danmarks
Motor Union.
Under FIM Ride Green Eco Enduro blev de kvindelige
deltagere også klassificeret separat og det var på
skov-etaperne den svenske Enduro-mester Vanja
Kollmann, der løb med palmerne mens hendes
landsmand, den tidligere cross-country verdensmester
Annie Seel vandt super-finalen.
FIM Ride Green Eco Enduro havde i perioden op til
afviklingen opnået kolossal international
opmærksomhed. Topfolk fra Det forenede Nationer
benyttede pausedagen under COP15 til at kikke på
nul-forurenende støjsvag motorløb og arrangementet
havde også besøg af delegerede fra det
internationale motorcykelforbund, Federation
Internationale de Motocyclisme (FIM), og den
europæiske motorcykelunion. På media-siden dækkede
en række internationale medier den danske
klimabegivenhed, vel vidende, at der blev skrevet
skelsættende motorsportshistorie – noget som trods
alt ikke hører til dagligdagen i Danmark.
Der var fra alle sider lutter lovord over det danske
arrangement. Det blev fra flere sider bemærket, af
Danmark med FIM Ride Green Eco Enduro havde
overhalet udviklingen indenom, fordi arrangørerne
med Ivan Reedtz-Thott, Søren Clauding og DMU i
spidsen havde dokumenteret, at det var muligt, ikke
bare at tale om klimaet, men også havde vist vejen
for, hvordan man aktivt kunne gøre noget ved det.
|