- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mitsubishi har deltaget i Rallye Dakar 21 gange, vundet de 12 - heraf de sidste syv år i træk.


Rallye Dakar 2008:

Giganternes ørkenkrig: VW mod Mitsubishi

1001 køreres eventyr


Tekst: Søren Clauding - december 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vinterhalvårets ubetinget største motorsportsbegivenhed er det legendariske Rallye Dakar, som starter 5. januar. Det er 30. gang verdens hårdeste maraton-rally finder sted og i jubilæumsåret stiller man de 272 motorcykelkørere, 213 bilhold og 101 lastbilshold (i alt 1001 kørere) over for en af historiens største udfordringer.

 

Selvom rallyet totalt er på længde med de foregående år ”Dakar”, er den samlede længde af rallyets hastighedsprøver steget med rundt regnet 1500 kilometer, sammenlignet med løbet i 2007 og 1000 kilometer, sat i forhold til 2006. Det stiller helt usædvanlige krav til deltagerne, for nu er Rallye Dakar på det nærmeste forvandlet til et maraton-sprintrally, der totalt svarer til længden af næste 20 Monte Carlo rallies.

 

Derfor er Rallye Dakar 2008 et løb, der i den grad får skilt fårene fra bukkene og duellen mellem bilgiganterne, japanske Mitsubishi og tyske Volkswagen får en helt ny dimension.

 

Sejrsvante Mitsubishi

Mitsubishi er langt den mest erfarne af de to giganter. Den japanske fabrik har været med ikke færre end 21 gange. 12 gange har Mitsubishi vundet – de sidste syv år i træk – hvorimod Volkswagen i sammenligning er en ren novice. Tyskerne har kun været med siden 2004!


Sidste års vinder: Stephane Peterhansel.


”Men i år er Volkswagen så stærke, at de godt vil kunne vinde Dakar-rallyet,” mener Mitsubishis mest succesrige kører, franskmanden Stephane Peterhansel. Peterhansel har vundet Dakar-rallyet ikke færre end ni gange, hvoraf de seks var på motorcykel og tre af sejrene bag rattet af en Mitsubishi Pajero. ”Volkswagen har til stadighed udviklet på deres Race-Touareg og især den sydafrikanske kører, Giniel de Villiers, er min top-kandidat til sejren,” siger Peterhansel.


Giniel de Villiers


”Jeg betragter nu fortsat Mitsubishi som favorit til sejren i årets Dakar-rally,” fastslår Volkswagens motorsportsdirektør, den tidligere danske racerkører Kris Nissen. ”Mitsubishi har mest erfaring og de har nogle meget, meget dygtige kørere,” siger Nissen uden den helt store ydmyghed i stemmen.

 

Begge påstande står uimodsagt!

 

Volkswagen verdensmester

Ikke desto mindre har Volkswagen gjort kolossale fremskridt. I 2007 vandt tyskerne Verdensmesterskabet i Cross Country rally, mens Carlos Sainz (som også kører Volkswagen) tog VM-titlen for kørere. Dakar-rallyet indgår imidlertid ikke i VM. På samme måde som 24-timers Le Mans er ”Dakar” en enkeltstående begivenhed, som overgår alle andre på grund af dets længde og de uendelig store kraftanstrengelser, der skal til at stride sig igennem de i alt 9273 kilometer fra startstedet i Lissabon til målrampen i Senegals hovedstad Dakar.

 

I år finder en ekstraordinær stor del af rallyet sted i den fattige ørkenstat Mauretanien, som ligger syd for Marokko og nord for Senegal. Mauretanien er i modsætning til visse af nabostaterne et fredeligt sted og løbsledelsen samarbejder godt med styret i landet. Derfor afvikles ikke færre end otte af rallyets femten hastighedsetaper i Mauretaniens sandørken og først på rallyets sidste dag kører deltagerne ind i Senegal på vej imod den afsluttende hastighedsprøve, som finder sted d. 20. januar. I ørkensandet er Mitsubishi og Stephane Peterhansel på det nærmeste uovervindelige – det skal nok sætte ekstra spænding i kampen om udfaldet.

