verdensmester) også favorit. Ikke mindst efter at
netop han sejrede i Kina, en sejr som næppe alene
skyldtes, at Lorenzo var skadet. Rossi er vant til
at vinde, men har haft det svært det sidste halve
år. Sejren i Kina var et fornyet boost af
selvtilliden og han har før prøvet at vinde på Le
Mans.
Daniel Pedrosa er selvsagt også favorit og det samme
må siges om den regerende verdensmester,
australieren Casey Stoner, der blev nr. 3 i Kina
efter Pedrosa og Rossi. Men der er også grund til at
lægge mærke til italieneren Marco Melandri, der
ligesom Stoner kører Ducati. Den italienske
motorcykel er ny for Melandri og han har haft svært
ved at skyde sig ind på dens specielle
køreegenskaber. Men i Kina blev Melandri nr. 5 – det
kunne tyde på, at han er ved at finde melodien.
I
Le Mans køres der ikke Grand Prix på den 13
kilometer lange 24-timers bane. I stedet benytter
man den i MC-sammenhæng mere udfordrende
Bugatti-racerbane på godt 4 kilometer. Halvdelen af
Bugatti banen – bl.a. start/mål – er dog en del af
24-timers banen og den vil være velkendt for de
mange danske motorsports entusiaster, der ikke alene
følger MotoGP, men også de andre store
internationale begivenheder.
Stillingen i VM forud for weekendens Grand Prix:
1. Daniel Pedrosa (SPA), Honda, 81 pts.
2. Jorge Lorenzo (SPA), Fiat Yamaha, 74 pts.
3. Valentino Rossi (ITA), Fiat Yamaha, 72 pts.
4. Casey Stoner (AUS), Ducati, 56 pts.
5. James Toseland (GBR), Yamaha, 33 pts.
5. Loris Capirossi (ITA), Suzuki, 33 pts.
Yderligere information:
http://www.motogp.com
|