- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dæk leverandør til Audi og Peugeot i 24 timers Le Mans


Følg Le Mans Motorsiden: Under årets 24-timers løb bringer vi aktuelle historier og fotos - direkte fra banekanten i Le Mans.


Præsenteret i samarbejde med Michelin og Shell




Le Mans 2008:

Alle danskere kan vinde


Tekst: Søren Clauding – 3. juni 2008

Foto: Vivi Siiger

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Allerede i fjor var der udsigt til, at alle de danske deltagere ville kunne vinde deres klasser i 24 timers løbet på Le Mans. Sådan gik det som bekendt ikke, for da man havde kørt i 24 timer, var der ikke en eneste dansker øverst på podiet.

 

Når forudsigelsen for i år alligevel inkluderer dem alle, hænger det sammen med, at udsigterne er endnu mere realistisk end sidste år.

 

Tom K og Audi

Tom Kristensen og Audi er naturligvis stor favorit. Tom har vundet total-sejren syv gange og sidste år førte han og team-kammeraterne, Dindo Capello og Allan McNish, da en mekaniker fejl under et pitstop medførte at hjulophænget blev beskadiget og Capello siden kørte af banen.


Tom Kristensens Audi førte Le Mans i fjor inden en mekanikerfejl satte en stopper for succes'en.


I år er Tom Kristensen endnu stærkere end i fjor, hvor han kørte Le Mans mindre end to måneder efter sit alvorlige uheld i DTM. Capello og McNish er ligeså stærke og holdet er, hvad alle betegner som et ”drømmeteam”.

 

Hård konkurrence

”Men konkurrencen fra de franske løver er hård,” understreger Tom Kristensen. ”Peugeot har vist sig, at være meget stærke i de indledende løb i den europæiske Le Mans serie, men vi har endnu ikke set dem fuldføre et 24 timers race,” smiler Tom, som på grund af sit DTM program heller ikke har deltaget de tre ELMS løb på hhv. Catalunya, Monza og Francorchamps racerbanerne.


Peugeot blev nr. 2 i fjor og er endnu stærkere i år.


”Vores Audi R10 er en ældre konstruktion – den kører nu på tredje år – og på et punkt som f.eks. vægtfordelingen er Peugeot’erne langt bedre stillet. Det gør de franske biler hurtigere end Audi især i de snævre kurver på Le Mans og slitagen på bagdækkene er også mindre end hos os. Omvendt har vores bil igen og igen vist sig at kunne stå distancen. Det sande styrkeforhold har vi endnu ikke et realistisk indtryk af, for ingen afslører deres kort på testdagene. Det er først i selve løbet, det vil vise sig hvem der er hurtigst.”

 

Audi og Peugeot deltager i LMP1 klassen, dvs. klassen for de store prototyper, biler der er bygget med det formål, primært at kunne vinde Le Mans. Begge benytter diesel teknik og de to hold vil klart dominere 24-timers racet.

 

Team Essex

I LMP2 klassen for de lidt mindre prototyper er der to hold med dansk deltagelse. Det ene er Team Essex, som er det ”mest danske” indslag i Le Mans. Faktisk er den eneste udlænding i teamet Porsche fabrikskøreren Sascha Maassen, som skal assistere John Nielsen og Casper Elgaard.

 

”Det blev klart, at vi skulle køre Le Mans, strømmede det ind med henvendelser fra kørere, der tilbød sig, der har virkelig været stor interesse for os,” fortæller John Nielsen, der som bekendt er historiens første danske Le Mans vinder (Jaguar i 1990).

 

”Vi besluttede os for via Porsche at invitere en af deres fabrikskørere til at være med på holdet. I år har vi nemlig en af de ganske få Porsche RS Spyder racere, som Porsche har udviklet med det mål, at kunne vinde LMP2 klasserne i både USA og Europa. Det er gået fremragende. I USA vinder de det hele og i Europa sker det samme. En af sejrene har vi taget og vi har hver gang været med helt fremme. Porsche tog imod tilbuddet og pegede på Sascha Maassen, som har været involveret i udviklingen af RS Spyder’en gennem to år og nu er han en del af holdet.”

