Klokken 5 lørdag morgen, lokal tid, går starten på
vinterens helt store motorsports begivenhed, det
legendariske Rallye Dakar. Startstedet er La Rural i
det centrale Buenos Aires i Argentina og i dagene
frem til og med 17. januar skal de 837 deltagende
kørere forsøge at nå gennem en rute på i alt 9574
kilometer, hvorefter de er tilbage ved
udgangspunktet i Buenos Aires.
De mange deltagere er fordelt på 217 motorcykler, 25
quads (4-hjulede motorcykler), 177 biler og 81
trucks. Og går det som tilfældet har været i de
seneste år, vil kampen om totalsejren være en dyst
mellem de hurtigste i bilkategorien, som igen i år
forventes af være de to store fabrikshold,
Mitsubishi og Volkswagen.
Allerede på den første etape kommer deltagerne til
at mærke den noget
|
|
|
|
anderledes og måske endnu mere ultimative
udfordring, de stilles overfor i Sydamerika. På
førstedagen skal man tilbagelægge ikke færre end 733
kilometer, hvoraf de 371 kilometer en regulær
hastighedsetape, hvor man kører imod stopuret. Målet
for den første etape ligger i Santa Rosa, vest for
Buenos Aires, og søndag fortsætter deltagerne så
direkte imod syd.
Der er ingen danske kørere med i Rallye Dakar i år,
men Volkswagens fabriksteam føres an af VW
Motorsportsdirektør Kris Nissen, som må siges at
have en afgørende rolle hvad angår udfaldet af
maraton-rallyet. Den stærkeste faktor i Mitsubishi
teamet er franskmanden Stephane Peterhansel, der har
vundet Rallye Dakar ikke færre end 9 gange.
|
|
|
|
|