- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Brian Kjær Jørgensen tog publikum med storm, da han fuldstændig lydløst og uden den mindste form for udstødning kørte et antal demo-omgange ved VM for sidevogns motocross i Slagelse. Demonstrationen var startskuddet på verdens første internationale miljø-rigtige ”Eco Enduro”, som afholdes i Danmark samtidig med Klima konferencen i december.

Foto: Vivi Siiger. Klik på billedet og se det større.


International Eco Enduro:

Banebrydende miljørace i Danmark


SRP - 14. juli 2009

Fotos: Vivi Siiger - klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det behøver ikke at være kedeligt, at dyrke miljørigtig motorsport. Det er tema’et for en enestående aktivitet, som finder sted samtidig med FN Klima-konferencen i Danmark i december. I konferencens første uge afholdes intet mindre end verdens første Eco Enduro for elektriske motocross-motorcykler på dansk jord.

 

Bag det unikke projekt står Danmarks Motor Union i samarbejde med Ivan Reedtz-Thott (regerende viceverdensmester i cross country quad) samt motorsportseksperterne Vivi Siiger og Søren Clauding. Der er tale om en ambitiøs serie af nul-forurenende motorcykelløb, støttet af Sportsåret 2009, hvor formålet også er, at vise verden, at motorverdenen er ansvarlig og godt kan byde på spændende og fascinerende race uden at støje og uden at sende forurenende udstødningsgasser ud i atmosfæren.

 

Ivan Reedtz-Thott tog initiativet

Ivan Reedtz-Thott har en lang baggrund som aktiv motorsportsmand. Han har deltaget i Rallye Dakar i bil seks gange – sidste gang blev han nr. 35. Siden sadlede han om til firehjulede motorcykler, de såkaldte quads, og i fjor blev han nr. 2 i Verdensmesterskabet i cross-country rally. Han er initiativtager til at afvikle det første miljørigtige Enduro race i Danmark ud fra en traditionel motorsports angrebsvinkel.

 

”Et Enduro race udmærker sig i forhold til traditionelt motocross ved, at det finder sted i naturområder,”  fortæller Ivan Reedtz-Thott. ”Det sker normalt uden nævneværdig andre gener for omgivelserne end støj og forurening fra motorcyklernes udstødning. I ”International Eco Enduro”, som løbene i Danmark er døbt, eliminerer vi de to gener. Vi kører stort set støjfrit og den eneste forurening kommer fra produktionen af den elektricitet, som motorcyklerne benytter i stedet for benzin, og den kan som bekendt glimrende stamme fra vindmølledrift.”

 

Sidstnævnte har Ivan Reedtz-Thott selv erfaring med. På hans familie-gods, Feddet, syd for Faxe, hvor han til daglig driver økologisk landbrug, eksperimenterer man også med vindrift og disponerer over en vindmølle til produktion af elektricitet.


Ivan Reedtz-Thott (tv) oplevede stor interesse for sine Quantya motorcykler ved præsentationen i Slagelse. Ivan Reedtz-Thott er nu dansk importør af det schweiziske el-motorcykel mærke. Foto: Vivi Siiger.


 

Danmarks Motor Union i spidsen

Officiel arrangør af International Eco Enduro er Danmarks Motor Union (medlem af DIF), som står for den organiserede tohjulede motorsport i Danmark. I praksis vil der blive entreret med en række sjællandske motorklubber.

 

”Vi oplever meget stor opbakning bag projektet,” fortæller DMU’s formand, Jørgen Bitsch, som selv er aktiv motocross kører. ”Mange vil måske savne motorlyden, som traditionelt er en vigtig del af motorsportsoplevelsen. Vi har heller ingen forventninger til, at man over en nat vil lægge afstand til traditionel motorsport, men det er vigtigt, at motorsporten er fremme i skoene og udviser et ansvar overfor miljøet. Hos DMU ser vi en stor fremtid i nul-forurenende motorsport.”

 

Det gør man også hos ”Sportsåret 2009”:

”2009 er Sportsår i Danmark og vi ser nogle meget store og samfundsrigtige

Ivan Reedtz-Thott og DMU formand Jørgen Bitsch (th)er nogle af folkene bag International Eco Enduro.


muligheder i elektrisk motorsport, som samtidig giver mulighed for at brande Danmark yderligere som en nation, hvor vi tager klimaspørgsmålet alvorligt” siger Christian Ankerstjerne, projektleder for Sportsåret 2009. ”Derfor har vi besluttet, at bakke økonomisk op omkring International Eco Enduro. Om det nødvendigvis er elektricitet, der på længere sigt er det bærende element i miljø-rigtig motorsport, er umuligt at afgøre på nuværende tidspunkt, men det er vigtigt, at sporten tager initiativer, der både udviser stort ansvar og bringer samfundet som helhed i den rigtige retning.”

 

Nye og ubetrådte veje

Med i arrangørgruppen er Vivi Siiger og Søren Clauding, indehavere af Scandinavian Racing Press, der i flere årtier har dækket alle grene af international motorsport og også har erfaring i at afholde motor-relaterede events.

 

”Vores virksomheds filosofi har altid handlet om at finde nye og ubetrådte veje – for siden at formidle den livsbekræftende oplevelse, som motorsport i bund og grund er udtryk for, til et stort publikum.” fortæller Vivi Siiger og Søren Clauding tilføjer: ”Ved aktivt at deltage i organisationen af International Eco Enduro medvirker vi til at dokumentere, at motorsport sagtens kan være dynamisk og underholdende, selvom det foregår i respekt for miljø’et.”

 

Tre løb

Den praktiske afvikling af International Eco Enduro er i sagens natur endnu ikke på plads i alle detaljer. Projektet blev skudt i gang søndag d. 26. juli i tilknytning til Sidecar-VM i Slagelse, hvor Danmarks bedste MotoCross kører og VM Grand Prix vinder, Brian Kjær Jørgensen kørte et antal opvisningsrunder på en elektrisk Quantya cross motorcykel. Men det ligger fast, at Enduro’en vil blive afviklet i dagene d. 8. – 13. december 2009.


Brian Kjær Jørgensen var lutter smil efter de første prøveomgange på Quantya motorcyklen i Slagelse. Foto: Vivi Siiger.


Der lægges ud med det tætteste, man kan komme på et ægte Enduro race for motorcykler, på Feddet. Siden vil der blive kørt to andre løb på velegnede destinationer i Københavnsområdet. Forhandlinger med myndighederne om muligheden for at gennemføre Eco Enduro i Vestskoven med finale i Dyrehaven er påbegyndt.


Yderligere information: www.ecoenduro.com


For første gang nogensinde kørte en elektrisk konkurrencemotorcykel demo omgange i Danmark. Det skete i forbindelse med VM i sidevognsmotocross i Slagelse d. 26. juli som optakt til verdens første nul-forurenende Enduro-race, som finder sted i Danmark samtidig med FN Klimakonferencen i København.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt                                Web-design: SRP