- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dæk leverandør til Audi og Peugeot i 24 timers Le Mans


Følg Le Mans Motorsiden: Under årets 24-timers løb bringer vi aktuelle historier og fotos - direkte fra banekanten i Le Mans.


Præsenteret i samarbejde med Michelin og Shell




Le Mans 2008:

1. kvalifikation: Gode danske præstationer


Tekst: Søren Clauding – 12. juni 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I et 24-timers løb har kvalifikationskørslerne ikke den samme betydning som i et sprintrace. Alligevel er der stor opmærksomhed, i særdeleshed om den første kvalifikation forud for dette års 24-timers løb, simpelthen fordi der er lovet ustadigt vejr og ingen ved, hvad den næste dag bringer.

 

Onsdagens kvalifikationskørsler fandt sted i tørvejr og med udsigt til bygevejr både torsdag og for den sags skyld resten af weekenden, gennemførte hvert team noget, der bedst kan betegnes som en komprimeret kvalifikationsstrategi.

 

Den har dels til formål at kvalificere bilen, men ligeså meget at sikre sig vigtigt input omkring bilernes opsætning.

 

Peugeot hurtigst

Peugeot'erne var som ventet hurtigst. Peugeot nr. 8 med Alexander Würz, Stephane Sarrazin og Pedro Lamy satte den bedste tid på 3m18,513s som er en regulær kanontid. En tid som rivalerne fra Audi burde frygte. Men om Tom K & Co. er hurtigere i selve racet vil først tiden vise.

 

De to andre Peugeot'er fulgte på de efterfølgende pladser med en spredning på omkring 2,5 sekunder.

 

Tom K i bedste Audi

Bedste Audi R10 kørtes af Allan McNish til en tid på 3m24,105 sek. McNish deler bil med Tom Kristensen og Dindo Capello.

 

"Det var dejligt med tørvejr under kvalifikationen," siger Tom Kristensen og Allan McNish tilføjer: "Vi vidste, at vi ikke kunne kæmpe med Peugeot'erne under kvalifikationen, så vi fokuserede på, at finde en hurtigt opsætning til løbet. Vores løbs-pace vil vi være meget tættere på vores kvalifikations-pace".

 

Team Essex hurtigst

Også i Team Essex er man fortrøstningsfuld. Det danske LMP2 team med John Nielsen som holdkaptajn satte ganske enkelt hurtigste tid. Det var fabriks-køreren Sascha Maasen, der er debutant på holdet, som spolede en tid ind på 3m33,441s. Tiden var hurtigst, men der var kun 0,69 sekund til næsthurtigste LMP2-bil, det hollandske Van Merksteijn Motorsport team, som har Bleekomelen, Verstappen og Van Merksteijn selv i cockpittet.

 

”Det ser godt ud for de danske farver, som i øvrigt er blå,” siger teamchef John Nielsen om aftenens resultater. ”Vi er ovenud lykkelige for, at vi er så hurtige i dag. Den indsats, der er blevet gjort sammen med Porsches folk på fabrikken i den sidste uges tid siden testdag her, har virkelig gjort underværker.”

 

”Vi er virkelig overraskede over den forandring, der er sket med bilen, så fra at vi er bagefter de andre, er vi foran, men det er det, der kommer af


at teste, teste og atter teste,” siger Casper Elgaard.

 

"Samarbejdet med Sascha Maasen forløber gnidningsfrit, og tyskeren er nu blevet en så integreret del af teamet, at han går under det danske efternavn ’Madsen’ – og tilsyneladende adlyder det," smiler John Nielsen.

 

1. pladsen for Team Essex er bemærkelsesværdig, fordi holdet kører på Dunlop dæk modsat konkurrenterne, der har Michelin. det er almindelig anerkendt, at Michelin producerer de hurtigste dæk til racersportsvognene.

 

Barazi og Simonsen

3. bedst i LMP2 er Juan Barazis Zytek, som han deler med Vergers og Moseley. Deres tid var et par sekunder langsommere end Team Essex - spørgsmålet er hvordan det ser ud under løbet.

 

Tredje dansker i LMP2 er Allan Simonsen. Han er med hos Kruse Schiller og har aldrig kørt Lola Mazda raceren før. Imidlertid er der ikke mange chancer for at få trænet yderligere, for kort inden kvalifikationen var forbi havde Noda et voldsomt uheld som totalt ødelagde bilen. Holdet er da også blot 10. hurtigst næsten 15 sekunder langsommere pr. omgang end team Essex.

 

"Lola er meget hjælpsomme og vi forventer at få bilen klar til start på lørdag, men det store problem er, at vi da har brugt alle vores reservedele," siger Allan Simonsen.

 

Magnussens Corvette hurtigst

I klassen for de store GT-biler, GT1 er Jan Magnussens hold hurtigst. Det var Ron Fellows, der kørte Corvetten rundt på 3m49,406s - mere end et sekund hurtigere end søsterbilen med Gavin, Beretta og Papis. De frygtede Aston Martin biler, som vandt i fjor, nøjedes med 5. bedste tid små 3 sekunder langsommere pr. omgang.

 

I GT2 klassen er Lars-Erik Nielsen at finde på 9. pladsen. Det er første gang han, Ehret og Kaffer kører Ferrari i Le Mans, så det var ventet. Deres kvalifikationstid er 5 sekunder langsommere end den hurtigste i klassen, en Porsche 997 GT3.

 


Følg den afsluttende kvalifikation hér>>>


Se resultatet af hele den første kvalifikation hér>>>


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt                                Web-design: SRP