- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dæk leverandør til Audi og Peugeot i 24 timers Le Mans


Følg Le Mans Motorsiden: Under årets 24-timers løb bringer vi aktuelle historier og fotos - direkte fra banekanten i Le Mans.


Præsenteret i samarbejde med Michelin og Shell



Audi, her med Allan McNish i cockpittet er langsommere end Peugeot - men Audi R10 kører længere på literen.


Le Mans 2008:

Tvekamp på strategi


Tekst: Søren Clauding – 14. juni 2008 20:10

Foto: Vivi Siiger

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kampen i spidsen af Le Mans racet mellem Audi og Peugeot er et mønstereksempel på, hvordan forskellige strategier gør det umuligt, at kåre hvem der er bedst.

 

Audi racerne kører længere på en liter dieselolie end Peugeot'erne. Til gengæld er de franske løver hurtigst i rå speed. I skrivende stund er afstanden mellem de to stort set ingenting - i hvert fald set i lyset af, at løbet kun er få timer gammelt.

 

Det er de to superhold bestående af hos Audi Tom Kristensen, Dindo Capello og Allan McNish, der kæmper mod Peugeots Jacques Villeneuve, Nicolas Minassian og Marc Gene. Med risiko for at træde kørerne over tæerne: De to hold er lige stærke - det er bilerne og teamet bag, der gør forskellen.

 

I LMP2 er der tilsvarende forskelle. Hér er de to Porsche RS Spyder i spidsen i princippet lige hurtige. Men holdene er forskellige, både teamet bag og kørerne i bilerne.

 

John Nielsen, Casper Elgaard og Sascha Maassen kan ingen hamle op med. John Nielsen er som Le Mans historiens første danske vinder og rollen som holdkaptajn i samme sko som Peter Merksteijn. Men danskeren har en super opbakning, som selv ikke en Jos Verstappen (der i sin tid afløste Jan Magnussen hos Stewart i Formel 1) og den unge Jeroen Bleekemolen  kan hamle op med. Casper Elgaards indsats i løbets første fase sætter ham i absolut særklasse. Det var meget fint kørt.


Casper Elgaard kører rigtig hurtigt i årets Le Mans.


Man kan ikke helt lave tilsvarende analyser for Juan Barazis vedkommende og heller ikke Allan Simonsen. I skrivende stund har Allan for første gang taget rattet i Lola Mazda raceren - men uden erfaring med den type biler og med den viden i baghovedet, at man pga. ulykken på 1. træningsdag ikke må bukke en del på Lola'en, vil det være urimeligt at dømme indsatsen. Holdet bærer mest præg af manglende konsistens.


Juan Barazi kører stabilt i årets race.

Jan Magnussen førte inden kørerskifte.


I GT1 må det være surt at være Jan Magnussen. Efter at have ført i flere stints overgives bilen til Ron Fellows og ikke bare får Aston Martin 009 med David Brabham, Antonio Garcia og David Turner føringen forærende, men Corvette nr. 63 degraderes over et antal omgange til den dårligste af de to fabriksbiler. Men sådan er det, Le Mans vindes ikke af én kører - der er tale om et team-arbejde.

 

Det ved man hos Fahrnbacher Racing, som Lars-Erik Nielsen kører for. Alle tre kørere - også¨Pierre Ehret og Pierre Kaffer - har respekt for hinanden og placeringerne i det tætte selskab svinger fra 3'er til 6'er. Det kan ende med hvad som helst. Men kørerne bliver næppe uvenner!

 


Stillingen efter de første fem timer:


1. Peugeot nr. 7

2. Audi nr. 2 (Tom K) + 36 sek.

3. Peugeot nr. 9 + 1 min.

 

LMP2:

1. Essex Porsche nr. 31 (John Nielsen og Casper Elgaard) (10'er generelt)

2. Van Merksteijn Porsche nr. 34 + 1m15s

7. Barazi Epsilon Zytek nr. 32 (Juan Barazi) +5 omg

8. Kruuse Schiller Lola Mazda nr. 44(Allan Simonsen) +8 omg.

 

GT1:

1. Aston Martin nr. 009

2. Corvette nr. 64

3. Corvette nr. 63 (Jan Magnussen) +18 sek

 

GT2:

1. Risi Ferrari nr. 82

6. Fahrnbacher Ferrari (Lars Erik Nielsen) + 1 omg.


Se den samlede stilling klokken 20:00 hér>>>


Følg Le Mans egen "live-timing" hér>>>


Kruse Schillers Lola Mazda (hér køært af Jean de Pourtales, køres også af Allan Simonsen. En Top-5 vil være et flot resultat.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt                                Web-design: SRP