 

Danskere i ”Dakar”

Set ud fra en dansk synsvinkel er Kris Nissen naturligvis hovedfigur. Men den højest placerede dansker i international bilindustri er ikke eneste dansker i Rallye Dakar 2008. Kris har gennem flere år haft en anden dansker, Peter Utoft i teamledelsen og i år vil Danmarksmesteren i rally (altså ”almindelig” rallykørsel), Morten Karl være tilmeldt i en såkaldt race-truck.

 

Morten Karl kører hele Dakar-rallyet i en af de store lastbiler, tilmeldt af Volkswagen. Men hans primære opgave er ikke at score et godt resultat. Han er med for så hurtigt som muligt at kunne bistå de fire Volkswagen Race Touaregs, som skal kæmpe om sejren. De servicebiler, der deltager i rallyet, kører ikke rallyruten – det gør en race-truck som en del af konkurrencen. Derfor er det den hurtigste måde at få assistance på undervejs.

 

For Morten Karl sætter det gang i store perspektiver med henblik på 2009 – for i fjor kørte den tyske rallymester, Dieter Depping race-truck’en – og i år sidder han bag rattet i den ene af Volkswagens fire racerbiler.

 

Desuden debuterer den britisk bosiddende Troels Henriksen i bilklassen, hvor han er co-driver hos Mark Dutton (læs mere>>>)

Volkswagen stiller op i Rallye Dakar 2008 som Verdensmestre blandt bilmærker og med Carlos Sainz som kører-verdensmester 2007.

 

Volkswagens Dakar-team har to danskere i spidsen: Motorsportsdirektør Kris Nissen og Team-chef Peter Utoft.


Fakta om Rallye Lisboa-Dakar 2008:


Start: 5. januar, Lissabon, Portugal

Mål: 20. januar, Dakar, Senegal

Samlet længde: 9273 km

Samlet længde af hastighedsetaper: 5736 km

Antal deltagere:

Biler: 213

Trucks: 101

MC: 272


Vigtigste deltagere:


Startnummer, kører/co-driver, nationalitet, køretøj:

 

Biler:

300: Stephane Peterhansel/Jean Paul Cottret (FRA/FRA), Mitsubishi Pajero Evo

301: Carlos Sainz/Michel Perin (SPA/FRA), Volkswagen Race-Touareg 2

302: Luc Alphand/Gilles Picard (FRA/FRA), Mitsubishi Pajero Evo

303: Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (SAF/GER), Volkswagen Race-Touareg 2

304: Joan „Nani“ Roma/Lucas Cruz Senra (SPA/SPA), Mitsubishi Pajero Evo

305: Nasser Al Attiyah/Tina Thörner (QAT/SWE), BMW X3

306: Mark Miller/Ralph Pitchford (USA/SAF), Volkswagen Race-Touareg 2

307: Hiroshi Masuoka/Pascal Maimon (JAP/FRA), Mitsubishi Pajero Evo

309: Jean Louis Schlesser/Arnaud Debron (FRA/FRA), Schlesser

310: Robby Gordon/Andy Grider (USA/USA), Hummer

313: Bruno Saby/Alain Guehennec (FRA/FRA), BMW X3

314: Dieter Depping/Timo Gottschalk (GER/GER), Volkswagen Race-Touareg 2

467: Mark Dutton/Troels Henriksen (GBR/DEN), Seat Buggy

 

Trucks:

600: Hans Stacey/Charly Gotlieb/Bernard der Kinderen (NL/BEL/NL), MAN TGA

601: Vladimir Chagin/Serguey Savostin/Eduard Nikolaev (RUS/RUS/RUS), Kamaz 4326

605: Firdaus Kabirof/Aydar Belyaef/Andrey Mokeef (RUS/RUS/RUS), Kamaz

658: Morten Karl/Lars Würdemann/Milko laukamp (DEN/GER/GER), MAN

 

MC:

1: Cyril Despres (FRA), KTM

2: Marc Coma (SPA), KTM

3: David Casteau (FRA), KTM

4: Pål Anders Ullevalseter (NOR), KTM


Komplette deltagerlister

- tak til motorsporten.dk:

Motorcykler

Biler

Lastbiler


Mitsubishi har et meget stærkt hold med bl.a. den tidligere alpine verdensmester, Luc Alphand (ovenfor) og spanieren Nani Roma (nedenfor) men også japaneren Masouki er stærkt kørende. han vandt Dakar i 2003.

 


Dakar-ruten 2008. klik på billedet og download pdf-fil.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt                                Web-design: SRP