Det handler om Audi
eller Peugeot - eller også handler det om kørere mod
kørere, mest afhængig af nationalitet. Men ingen
dansker kan vel sige sig fri for at ønske for Tom
Kristensen, at han vinder sin ottende Le Mans sejr.
Ikke mindst set i lyset af hans voldsomme ulykke i
fjor - en ulykke som betød, at mange forudså at den
7-dobbelte Le Mans vinder, Danmarkshistoriens
ubestridte bedste racerkører ville hænge
styrthjelmen på knagen.
Men sådan er Tom
Kristensen ikke. Det har han bevist i dette års Le
Mans. Uanset han klokken 15 i eftermiddag vinder
racet har han bevist alt hvad der var at bevise. Går
det galt i dag er det ikke fordi Tom ikke kunne. Det
beviste han især under morgenens ekstrem krævende
omgange i skiftende regnvejr og totalt
uforudsigeligt vejgreb.
Audi nr. 2 fører lige
nu. Men Peugeot nr. 7 har ikke givet op. Der er
mindre end en omgang imellem dem og det kan på et
øjeblik forvandles til ingenting. Hvis et moderne
24-timers Le Mans er forvandlet til sprint-race fra
start til mål, er slutfasen et ægte sprint som man
ser de i Formel 1, f.eks.
I LMP2 havde John
Nielsen håbet på sejr. Det danske Team Essex var det
hurtigste af de to Porsche RS SPyder hold, men
ukendte motorproblemer kostede tid og lige nu skal
de bare køre 2.pladsen hjem. Bliver det til sejr er
det alene fordi det hollandske Van Merksteijn team
får problemer. Hvem Van Merksteijn er? En pengestærk
hollænder og middelgod racerkører. Det er populært
sagt Essex teamejer Peter Halvorsen og holdkaptajn
og teamchef John Nielsen smeltet sammen i én person.
Det gør han egentlig godt og sejren - hvis de får
den - vil være fuldt fortjent.
|