I
weekenden d. 7.-9. marts, begynder kampen om MotoGP
verdensmesterskabet. Det er det, man bedst kan kalde
motorcyklernes Formel 1 og det er her vi finder
kendte navne som bl.a. Valentino Rossi og ikke
mindst den regerende verdensmester, Casey Stoner.
VM begynder under varme himmelstrøg med et Grand
Prix på racerbanen i ørkenstaten Qatar. Men tro
ikke, det bliver under sydens sol. For første gang i
historien kører man Grand Prix om aftenen. Ikke med
lys på motorcyklerne, men under projektør lys, der
vil noget.
Samtlige 5,4 kilometer er lyst op, som var det
dagslys, der var tale om, og det skulle gerne give
et fantastisk show som transmitteres ”live” på
alverdens TV-stationer, i Europa mest på Eurosport,
i øvrigt med undertegnede og den tidligere Superbike
Europamester Anders Rasmussen som kommentatorer.
Nye kørselsforhold
Det spændende ved aftenløbet i Qatar er bl.a.,
hvordan Grand Prix kørerne vil håndtere
lysindfaldet, for trods millioner af Watt, der
oplyser racerbanen som en magnum stadium, vil lyset
være anderledes end om dagen og det kan gøre
nedbremsning og kurvegennemkørslerne vanskeligere at
bedømme. Her skal deltagerne virkelig dokumentere,
at de er verdens bedste.
Kampen bliver rigtig spændende i år. For to år siden
måtte mega-stjernen Valentino Rossi på Fiat-Yamaha
aflevere VM-tronen til amerikaneren Nicky Hayden,
der kører Honda. Sidste år dokumenterede den unge
australier Casey Stoner på en Alfa Romeo sponseret
Ducati, at det ikke var en tilfældighed, at Rossi
var blevet detroniseret, for Stoner vandt VM længe
inden mesterskabet var forbi.
Og i år må Valentino Rossi nødvendigvis slå tilbage.
I 2006 gav han motorcyklen skylden, sidste år var
det dækkene. I år møder han op med en gennemprøvet
Fiat Yamaha og som noget nyt med Bridgestone som dæk
leverandør. Om det er en vinderpakke vil tiden vise.
Let at sammenligne
Det bliver ikke svært at sammenligne. For udover
Casey Stoner vil spanieren Jorge Lorenzo blive en
hård nød at knække. Lorenzo er regerende og dobbelt
verdensmester i klassen for 250 ccm maskiner og han
er totalt respektløs. Han er ny team-kammerat til
Rossi, hans Fiat Yamaha er forsynet med Michelin
dæk og han har under testkørslerne forud for
sæson’en vist, at han intet problem har med at tumle
rundt med de 250 MotoGP hestekræfter, der er mere
end det dobbelte af, hvad han er vant til i 250 ccm
klassen.
Casey Stoner.
Men d’herrer Rossi, Stoner og Lorenzo bliver ikke
enerådende i år. Der er klare signaler om, at Daniel
Pedrosa fra Spanien og hans team-kammerat hos Honda,
Nicky Hayden, er mere end |
|
|
|
Det er fra denne
vinkel Valentino Rossi satser på, at konkurrenterne
skal se ham og Fiat-Yamaha'en i den kommende sæson.
konkurrencedygtige. Honda er ikke vant til at blive
slået og i 2007 måtte den japanske gigant se
laurbærene gå til Ducati. Ingen tvivl om at
japanerne kommer stærkt igen.
Suberbike verdensmester
Og så er der den regerende Superbike verdensmester,
englænderen James Toseland, som skal køre en
semi-privat fransk Yamaha. Det er et spændende
projekt og interessant også, hvordan en ung
superbike verdensmester vil kunne sadle om til
MotoGP. Der har tidligere været gjort lignende
forsøg og de er ikke helt lykkedes, som man havde
håbet! Faktisk bliver han team kammerat med en
tidligere og dobbelt Superbike verdensmester,
amerikaneren Colin Edwards, som aldrig er kommet
helt til tops i MotoGP.
Med i VM er også den hurtige italiener, Andrea
Dovizioso. Han debuterer i MotoGP og kunne hele
sidste år køre lige op med Jorge Lorenzo i 250 ccm.
Hans største handikap er, at han ikke får en
fabriksmaskine til rådighed, så han kan næppe kæmpe
med i toppen, men i MotoGP ved man aldrig. Det
mesterskab er ofte fyldt med overraskelser.
Lutter interessante navne
Andre interessante navne – ja, faktisk består
startlisten i år næsten kun af interessante navne –
er franskmanden Randy de Puniet, der er sadlet om
fra Kawasaki til Honda, den tidligere 250 ccm kører
Alex de Angelis, der har gennemført nogle meget
lovende tests for Gresini Honda, amerikaneren John
Hopkins, der bliver hos Kawasaki, italieneren Marco
Melandri, der skifter fra Honda til Ducati, hans
ikke mindst landsmand, veteranen Loris Capirossi,
der nu skal prøve kræfter med Suzuki side, om side
med australieren Chris Vermeulen.
I
alt er der 18 kørere, der udgør den faste bestand i
VM-kampen og de skal i alt køre 18 Grand Prix’er i
perioden frem til 26. oktober. Foruden Grand Prix’et
i Qatar køres der et antal løb i Europa, Kina, USA,
Australien og Malaysia. Hvis man som dansker selv
har lyst til at overvære et Grand Prix ”LIVE”, så
kan løbene i Assen i Holland d. 28. juni og i Brno i
Tjekkiet d. 17. august anbefales. Her er der plads
nok, det er nemt et komme til og prisniveauet er
rimeligt.
Nicky hayden vandt VM
i 2006 og var dermed den første, der besejrede
Valentino Rossi efter en lang epoke. I 2007 overtog
Casey Stoner rollen som den, der holdt mega-stjernen
væk fra VM-tronen.
Se
VM-kalenderen hér>>> |
|
|
|
|