 

En stor ære

”Jeg glæder mig utrolig meget, fortæller Sascha Maassen. ”John Nielsen er et navn, som har rangeret meget højt i min bevidsthed gennem hele min karriere, men det er først nu, jeg har mødt ham, så for mig er det også en meget stor ære at få mulighed for at køre Le Mans sammen med John.” Sascha Maassen har i øvrigt vundet Le Mans to gang i klassen for de mindre GT-biler, GT2, så han er på ingen måde en novice i det klassiske franske motorløb.

 

For Casper Elgaards vedkommende er det sjette gang han skal køre Le

Team Essex med Casper Elgaard (tv), Sascha Maassen og John Nielsen er stor favoritter til sejren i LMP2 klassen. Foto: Clauding


Mans. Sidste år kørte han Aston Martin i GT1 og scorede en flot 3.plads.

 

Team Essex er en af storfavoritterne til sejren i LMP2 og John Nielsen forventer selv at den hårdeste konkurrence kommer fra det hollandske Porsche hold med bl.a. Jan Lammers i cockpittet.

 

Barazi Epsilon

I LMP2 klassen deltager også Juan Barazi i sin Epsilon Zytek. På et storstilet pressemøde i Bella Center sidste efterår med deltagelse af Le Mans ledelsen, kulturministeren og undervisningsministeren forelagde teamet sine planer for 2008, som foruden Juan Barazi selv inkluderede Thorkild Thyrring og Kurt Thiim. Hvad de to sidstnævnte angår, blev samarbejdet med Barazi ikke til noget og derfor er det alene Barazi, der deltager i Le Mans. Læs mere her>>>

 

Juan Barazi er som bekendt dansker, bosiddende i England, og sidste år førte hans team klassen, da der opstod tekniske problemer. Kan bilen holde, har han bestemt også favorit status.

 

Jan Magnussen og Corvette

I klassen for de store GT-biler, GT1, dvs. biler bygget på grundlag af serieproducerede sportsvogne, er Jan Magnussen med for Corvette. Jan har vundet klassen tre gange i Le Mans, men i fjor blev Corvette besejret af Aston Martin. Det var et tæt opgør fra start til mål og en fin 2.plads blev det til for Jan Magnussen.

 

”I år har vi tænkt os at gøre det én bedre,” siger Jan og ser ud som om han mener det!


Sidste år blev Jan Magnussens Corvette 2'er i Le Mans efter en heftig kamp med Aston Martin.


Lars-Erik Nielsen

I klassen for de mindre GT-biler, GT2, deltager Lars Erik Nielsen på ny, men denne gang i en Ferrari F430 GT. Oprindelig var det planen, at også Allan Simonsen skulle have været med for det team, han kører løb for i det europæiske GT mesterskab, men teamet fravalgte Le Mans i sidste øjeblik og så stod en af de absolut hurtigste GT2 kørere fra i fjor helt uden sæde i Le Mans. Der arbejdes på i sidste øjeblik at finde et erstatningssæde. Lykkes det vil vi naturligvis opdatere informationerne her på motorsiden.dk.

Lars Erik Nielsen kører Ferrari F430


24-timers Le Mans 2008:

Start: 14. juni 15:00

Mål: 15. juni 15:00


Danskerne i Le Mans 2008:

3: Tom Kristensen/ Allan McNish (GBR)/ Dildo Capello (ITA), Audi R10

31: John Nielsen/ Casper Elgaard/ Sascha Maasen (GER), Porsche RS Spyder

32: Juan Barazi/ M. Verges (GBR), Zytek 07

63: Jan Magnussen/ Johnny O’Connell (USA)/ Ron Fellows (CAN), Corvette C6R

90. Lars-Erik Nielsen/ Pierre Ehret (GER)/ Pierre Kaffer, Ferrari F430 GT


Endelig deltagerliste Le Mans 2008 her>>>


Foreløbig deltagerliste (Le Mans testdagen) hér>>>


Genopfrisk Le Mans 2007 hér>>>

Michelin har været den mest succesrige dæk leverandør i de sidste 10 år, hvor den franske dækproducent har leveret dækkene til de vindende teams.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt                                Web-design: SRP