Mitsubishis Stephane Peterhansel er bag rattet af
den nye Racing Lancer storfavorit til sejren i
Rallye Dakar 2009. Peterhansel har vundet Rallye
Dakar i alt 9 gange.
Mitsubishi og Volkswagen stiller op med samme hold,
som skulle have kørt Rallye Dakar i 2008.
Volkswagen er klar med Carlos Sainz (tidligere
dobbelt verdensmester i ”almindelig” rallykørsel),
Mark Miller, som er amerikaner og har stor erfaring
i sydamerikansk terræn, Giniel de Villiers, som
kommer fra Sydafrika og måske er den stærkeste af
VW-kørerne plus Dieter Depping, som er tidligere
tysk rallymester.
Mitsubishis stærkeste kort er den 9-dobbelte Dakar
vinder, Stephane Peterhansel (vandt sidste gang i
2007), 2006-vinderen, den tidligere verdensmester i
styrtløb, Luc Alphand, den dobbelte Dakar vinder
(2002 og 2003), japaneren Hiroshi Masuoka og
spanieren Joan ”Nani” Roma, som vandt på motorcykel
i 2004 og scorede en 3. plads til Mitsubishi i 2006.
”Dakar” lever fortsat
Et spørgsmål, som ofte stilles er: Når nu rallyet
ikke længere har mål i Senegals hovedstad, Dakar,
hvorfor hedder det så fortsat ”Rallye Dakar”.
Historisk set har rallyet ikke altid været i
nærheden af Dakar og det er mange år siden, at man
som oprindeligt startede i Paris. Fra arrangørernes
side fastholder man Dakar-navnet, dels fordi navnet
gennem tiden har udviklet sig at være et ikon for
verdens hårdeste rally, dels i respekt for dets
ophav. For selvom den internationale politiske
situation var det, der tvang arrangørerne til, inden
de havde planlagt det (man har faktisk i et par år
haft planer om at flytte rallyet til Sydamerika,
netop for at forstærke udfordringen), er rødderne i
Afrika og en del af deltagergebyret går fortsat til
humanitære hjælpeforanstaltninger i de hårdest ramte
regioner i det nordvestlige Afrika, primært i
Senegal og Mauretanien.
I
Danmark kan Rallye Dakar følges på Eurosport, der
sender to daglige reportager hver aften under hele
rallyet.
Fakta om ”Dakar 2009”:
Start: 3. januar, Buenos Aires, Argentina
Mål: 18. januar, Buenos Aires, Argentina
Samlet længde: 9574 km
Samlet længde af hastighedsetaper: 5652 km
Antal deltagere:
Biler: 195
Trucks: 85
MC: 235
Quads: 30
Vigtigste deltagere:
Startnummer, kører/co-driver, nationalitet, køretøj:
Biler:
300: Stephane Peterhansel/Jean Paul Cottret
(FRA/FRA), Mitsubishi Racing Lancer
301: Carlos Sainz/Michel Perin (SPA/FRA), Volkswagen
Race-Touareg 2
302:
Nasser Al Attiyah/Tina Thörner (QAT/SWE), BMW X3
303: Luc Alphand/Gilles Picard (FRA/FRA), Mitsubishi
Racing Lancer
304: Joan „Nani“ Roma/Lucas Cruz Senra (SPA/SPA),
Mitsubishi Racing Lancer
305: Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (SAF/GER),
Volkswagen Race-Touareg 2
307: Dieter Depping/Timo Gottschalk (GER/GER),
Volkswagen Race-Touareg 2
308: Mark Miller/Ralph Pitchford (USA/SAF),
Volkswagen Race-Touareg 2
309: Robby Gordon/Andy Grider (USA/USA), Hummer
310: Hiroshi Masuoka/Pascal Maimon (JAP/FRA),
Mitsubishi Racing Lancer
Trucks:
500: Hans Stacey/Charly Gotlieb/Bernard der Kinderen
(NL/BEL/NL), MAN TGA
501: Vladimir Chagin/Serguey Savostin/Eduard
Nikolaev (RUS/RUS/RUS), Kamaz 4326
502: Ales Loprais/Vojtech Stajf/Milan Holan (CZE/CZE/CZE),
Tatra
MC:
1: Cyril Despres (FRA), KTM
2: Marc Coma (SPA), KTM
3: David Casteau (FRA), KTM
4: Pål Anders Ullevalseter (NOR), KTM
Mitsubishis team består af de samme kørere som
skulle have deltaget i Rallye Dakar 2008: Stephane
Peterhansel/Jean Paul Cottret, Luc Alphand/Gilles
Picard,
Joan „Nani“ Roma/Lucas Cruz Senra
samt Hiroshi Masuoka/Pascal Maimon.
Rallye Dakar er næsten 10.000 km langt, men i 2009
køres rallyet for første gang i Sydamerika, nærmere
bestemt Argentina og Chile.Klik på kortet og se det
større.
|