Allerede i fjor var der udsigt til, at alle de
danske deltagere ville kunne vinde deres klasser i
24 timers løbet på Le Mans. Sådan gik det som
bekendt ikke, for da man havde kørt i 24 timer, var
der ikke en eneste dansker øverst på podiet.
Når forudsigelsen for i år alligevel inkluderer dem
alle, hænger det sammen med, at udsigterne er endnu
mere realistisk end sidste år.
Tom K og Audi
Tom Kristensen og Audi er naturligvis stor favorit.
Tom har vundet total-sejren syv gange og sidste år
førte han og team-kammeraterne, Dindo Capello og
Allan McNish, da en mekaniker fejl under et pitstop
medførte at hjulophænget blev beskadiget og Capello
siden kørte af banen.
Tom Kristensens Audi
førte Le Mans i fjor inden en mekanikerfejl satte en
stopper for succes'en.
I
år er Tom Kristensen endnu stærkere end i fjor, hvor
han kørte Le Mans mindre end to måneder efter sit
alvorlige uheld i DTM. Capello og McNish er ligeså
stærke og holdet er, hvad alle betegner som et
”drømmeteam”.
Hård konkurrence
”Men konkurrencen fra de franske løver er hård,”
understreger Tom Kristensen. ”Peugeot har vist sig,
at være meget stærke i de indledende løb i den
europæiske Le Mans serie, men vi har endnu ikke set
dem fuldføre et 24 timers race,” smiler Tom, som på
grund af sit DTM program heller ikke har deltaget de
tre ELMS løb på hhv. Catalunya, Monza og
Francorchamps racerbanerne.
Peugeot blev nr. 2 i
fjor og er endnu stærkere i år.
”Vores Audi R10 er en ældre konstruktion – den kører
nu på tredje år – og på et punkt som f.eks.
vægtfordelingen er Peugeot’erne langt bedre stillet.
Det gør de franske biler hurtigere end Audi især i
de snævre kurver på Le Mans og slitagen på
bagdækkene er også mindre end hos os. Omvendt har
vores bil igen og igen vist sig at kunne stå
distancen. Det sande styrkeforhold har vi endnu ikke
et realistisk indtryk af, for ingen afslører deres
kort på testdagene. Det er først i selve løbet, det
vil vise sig hvem der er hurtigst.”
Audi og Peugeot deltager i LMP1 klassen, dvs.
klassen for de store prototyper, biler der er bygget
med det formål, primært at kunne vinde Le Mans.
Begge benytter diesel teknik og de to hold vil klart
dominere 24-timers racet.
Team Essex
I
LMP2 klassen for de lidt mindre prototyper er der to
hold med dansk deltagelse. Det ene er Team Essex,
som er det ”mest danske” indslag i Le Mans. Faktisk
er den eneste udlænding i teamet Porsche
fabrikskøreren Sascha Maassen, som skal assistere
John Nielsen og Casper Elgaard.
”Det blev klart, at vi skulle køre Le Mans,
strømmede det ind med henvendelser fra kørere, der
tilbød sig, der har virkelig været stor interesse
for os,” fortæller John Nielsen, der som bekendt er
historiens første danske Le Mans vinder (Jaguar i
1990).
”Vi besluttede os for via Porsche at invitere en af
deres fabrikskørere til at være med på holdet. I år
har vi nemlig en af de ganske få Porsche RS Spyder
racere, som Porsche har udviklet med det mål, at
kunne vinde LMP2 klasserne i både USA og Europa. Det
er gået fremragende. I USA vinder de det hele og i
Europa sker det samme. En af sejrene har vi taget og
vi har hver gang været med helt fremme. Porsche tog
imod tilbuddet og pegede på Sascha Maassen, som har
været involveret i udviklingen af RS Spyder’en
gennem to år og nu er han en del af holdet.”
En stor ære
”Jeg glæder mig utrolig meget, fortæller Sascha
Maassen. ”John Nielsen er et navn, som har rangeret
meget højt i min bevidsthed gennem hele min
karriere, men det er først nu, jeg har mødt ham, så
for mig er det også en meget stor ære at få mulighed
for at køre Le Mans sammen med John.” Sascha Maassen
har i øvrigt vundet Le Mans to gang i klassen for de
mindre GT-biler, GT2, så han er på ingen måde en
novice i det klassiske franske motorløb.
For Casper Elgaards vedkommende er det sjette gang
han skal køre Le |